Senaste nytt

Ringa kanske inte alltid är så smart...

agehall

Medlem
Ok! Tack för förtydligandet!

Jag har kontaktat en snubbe på FT som jobbar på en handling agency åt BA och han ska försöka boka min resa via BA i eftermiddag. Om detta misslyckas så får jag ta och ringa AA och försöka biljettera då.
 

Homer

Medlem
US Svenska sida fungerar inte heller så bra :rolleyes:
men jag kunde boka den rutt (inrikes USA) jag ville ha på den amerikanska

US.jpg
 

doc

Medlem
@doc vilken routing bokade du? För mig lyckades de som sagt inte få till en helt giltig routing och jag har förstått att BA har haft grymma problem att prissätta saker korrekt sista dagarna...

Jag bokade en väldigt enkel routing: ARN-LHR-HKG. Är inte i behov av så många TP i år för att behålla guldet. Jag blev däremot fascinerad över att priset blev billigare än det på BA:s hemsida. Jag kanske drabbades positivt av prissättningsproblemen då. Hon hade dock svårigheter med att hitta fare rules, när hon skulle läsa upp dem för mig. Då hon egentligen aldrig hittade dem sa hon att det är I-klass och brukar innebära 3600 kr i ombokningsavgift.
 

doc

Medlem
Tja, nu måste jag ta tillbaka det jag sa lite. Det fanns nämligen platser för att uppgradera till First på en av flighterna. Jag ringde därför för att uppgradera dem. Då får jag veta att biljetterna är bokade i en fare som inte är uppgraderingsbar!?!? När jag ser bokningen så är den såld i I-klass, vilket jag hänvisar till med personen jag pratar med. Dock hävdar han att det är någon form av rabatterad biljett och hänvisar till att rabatterade biljetter inte är uppgraderingsbara även om de är sålda i rätt bokningsklass (punkt 13.3 i medlemsreglerna).

13.3. Agency discount tickets, industry discount tickets and airline employee discount tickets are not eligible either for Avios Points or Tier Points. Travel taken on redemption tickets (including, but not limited to Rewards or On Business Rewards) is not eligible to accrue further Avios Points or Tier Points. Tier Points are not relevant to the calculation of Avios Points. Infant fares are not eligible for Avios Points or Tier Points.

Dock har jag ju köpt biljetten av British Airways direkt, jag har köpt den som privatperson och inte bett om någon särskilt rabatt och jag jobbar definitivt inte på ett flygbolag. Detta är jätteknasigt, men kan förklara varför biljetten blev billigare än på BA:s hemsida. Frågan är om jag ska stå på mig eller vad jag ska göra nu.
 

doc

Medlem
Det visar sig att de sålt mig en rabatterad biljett för resebyråer av misstag. Dock skulle de vara snälla och uppgradera mig ändå, men när de väl kommit fram till att det var okej ändå så visade det sig att någon annan norpat de två platserna redan. :p Tala om tur, otur, tur och otur igen.
 

doc

Medlem
HUACA! Kollade imorse och då fanns det platser för uppgradering igen. Ringde och gick igenom samma process med min fare och fick okej efter lång väntan. Det bästa var när han bekräftade uppgraderingen sa han att det skulle kosta 15000 Avios från CW till F, vilket bara är hälften av vad det ska göra. Uppgraderingen har gått igenom och nu väntar jag på nytt biljettnummer så får vi se vad jag får betala egentligen.
 

agehall

Medlem
Vilken cirkus! Bra att du fick till det doc! När ska du iväg då? Det kan ju hända att man passerar CCR samtidigt.. ;)
 

doc

Medlem
Vilken cirkus! Bra att du fick till det doc! När ska du iväg då? Det kan ju hända att man passerar CCR samtidigt.. ;)

Verkligen! Nu har de dragit 30000 Avios från kontot. Jag har alltså fått en billigare biljett än jag skulle ha fått och uppgraderat mig till First för halva priset, så då bevisas ju egentligenmin tes om att det är riktigt bra att ringa BA Gold line! Jag åker 14 januari och passerar CCR vid 17-tiden. Tyvärr har jag ganska kort anslutning och flyget lär väl gå från C-gaterna eftersom det är en A380, men ett glas skumpa eller så lär det bli. När är du i CCR?
 

agehall

Medlem
Jag har inget inplannerat i CCR om inte Tommy bjuder in mig när vi är på Farnborough. Men det är ju alltid bra att veta när det finns andra som är där - LHR är ju inte så långt bort... ;)
 
Toppen