Senaste nytt

Roliga sammanträffanden

DrGold

Medlem
Ibland råkar man ut för sammanträffanden som är väldigt osannolika. Här är ett med koppling till flygande.

Nyligen flög jag till Arlanda för att delta i en bekants dotters studentfirande. Flighten med SAS var inte direkt uppseendeväckande, fullsatt, jag satt i plus längst fram. Noterade att pursern uppenbarligen kände en passagerare på andra sidan gången eftersom de hälsade hjärtligt, och diskuterade en del gemensamma saker under loppet av flygningen. Svårt att inte ta del av konversationen, och antagligen därför fastnade purserns namn som jag såg på namnbrickan i minnet.

När jag kommer fram till studentfirandet några timmar senare hälsar jag på en av gästerna, en granne och barndomskamrat till festföremålet. "Vad jobbar du med"-frågan besvaras med "jag är cabin crew på SAS". Kul! Det blev lite flygsnack, sen sa jag "jag flög förresten med er hit idag". "Jaså, jag har också flugit idag, vaknade i Kiruna och jobbade tre flighter så jag var lite stressad att hinna i tid till festen". Hans sista leg visade sig vara samma sträcka som jag flög, så jag frågade "hette din purser X?" Självklart var det så, dvs han hade jobbat på flighten jag flög med några timmar tidigare.

Vi fortsatte förstås prata, och senare i konversationen när vi kommit in på mitt jobb berättade jag att familjen ska flytta till Asien i höst för en period av jobb. "Aha, vart ska ni flytta?" Jag nämner stad och land, och det visar sig vara den stad där min nya bekantskap var född och dessutom uppvuxen under sina första tio år.

Jag hade alltså aldrig träffat denna trevliga person tidigare, men kvällens samtalsämnen var förstås givna!

Är det fler av er som har liknande osannolika stories får ni gärna dela med er i den här tråden!
 

Ystad

Medlem
Här en historia som inget har att göra med flygande:
För många år sedan var jag på födelsedagsfest hos en arbetskamrat. Jag råkade komma i samspråk med en person som var kusin till min arbetskamrat. Han berättade att han varit aktiv i sporten NN. Jaså - sade jag, säkert lite lätt nedlåtande, har du vunnit något. Ja sade han - ett olympiskt silver och ett olympiskt brons... Jag kände mig lätt generad över min töntiga fråga. Då kände jag igen honom - det hade gått några år sedan han slutat tävla när detta hände. Det skall sägas att sporten NN är liten - men den idrottsligt intresserade kanske kan lista ut vem det är - Sverige har inte så många dubbla olympiska medaljörer.
 

JohnnyWilde

Medlem
Här en historia som inget har att göra med flygande:
För många år sedan var jag på födelsedagsfest hos en arbetskamrat. Jag råkade komma i samspråk med en person som var kusin till min arbetskamrat. Han berättade att han varit aktiv i sporten NN. Jaså - sade jag, säkert lite lätt nedlåtande, har du vunnit något. Ja sade han - ett olympiskt silver och ett olympiskt brons... Jag kände mig lätt generad över min töntiga fråga. Då kände jag igen honom - det hade gått några år sedan han slutat tävla när detta hände. Det skall sägas att sporten NN är liten - men den idrottsligt intresserade kanske kan lista ut vem det är - Sverige har inte så många dubbla olympiska medaljörer.
Bosse Gustafsson!
 
Toppen