Senaste nytt

Routing fråga: Peking-Sydney alt Auckland

Dr. Miles

Expert
Tack för tipsen! Ja man kanske ska passa på att köpa på sig några fler dividend miles till fruns konto och sen ge bort dem till mitt.
Du kan köpa 10.000 miles till på ditt konto. Bara du inte får bonus miles om du redan har köpt 40.000 + 40.000 miles den här gången.

Kan man förresten ha double open-jaw på resor bokade med EB (flugna av andra *A-bolag)?

När det gäller double-open jaw är osäker. Om utreseort och hemreseort är samma land brukar det vara OK. Men reglerna varierar beroende på bonusprogram.
Ett tips är att göra en dummy bokning både på US Dividend Miles och på SAS EuroBonus.

T ex Peking-Auckland // Sydney-Soul

Om agenterna accepterar bokning, så går det.
 
Du kan köpa 10.000 miles till på ditt konto. Bara du inte får bonus miles om du redan har köpt 40.000 + 40.000 miles den här gången.
Japp jag tankade på 40+40 för en vecka sedan. Om jag jämför att köpa 10k miles direkt till mitt konto, med att köpa 5+5 till frugan och överföra till mitt konto, vinner det sistnämna och är ca 300 kr billigare (2600kr eller 2300kr).
 

Dr. Miles

Expert
Japp jag tankade på 40+40 för en vecka sedan. Om jag jämför att köpa 10k miles direkt till mitt konto, med att köpa 5+5 till frugan och överföra till mitt konto, vinner det sistnämna och är ca 300 kr billigare (2600kr eller 2300kr).

OK, point taken.

Om din fru inte har US Airways Dividend Miles konto, så skaffa nu direkt. Det krävs att kontot måste ha varit aktiv minst 12 dagar för att utnyttja 40.000 + 40.000 miles erbjudande.
Idag är 16:e så hinner ni köpa före årets(kampanjens) slut.
 

Dr. Miles

Expert
Jag rekommenderar att boka med US Airways miles först. De erbjuder "on hold (bokning utan att biljettera bonusresor biljett)" 3 dagars tid.

Boka för person 1, sedan kolla med ANA site igen och om det fortfarande finns 1 ledig plats kvar på samma flygningar.
Om det finns kvar, så ring till SAS och boka för person 2.
 
Jag ska nog undersöka lite till om man inte kan bege sig så långt söderut som möjligt inom zonen asien, med EB-poängen. Då går det loss på 45k (C) eller 60k (F) per person och det finns utrymme för en schysst sommarresa med resterande poäng. Om jag väljer ett sådant alternativ måste jag hitta den billigaste vägen mellan asien och Sydney eller Auckland. Den sträckan har jag inga problem att ta i ekonomi. Vilka lågprisbolag har vi i området? AirAsia och Jetstar har jag flugit med tidigare och blev positiv överraskad. Men finns det fler?
 

Dr. Miles

Expert
Jag ska nog undersöka lite till om man inte kan bege sig så långt söderut som möjligt inom zonen asien, med EB-poängen. Då går det loss på 45k (C) eller 60k (F) per person och det finns utrymme för en schysst sommarresa med resterande poäng. Om jag väljer ett sådant alternativ måste jag hitta den billigaste vägen mellan asien och Sydney eller Auckland. Den sträckan har jag inga problem att ta i ekonomi. Vilka lågprisbolag har vi i området? AirAsia och Jetstar har jag flugit med tidigare och blev positiv överraskad. Men finns det fler?

Singapore - Sydney t/r kostar ca 4.700 SEK inkl. skatter med Qantas/British Airways.
Det är inte speiciellt billig med JetStar till Australien.

Men med samma kostnad kan du flyga mellan Peking och Sydney/Auckland med miles/poäng i Business class.

T ex Peking-Sydney är längre än Stockholm-Bangkok.
 
Last edited:
Toppen