Senaste nytt

Ryanair skär ner på svenska linjer och försvinner helt från Karlstad

MarcusC

Medlem
Om det är Nyköping du pratar om så tror jag inte att det är en speciellt attraktiv destination för några andra än Wizz och Ryan. Förhoppningsvis kommer passagerare nu att hitta vägen ut i Europa via Arlanda istället och upptäcka att det normalt sett är mycket trevligare, smidigare och inte heller nödvändigtvis dyrare.

Jag menar som du, Arlanda/Landvetter kanske kan vinna tillbaka en del resenärer då ju ex vis Vueling&Norwegian ju flyger på dessa.
 
Skavsta tappar FR linjerna till bla

-Berlin
-Budapest
-Hamburg/Lubeck
-Frankfurt Hahn
-Riga

Synd att Budapest linjen försvinner.
Ryanair har ofta haft mycket låga priser dit och övriga LCC bolag har "tvingats" att inte ligga alltför mycket över.
Nu lär säkert både Wizzair och Norwegian höja sina priser märkbart till BUD under 2014.
Malev har ju konkat sen länge och det är snart 5 år sedan SAS slutade flyga ARN-BUD.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Handlar ju om en temporär nedläggning, då det inte finns flygplan nog - beläggningen på dessa linjer motiverar inte nedläggning.

Man allokerar flygplanen till Italienska inrikeslinjer, där man ska utnyttja situationen att Alitalia troligen försvinner sommaren 2014. Easyjet, Ryanair & Vueling expanderar alla starkt, samtidigt som Volotea och Etihad Regional (fd. Darwin) tar över mindre linjer.

Ryanair tar emot 175 nya flygplan mellan hösten 2014-2017, så det hål man har i planeringen är nästa sommar/vår. Ryanair kommer under samma period inte fasa ut äldra plan, vilket betyder att man ökat totala kapaciteten med ca 65% om 3-4år.

Frågar är ju hur mycket marknadsandelar konkurrenterna hinner ta i glappet. Ryanair har ju varit kloka nog att släppa på linjer där man iaf kommer möte stark konkurrens av lågprisflyg, som därtill flyger till Arlanda. Vueling till Spanien, Germanwings till Tyskland....

Vi kommer få se mer Ryanair än någonsin 2014/15 i Sverige.
 

fly4fun

Medlem
Om man gör lite sökningar på Ryanairs hemsida så är det mängder med destinationer som saknas från Skavsta förutom de som nämns i artikeln, t.ex. Memmingen, Dublin, Valencia, Edinburgh, Porto, Faro, Ancona, Marsellie, Trapani, Kaunas m.fl.
 

fly4fun

Medlem
Ryanair tar emot 175 nya flygplan mellan hösten 2014-2017, så det hål man har i planeringen är nästa sommar/vår. Ryanair kommer under samma period inte fasa ut äldra plan, vilket betyder att man ökat totala kapaciteten med ca 65% om 3-4år.

Vi kommer få se mer Ryanair än någonsin 2014/15 i Sverige.

Enligt Ryanairs/Boeings pressmeddelande när dom 175 planen beställdes så sades det att leveranserna kommer igång sep 2014 pågå till 2019 (ca 3 plan per månad). Varifrån kommer uppgiften om 2017?

Dessutom är jag övertygad om att några av dom äldsta planen kommer behövas bytas ut. Den äldsta kärran i Ryanairs flotta är drygt 11 år gammal och jag kan inte se hur den ska fortsätta flyga för Ryanair i 6 år till. Planen används väldigt intensivt och börjar bli slitna. Ryanair själva pratar om en flotta på "mer än 400 plan", vilket jag tolkar som att dom ca 50 äldsta kärrorna kommer fasas ut. Ryanair har tidigare fasat ut ca 50 st B738 vid en ålder av ca 10-12 år. Redan nu parkeras 40-50 plan vintertid för att man inte kan fylla dom, så jag ser inte hur Ryanair ska öka flottan för att parkera planen vintertid. En inte allt för avancerad gissning är att EI-DA* (16 plan med ålder på 10.3 till 11.1 år) åker ut ganska snart efter att dom nya leveranserna har kommit igång, troligen hösten/vintern 2015.

Ryanair's PR-avdelning jobbar på hårt, men man ska inte gå på allt, och framförallt inte överdriva deras siffor. Ryanair själva pratar om 100 miljoner pax om 6 år vilket är en uppgång med 25% från 80 miljoner idag. Ganska långt ifrån din gissning på 65% över 3-4 år. Och nej, jag kan inte se hur man ska kunna slå sig in i Sverige 2014/2015 eftersom leveransen av nya plan knappt kommit igång då.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Enligt Ryanairs/Boeings pressmeddelande när dom 175 planen beställdes så sades det att leveranserna kommer igång sep 2014 pågå till 2019 (ca 3 plan per månad). Varifrån kommer uppgiften om 2017?

Dessutom är jag övertygad om att några av dom äldsta planen kommer behövas bytas ut. Den äldsta kärran i Ryanairs flotta är drygt 11 år gammal och jag kan inte se hur den ska fortsätta flyga för Ryanair i 6 år till. Planen används väldigt intensivt och börjar bli slitna. Ryanair själva pratar om en flotta på "mer än 400 plan", vilket jag tolkar som att dom ca 50 äldsta kärrorna kommer fasas ut. Ryanair har tidigare fasat ut ca 50 st B738 vid en ålder av ca 10-12 år. En inte allt för avancerad gissning är att EI-DA* (16 plan med ålder på 10.3 till 11.1 år) åker ut ganska snart efter att dom nya leveranserna har kommit igång, troligen hösten/vintern 2015.

Ryanair's PR-avdelning jobbar på hårt, men man ska inte gå på allt. Jag ser i bästa fall en uppgång på ca 35% på 6 år sikt. Och jag kan inte se hur man ska kunna slå sig in i Sverige 2014/2015 eftersom leveransen av nya plan knappt kommit igång då.

2014-17 stod det på en artikel från Reuters från tidigare i höst. Ser nu att wikipedia, med hänvisning Reuters skriver 2018.

Gick inte djupare i analysen än att acceptera de siffror som angetts, utan hänsyn till att mer än 400plan ger ett visst spann. Behåller man alla har man 474 plan, t.ex....
Förmodligen kommer man, som du säger, ändå fasa ut de äldsta planen...

I vilket fall så är 35% kapacitetsökning imponerande, och det inrymmer säkert expansion även i Sverige.
 
Vissa Ryanair destinationer kan säkert återkomma redan till vår/sommar 2014.
Som sagt brukar Ryanair parkera många kärror över vintern när det är "low season" för fritidsresandet resandet inom EU.

Förövrigt har Ryanair inte ännu gjort någon beställning ännu på varken Boeing 737 MAX eller Airbus A320 NEO familjen.
Den orden kommer bli enorm när alla 737-800 ska börja ersättas av nästa generations flygplan. Både MAX & NEO kommer dra märkbart mindre bränsle än 737-800.
Den senaste beställningen på 175 flygplan vart på 737-800.
Airbus har precis gjort så att även A320 kommer klara max seating för 189 pax genom ny layout på bakre galley och WC.
 

Palazzi

Medlem
Jönköping förlorar Barcelona/Girona meddelades igår.

Totalt har 17 svenska linjer kapats helt inför 2013/14.

Samtidigt skriver Italienska tidningar om "kriget" mellan Vueling & Ryanair på FCO. Alla vill åt Rom-basen efter Alitalia försvinner.
 
Toppen