Senaste nytt

Rykte om nya långdistanslinjer med SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dr. Miles

Expert
Seoul låter ju logiskt med tanke på allianstillhörighet. Däremot trodde jag underlaget skulle vara alltför litet....
Jag vet inte hur det är idag men när vi skickade en gods till Seoul med flygfrakt och det var mycket billigare dit än Seoul->Stockholm. (ca 70% mer på retur)
Vår speditör sa att det fanns ständig efterfrågan av frakt på Seoul->Europa men inte så mycket på Europa->Seoul därför blev det sådan prissättning.

EDIT:
Det ser ut som det finns stark efterfrågan av norsk lax i Sydkorea.

Norwegian Seafood Council skrev:
Asia stable, US exports increasing strongly

Norway exported salmon to Asia to a value of NOK 573 million in January, more or less the same as a year earlier. Exports by volume were also consistent with the year before. Thailand, Taiwan and South Korea are the key Asian buyers of Norwegian salmon. Sales declined in the Vietnamese market.
Modest fall for Norwegian salmon exports - Norwegian Seafood Council

Pittman Seafoods skrev:
Asia, meanwhile, imported salmon worth NOK 6.6 billion (EUR 771.6 million/USD 864.7 million), an increase of 16% on the previous year. Hong Kong and South Korea were among the Asian markets that showed the most growth in demand for salmon last year.
Norwegian salmon forecasts point to continued growth in 2015 and beyond - Pittman Seafoods
 
Last edited:

Agö

Medlem
Det var som tusan. Företagsamhet, turism eller diaspora i Norden tro (?)

Ingen rutt för mig, men det är ju ganska få rutter som är det :)
Jag tror att det finns ett bra underlag för denna rutt för såväl turism som affärer. Shipping t.ex. är ju stort i både Sydkorea och Danmark/Norge. Dock borde väl denna rutt läggas från Arlanda för att mota finnen i grinden. Å andra sidan, nu när polackerna går in på Seoul så kanske det smartaste draget är att lägga den från Kastrup ändå för att kunna dra nytta av matarlinjerna från Polen.
 

Flying P

Medlem
Seoul är logiskt. Har en riktigt stark ekonomi och ett område utanför Seoul som kommer vara en av världens rikaste snart pga industrin.
Lägg till traditionell varvsindustri som minskat något men men ändå fortförande är att räkna med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen