Senaste nytt

Rykte: SAS och Finnair slås samman?

AABack2ARN

Medlem
Finnair succe med Asienflygen har absolut med deras geografiska läga att göra men de är dock beroende av sin matartrafik för att underhålla Asienlinjerna med passagerare. Och så som de lyckats bygga upp Europalinjerna med två vågor är det lite underligt att de går såpass svagt som många säger att de gör.

Tas matarlinjerna bort i form av direktflyg kommer AY ha betydligt svårare att locka passagerare annat än med ytterligare sänkta priser vilket inte gynnar kassan.

SAS kan inte nyttja vare sig Stockholm eller Köpenhamn för samma Asientrafik då den extra flygtimmen förstår "vågtänket" till flertalet destinationer inom Asien.
 

henrik l

Medlem
Då får man i så fall lägga ned USA-trafiken eller iaf kraftigt reducera den. Tvivlar på att folk som reser från OSL, GOT och CPH kommer att vara speciellt intresserade i att resa till USA via HEL. Något bättre för de som har ARN som hemmaflygplats, men inte mycket.

Varför inte OSL som hub för trafik västerut och HEL för trafik österut, så få väl CPH bli hub för dansk inrikestrafik:cool:
 

Hall

Medlem
Och var skall hubben ligga? Finnarna kommer aldrig (med rätta) att släppa iväg IC österut från HEL och norrmännen lär knappast åka till HEL för att komma till EWR... Om man vill ha två hubbar och vågtänk så blir det västlig IC från OSL och östlig IC från HEL. Och alla svenskar blir :mad:

EDIT: Henrik I kom före med två minuter...
 

NotRyan

Medlem
Det finns ingenstans annars där det blir så mycket problem och obstruktion som med en svensk (skandinavisk) - finsk merger, så helst inte!!!!!
 

Åbobo

Medlem
Tror det vore briljant, men möjligen vore inte konkurrensverket eniga... Inrikes Finland blir väl 99% Finnair-SAS isf.

Inga större problem i inrikestrafiken i Finland konkurrensmässigt. I slutet av sommaren blir inga SAS inrikesflyg kvar när Helsingfors-Vasa stängs. Tidigare har man slopat HEL-Uleåborg, Kuopio, Rovaniemi, Kittilä, Ivalo, Kuusamo. HEL-Tammerfors stängdes innan jungfruflygningen ens hade flugits. Tidigare inrikesrutter som HEL-St Michel, Nyslott, Varkaus, Vilmanstrand eller Tammerfors/Åbo-Uleåborg, Helsingfors-Mariehamn, Åbo-Vasa, Björneborg-Mariehamn minns ingen.

De enda rutter som flygs av både SAS och Finnair är HEL-CPH/ARN/OSL och ARN-Bergen på sommaren. Några paralella sommarrutter finns dock kvar: HEL-Zürich, Paris, Nice, Dubrovnik, men SAS har bara några flyg varje vecka.
 

JonW

Medlem
Det finns ingenstans annars där det blir så mycket problem och obstruktion som med en svensk (skandinavisk) - finsk merger, så helst inte!!!!!
Historiskt vill jag nog påstå att svensk-finska mergers (Tieto/Enator, Nordea/Sampo, Telia/Sonera, Stora/Enso) fungerat betydligt bättre än svensk-norska (t ex Volvo/norska staten, Telia/Telenor). Där kan man snacka om problem och obstruktion...
 

Johannes

Medlem
Tycker detta skulle vara kanon, bryr mig inte vem som styr så länge de startar med att hälsa oss välkomna med "Bästa Passagerare"
 

Alx

Medlem
Precis som @Tjaeng skrivit är det väl så att Finnair har haft svårt att tjäna pengar på Europatrafiken och därmed skulle gynnas av ett samarbete.

Stordrift är ju generellt gynnsamt, så jag hoppas verkligen detta är ett rykte som kommer förverkligas.

Jag kanske har missat något, men SAS har väl inte heller de gått direkt lysande med sin jättesatsning på Europatrafik??

Stordriftsfördelar är ju däremot sällan dumt. Personligen tror jag att det möjligtvis är där Finnair ser fördelarna med en sammanslagning.
 
Toppen