Senaste nytt

Roamingavgifter slopas helt inom EU

Dr. Miles

Expert
Försöker reda ut huruvida Grönland och Svalbard ingår i områden där jag kan räkna med att den sk eu-roamingen fungerar till min fördel. Telia kan inte svara. Någon som har erfarenheter? Färöarna är exkluderade. Som Monaco.
Grönland ingår inte i EU roaming, däremot kan man surfa med Vecka Världen.

Telia skrev:
Länder som inkluderas i tjänsterna

Tjänsten Semestervecka gäller i följande länder:
USA, Puerto Rico, Australien, Schweiz, Färöarna, Grönland*, Turkiet, Malaysia, Thailand, Kanada, Israel**, Sydkorea*, Ryssland, Hong Kong*, Singapore* och Kina.
Semestervecka - Appar & tjänster - Mobiltelefoni och tjänster - Privat - Telia.se

och från Wikipedia
Wikipedia skrev:
Areas not covered

The last member state of EFTA, Switzerland, is not party to the EEA agreement, and is instead linked to the EU by a series of bilateral agreements. Despite close relations with the EU in several fields, the regulations do not apply to Switzerland, and charges are usually considerably higher for EEA residents roaming in Switzerland, and for Swiss residents in the EEA, especially on internet data. Switzerland will not be part of the 2017 free rate agreements.[38] Rates vary, sometimes EU rate at €0.05 and sometimes up to €10/MB.[39] Some companies do offer EU rate roaming to Switzerland as well.[40] Monaco, Andorra and San Marino have cooperation with the EU, like usage of the euro, but not free roaming.

The regulations also do not apply to areas which are connected to member states but are outside the EU. Two examples with high rates for visitors are Jersey and Greenland. Despite this, a few UK networks charge for roaming in Switzerland, the Channel Islands and Isle of Man at the same rates as roaming in the EEA. A special example is Saint Martin, which is part of the EU and has free roaming for EU phones, while in Sint Maarten, the other half of the Caribbean island, prices are high, as it is not part of the EU.
European Union roaming regulations - Wikipedia
 

dino_81

Medlem
Akta er bara på utflykter, t ex till Barentsburg. Det är Ryssland och är brutaldyrt.

OT: Säger inte emot då Svalbard är något speciellt men hela ögruppen tillhör väl Norge och även om Barentsburg ”ägs” av ett ryskt företag är det väl ändå inte att betrakta som Ryssland?
 

Thornado

Medlem
OT: Säger inte emot då Svalbard är något speciellt men hela ögruppen tillhör väl Norge och även om Barentsburg ”ägs” av ett ryskt företag är det väl ändå inte att betrakta som Ryssland?

I just det här fallet så handlar det väl inte framförallt om vilket land som ett visst territorium tillhör, utan vilket mobilnät den basstation som telefonen ansluter till är kopplat. Utan att ha varit där själv så kan jag gissa att det finns en "rysk" basstation där så att det är risk att mobilen ansluter till den och då ser det ut som att du är i Ryssland från din operatörs perspektiv.
 

NotRyan

Medlem
I just det här fallet så handlar det väl inte framförallt om vilket land som ett visst territorium tillhör, utan vilket mobilnät den basstation som telefonen ansluter till är kopplat. Utan att ha varit där själv så kan jag gissa att det finns en "rysk" basstation där så att det är risk att mobilen ansluter till den och då ser det ut som att du är i Ryssland från din operatörs perspektiv.
Exakt så är fallet där....
 

Fidde

Medlem
I just det här fallet så handlar det väl inte framförallt om vilket land som ett visst territorium tillhör, utan vilket mobilnät den basstation som telefonen ansluter till är kopplat. Utan att ha varit där själv så kan jag gissa att det finns en "rysk" basstation där så att det är risk att mobilen ansluter till den och då ser det ut som att du är i Ryssland från din operatörs perspektiv.

Om man planerar att vara nära en gräns/annan operatörs mast kan det vara bra att ”låsa” operatör. Kan även hjälpa till att byta mellan operatörer för att få bättre mottagning/hastighet om ens operatör har avtal med flera operatörer.

Var i Belgien för någon vecka sedan och Telenor hade roamingavtal med samtliga operatörer (Base, Proximus & Orange) så kunde hoppa mellan dem olika och välja den som funkade bäst där jag var. Tre hade bara avtal med 2 av dessa, kommer dock inte ihåg vilka.

I iOS 12 ändrar man i inställningar -> Mobile Data -> Mobile Network och välja operatör (klicka ur auto och vänta 1 minut så den söker efter operatörer)

f66ba72cda5f1081434b307fbb0d2160.png


Android (Stock, kan skilja sig lite mellan tillverkare): Inställningar -> Network & Internet -> Mobile network -> Advanced och bocka ur ”Automatically select network”, sen tar det en halv evighet att söka fram operatörer.
 
Toppen