Senaste nytt

Ryanair vill flyga inrikes i Sverige

JonW

Medlem
Gissar att det hänger på om de kommer in på Bromma.
ARN är nog uteslutet p g a de höga avgifterna.
Och att slänga av GOT-STO pax i NYO trots att närmare 30% av resan kvarstår känns inte så realistiskt...
 

Johannes

Medlem
Som tidigare talare sagt inga problem med NYO-LLA/KRN/ORD Men är det inte mer troligt med mindre flygplatse som NYO-GVE tex eller om jag får välja GSE-GVE för mig fungerar GVE nästan lika bra som KRN och visst kommer Kirunaborna ta sig till GVE för att flyga till NYO om de skall till Stockholm om det kostar under 300 kr. Men inte kommer FR åka till Bromma, kan de äns landa där. Och vad hände med det där projektet i Uppsala, det blev väl nej i miljödomstolen, men kanske har Ryanair lycka öppna Ärna, jag hade gärna flygt dit fråm GSE då jag ofta är i Uppsala. Den som lever få se....
 
Jag har aldrig provat Ryanair och tror inte att kommer att göra det heller fast de skulle nu börja flyga inrikes i Sverige. Jag uppskattar service onboard. :)
 
Det hade ju varit lite småroligt med Ryanair på GSE-STO, eller ja, nästan den sträckan i alla fall... Någon tidsvinst med flyget behöver vi nog inte prata om då va? :)

I ärlighetens namn tror jag att det kan bli positivt för mindre flygplatser i Sverige om Ryanair faktiskt klarar av att hålla en sådan marknad och väljer att satsa på de lite mindre flygplatserna och kanske till och med mata till linjerna ut från GOT och NYO.

Jag är dock på Gnopps linje att inte vilja stödja detta bolag alls (och har inte heller givit dem en krona) men det skulle kunna finnas vissa positiva effekter för mindre orter om de börjar.
 
Sträckan GOT-ARN är inte det optimala när man reser mellan Göteborg och Stockholm. Dels för att båda flygplatsen ligger långt utanför slutdestinationen vilken brukar ligga centralt. Parkeringen är inte billig, Arlanda Express för 2 pers kostar mer än taxi osv.
Men ändå är alla morgon och kvällsflyg fulla och även samma sak gäller Malmö Aviation från Bromma. 20 min på A-Express uppskattas mycket också.

Det bästa för ett lågprisbolag för att kunna lyckas just på denna sträcka kunde ha varit om man t.ex. erbjöd gratis parkering och någon form av transfer på andra sidan för <100 SEK. Det räcker också med 2-4 flighter om dagen: 2 på morgonen och 2 på kvällen åt bada håll. Som ett alternativ till GSE kan jag föreslå Viared(Borås) som flyplats, men Landvetter i sig är inte så illa heller. Det som avskräcker mig till att flyga från GSE är trafiken på morgnarna, flygplatsen ligger åt "fel" håll.

När det fanns Sterling, Fly Nordic och FlyMe konkurrensen var stenhård, men i 8 fall av 10 kunde man åka till Stockholm eller Göteborg när man behövde det. Jag skulle hellre köpa utsläppsrätter om jag kan slippa må illa efter X2000 i fallen när man inte kunde få ett biljett på SAS för under 1500SEK enkelväg.
Jag tror det är många småföretagare och konsulter som håller med mig. Kunderna vill inte betala mycket för reskostnader och det är svårare att motivera en nota på 5000 om man behövde åka bara för en timmes möte.
Det är många som undviker Ryanair pga olika saker, bla dålig service och attityd till anställda. Vad jag har hört så bla bekostar piloterna själva både utbildningen och uniformen. Men blir det inget alternativ så kommer man flyga med dem också.
 

jth

Medlem
Vi kan nog glömma både Bromma och Arlanda, om nu Ryan skulle vilja betala avgifterna där så får de ändå inte landa med 737:eek:rna.
Sedan tror jag inte heller de har några planer på att plocka affärsresenärer på "den gyllene triangeln" Stockholm-Göteborg-Malmö.
Nej, då blir det nog några linjer för fritidsresenärer från mellansverige till Norrland. De skulle säkert kunna göra sig en hacka på att flyga från Västerås eller Nyköping till Östersund och Kiruna vintertid tex...
 

Mikael

Medlem
Tycker inte om Ryanair, men uttalanden av O'leary brukar alltid vara underhållande, denna gång hans kommentar angående förvärv av andra bolag:

Vi har tittat på Lufthansa tidigare, men de är lite små och inte ett särskilt välskött bolag.

:)
 
Toppen