Senaste nytt

Router på resan

Crille81

Medlem
Jag har inget direkt svar på din fråga, men är nyfiken varför du vill lägga 10ggr mer på en router. Vad är det som gör att just den här modellen är intressant?

Vet du en 4G/LTE router med RJ45, batteri och plats för sim kort som funkar både i Europa och USA för 349kr så får du mer än gärna länka?

Detta är den första jag hitta där det verkar funka med både europeiska och amerikanska 4G/LTE band.
 

adhoc76

Medlem
Min reserouter gör NAT, så jag ansluter till den och försöker sedan surfa. Om det är inloggning via någon websida så hamnar man där precis som om man kopplat in datorn direkt.

Gammal tråd men passar bra för min fråga. Jag har en D-link reserouter. Kör ofta fast med den eftersom de flesta hotell har inloggning via hemsida där man anger anv namn och lösenord innan man kommer ut på nätet.

Har jag fattat rätt i det att man istället för wifi ska ansluta routern trådbundet. Sen koppla upp datorn mot routerns wifi och försöka surfa. Kommer då hotellets inloggningssida upp i webbläsaren när man gör så?
 

Crille81

Medlem
Gammal tråd men passar bra för min fråga. Jag har en D-link reserouter. Kör ofta fast med den eftersom de flesta hotell har inloggning via hemsida där man anger anv namn och lösenord innan man kommer ut på nätet.

Har jag fattat rätt i det att man istället för wifi ska ansluta routern trådbundet. Sen koppla upp datorn mot routerns wifi och försöka surfa. Kommer då hotellets inloggningssida upp i webbläsaren när man gör så?

Det går hur bra som helst att ansluta trådbundna och inloggningssidan kommer upp på första enheten som ansluter till din router.
 

RickardG

Medlem
Vet du en 4G/LTE router med RJ45, batteri och plats för sim kort som funkar både i Europa och USA för 349kr så får du mer än gärna länka?

Detta är den första jag hitta där det verkar funka med både europeiska och amerikanska 4G/LTE band.
Missade att du behövde RJ45. Jag har inga såna produkter längre, kör bara trådlöst. Annars finns det väl gott om produkter med LTE-stöd i ett flertal band, inbyggt batteri och plats för SIM för några hundralappar. Jag köpte en sån här för ett par år sedan för ca 350kr: E5377 | Mobile Wifi | HUAWEI Global men jag tror den inte finns kvar längre utan har ersatts av andra modeller.
 

Fidde

Medlem
Någon som testat Netgear Nighthawk M1? Verkar fungera på många 4G/LTE band även i USA.

Netgear Nighthawk M1 4G - Inet.se

Inte den billigaste men funkar den i Europa och USA på 4G/LTE så är det precis vad jag letar efter
Har en sån, dock är jag inte imponerad av den. Den gör ett helt okej jobb om du är hyfsat nära, men bara en bit bort (~10m) så är WiFi-signalen rätt kass i mobiler, datorer ok men inte bra.

Hemma/på jobbet sitter jag med riktiga grejer (som kostar därefter) så är kanske lite dumt att jämföra med men jag stör mig lite på vissa tekniska saker, typ att nästan alla ändringar kräver omstart, det går inte att göra flera ändringar och sen starta om utan man måste starta om direkt efter att man sparar, appen (både för iOS/Android) säger 7/10 gånger att ”routern inte stöds av appen”, finns inget SSL (https) stöd för webbadmin. Sen har den micro-sim istället för nano-sim även om det går att använda nano-sim om man sätter i kortet rätt över ”sim-kontakterna”, nästan lättare än sim-adapter då mitt kort åkte ur adaptern ett par gånger då sim-kortet ska tryckas ner under en metallbit som håller fast det och ”lutningen” är rätt skarp för att trycka ner kortet.

Om vi ska vara lite positiva så är den snabb i sverige (har inte använt utomlands än) på LTE/4G, den har USB-C vilket är grymt för mig, så slipper jag ha med ytterligare en typ av sladd då både mobil och dator laddas med USB-C, den har stöd för externa antenner om man vill använda det, bra batteritid (skulle uppskatta en dag med normal användning).

Skulle dock inte köpt den igen, hade valt en Dovado/WiFi pineapple (om jag ville kunna driva den på batteri) och en 4G-sticka istället, hade blivit mindre huvudvärk för mig och lättare&billigare att uppgradera/byta sticka när det kommer nya band/man byter region.
 

intuition

Medlem
Vet du en 4G/LTE router med RJ45, batteri och plats för sim kort som funkar både i Europa och USA för 349kr så får du mer än gärna länka?

Detta är den första jag hitta där det verkar funka med både europeiska och amerikanska 4G/LTE band.
Jag förstår precis varför du behöver en med RJ45, så jag är också intresserad om någon har ett svar.
Dovado tiny har allt du frågar efter om förutom inbyggt modem - man får ha med sig lämplig USB-sticka.
 

Crille81

Medlem
Missade att du behövde RJ45. Jag har inga såna produkter längre, kör bara trådlöst. Annars finns det väl gott om produkter med LTE-stöd i ett flertal band, inbyggt batteri och plats för SIM för några hundralappar. Jag köpte en sån här för ett par år sedan för ca 350kr: E5377 | Mobile Wifi | HUAWEI Global men jag tror den inte finns kvar längre utan har ersatts av andra modeller.

Den du länkar till har jag med sedan innan och den fungerar inte med 4G/LTE i USA tyvärr. Annars är den väldigt bra och smidig :)
 

Crille81

Medlem
Jag förstår precis varför du behöver en med RJ45, så jag är också intresserad om någon har ett svar.
Dovado tiny har allt du frågar efter om förutom inbyggt modem - man får ha med sig lämplig USB-sticka.

Dovado Tiny saknar väl även batteri om man vill bära den med sig tänker jag?
 
Toppen