Senaste nytt

[Rykte om enhancement] BAEC förbättrar sätesvalet på shorthaul

johhenrik

Medlem
Uselt om detta är sant och inte en IT glitch.
Väldigt sällan man sitter där bak, men exit row har varit trevligt dom gångerna man inte haft möjlighet att sitta framför gardinen.
Nu uppradade jag min utresa, men hemresan hade jag exitrow. Iaf fram tills de gjorde en equipment change...
 

sembl

Medlem
Jag har för mig att jag alltid kunnat välja åtminstone Exit row så det måste vara en glitch. Däremot så släpps första raden i Y T-72 vilket man ville ha på de gamla airbusen med inget mittensäte. Nu vill man ha exit row utan tvekan på de nya planen
 

agehall

Medlem
Jag har för mig att jag alltid kunnat välja åtminstone Exit row så det måste vara en glitch. Däremot så släpps första raden i Y T-72 vilket man ville ha på de gamla airbusen med inget mittensäte. Nu vill man ha exit row utan tvekan på de nya planen

Ja, det här infördes typ sent onsdag kväll alt torsdag förra veckan. Jag bokade en resa ARN-LHR i onsdags och fick då fortfarande välja nödutgång.
 

agehall

Medlem
Såg en post på FT nu att exit rows var tillbaka. Någon som kollat egna bokningar?

Inte generellt sett. Dummybokningar visar fortfarande inte nödutgångar för mig.

Däremot undrar jag ifall BA helt enkelt börjat blockera X av de främsta raderna i ET, vilket ofta inkluderar exit rows, men inte alltid. Det skulle kunna förklara varför det går att boka nödutgång på vissa flighter.
 

agehall

Medlem
Well, det jag pratar om gäller en bokning jag gjorde i mellandagarna, så det är inte bara några dagar gammalt.
Fast när i förra veckan var det du fick problem? När bokningen gjordes är ju egentligen ointressant - det är ju när du försökte göra sätesval som är intressant. Jag gjorde det i samband med att jag bokade i onsdags utan problem på en flight som numera är blockad.
 

johhenrik

Medlem
Fast när i förra veckan var det du fick problem? När bokningen gjordes är ju egentligen ointressant - det är ju när du försökte göra sätesval som är intressant. Jag gjorde det i samband med att jag bokade i onsdags utan problem på en flight som numera är blockad.
Behöver du fråga? ;) Klart jag försökte boka de bra platserna asap. :) Jag försökte sen flertalet ggr och lyckades tillslut kl 13:53 tisdagen innan min flight på fredagen. Nu inser jag ju dock att jag gjorde en liten miss i min tanke. Det var ju inte mindre än 72hr innan min flight, då min flight var kl 16:25 från LHR. Så det var ju faktiskt runt 75hr innan som nödutgång tillslut dök upp som valbart.
 

nissefalk

Medlem
Så här såg det ut på mina redan bokade flighter idag, jag hade redan bokat exit row på samtliga.

Jag vill minnas att jag sett något liknande en gång tidigare, dvs hela främre delen av economy blockat men sedan öppnades det upp ett par dagar innan avgång, kan dock inte minnas hur långt innan.

LHR-GOT mina exit kvar alla exit tillgängligt att välja
GOT-LHR mina exit kvar övriga upptagna
LHR-GOT mina exit kvar alla exit tillgängligt att välja
GOT-LHR mina exit kvar övriga upptagna
LHR-GOT mina exit kvar alla exit tillgängligt att välja
 

AABack2ARN

Medlem
British Airways har under lång tid blockat av de främsta raderna i EuroTraveller för att möjliggöra att skynket (som ju faktiskt är ett skynke på BA) skall kunna röra sig ohämmat i kabinen. Så det är inget nytt. Och syns i ExpertFlyer.

Vad jag dock upplever är att BA valt att numer utöka antalet rader i ET som är blockade samtidigt som de som standard verkar ha utökat antalet rader i Club Europe. Flera flighter jag kollat på har 6 rader i CE och 5-7 rader blockade i ET. Resultatet blir att CE+blockade rader oftare faller över nödutgångarna.

På de flighter som beflygs av A321or (med två nödutgångar) verkar det inte vara problem med att boka den bakre nödutgången.

En annan förändring verkar vara att rad 1 inte längre är blockade för premiumresenärer (i alla fall inte enligt ExpertFlyer). Har inte kunnat bekräfta det själv. Det torde medföra att man kan betala för att sitta på rad 1 vilket jag har för mig inte gick förut?
 
Toppen