Senaste nytt

Rom, var ska man bo?

Plus

Medlem
Ska resa till Rom för första gången under våren.
Utan att veta något om de olika stadsdelarna så rådfrågar jag er.
Vilka stadsdelar rekommenderar ni i Rom?
Vi vill gärna ha nära till sevärdheter, trevliga restauranger & barer.

Om det är några särskilda hotell som ni rekommenderar så får ni gärna skriva det också.
Tack på förhand!
 

AndersSt

Medlem
Om man vill bo lite annorlunda än med de vanliga hotellkedjorna så kan jag (återigen) tipsa om detta hotell med perfekt läge. Det är inrymt i ett medeltida torn, ett rum på varje våning. Jag har själv bott där två gånger men har tipsat flera vänner och kollegor som också varit väldigt nöjda. Hotellet ligger alldeles bredvid Piazza Venezia, från takterassen ser man bl a Colloseum (1,1km) och faktiskt ända till St Peterskyrkan. Bor man såhär centralt i Rom så vill jag påstå att allt sevärt är inom gångavstånd.

Historic Residenza Torre Colonna - Official Site - Luxury Boutique Residence Rome
 
Trastevere har ju som nämnts ovan många mysiga restauranger och barer.

Området runt Peterskyrkan är lite mer fashionabelt, en del bra barer och restauranger där med. Inte min kopp te dock.

Centro Storico är väl närmast de flesta sevärdheterna men svårt att hitta guldkorn och oftast lite för turistiskt och överprisat för mig. Där hamnar man ändå utan att bo där.

Pigneto är väl ett lite ruffigare område som jag trivs bra i. Ofta bra kvalite på mat och dryck för en bra peng. En del härliga ställen. Dock inga sevärdheter.

Annars är nästan hela Rom en stor sevärdhet kan man säga. Jag brukar åka mycket taxi när jag är där, annars traskar man lätt bort hela dagarna.
 

AndersSt

Medlem
Nu blir man ju sugen på att boka en ny resa till Rom...

Ovanför Spanska Trappan finns en park som jag tror heter något med "Borghese", därifrån har man en väldigt fin utsikt över staden. Ett tips är att köpa med sig lite vin och annat gott dit, kanske ta med en filt att sitta på också? Lugnt och skönt däruppe, gott att komma bort från storstaden en stund.
 

Plus

Medlem
Se bild
 

Attachments

  • A6963718-0674-4510-9611-B636B835CDA7.png
    A6963718-0674-4510-9611-B636B835CDA7.png
    429 KB · Visningar: 365
  • C5005AC8-EC10-4ED7-9F8C-83BEDB45F2D0.png
    C5005AC8-EC10-4ED7-9F8C-83BEDB45F2D0.png
    429 KB · Visningar: 333

Alf

Medlem
Skall du bara turista i Rom så tycker jag definitivt du skall bo mitt i stan så du har gångavstånd till det mesta.
Jag har också besökt matdistriktet Trastevere och blev ordentligt besviken på två matställen som vi var på. Helt undermålig mat som var långt ifrån det genuina italienska köket. Kolla noga hur maten ser ut som serveras, ser det bra ut är det nog gott. Det vi fick såg inte ens trevligt ut. Jag fick en hel del kommentarerer om detta på forumet när jag senast kommenterade detta. Det finns visst bra restauranger i området enligt andra som varit där, det var tydligen vi som hade otur. Jag tyckte det var en turistfälla i stil med Latinkvarteren i Paris. Nästa gång vi kommer till Rom skall det få en ny chans. Hursomhelst är Rom en trevlig stad med massor av historik mitt i stan.
 
Toppen