Senaste nytt

Rimlig ersättning vid försening utanför EU

Timpa

Medlem
Hej,

Jag plus sambo var i slutfasen av en lång layover på JFK när jag fick mail av Avianca att man flyttat fram min avgång från San Salvador - Belize med fem timmar. Det var ca fyra timmar kvar innan flighten från New York till San Salvador skulle gå så jag kollade givetvis upp alternativ. Hittade ett par som gjorde att ankomst inte skulle bli mer än två - tre timmar sen och presenterade detta för personalen.

Dessa hävdade bestämt att de inte kunde boka om min flight eftersom flighten på JFK skulle avgå i tid. Att flygningen från San Salvador skulle bli sen spelade ingen roll. Notera att samtliga flygningar på denna sträckan är med Avianca. För att kunna boka om var jag tvungen att ringa deras kundtjänst och någon telefon för att låta mig slippa betala 2 USD per minut kom inte på frågan.

Efter 40 min i telefonkö och 80 USD fattigare ger jag upp försöket att komma fram där. Tar kontakt med personalen vid gaten och förklarar hur det ligger till samt lämnar förslagna rutter. Men de kunde absolut inte boka om utan detta kunde endast personalen utanför säkerhetskontrollen, som jag talade med innan, fixa. Nåväl, alla skylde på varandra och konversationen ledde ingenstans.

Väl framme i San Salvador frågar jag efter alternativa rutter. Inga möjliga eftersom det bara går ett flyg till Belize City därifrån. Frågar efter refound och blir först erbjuden loungebiljetter. Jag förklarade att jag reste i Business Class och att dessa biljetter inte skulle göra någon nytta. Då blev vi erbjudna 80 USD per person i vouchers samt lunch. Följande villkor tillkom på voucherna:
- Går endast att använda med Avianca och TACA.
- Går inte att använda online eller över disk.
- Gäller endast i ett år.
Frågade vilken nytta dessa skulle göra mig varpå jag fick svaret att de kunde användas för att uppgradera flygningen till Belize eller om jag behövde mer bagage. Återupprepade vilken klass jag reser i samt förklarade att jag bor i nordeuropa och sannolikheten att jag kommer att kunna använda dessa vouchers är nästintill noll vilket gör att detta inte är en kompensation värt något alls för mig.
- Well it's something.

Ja, tänkte hurusom ta detta vidare med Avianca och undrar vad som anses vara rimliga anspråk på ersättning?
 

Timpa

Medlem
Läser man Conditions of Carriage for Passengers and Baggage
| Avianca
ser det inte ut att strös pengar över dig, men eventuellt kan Montrealkonventionen ge något.
Rimligt anspråk skulle vara det EU261/2004 hade gett (utan att för Avianca nämna denna). Montrealkonventionen täcker upp till c:a 12 kSEK.
Vad har du för reseförsäkringsskyddd, genom kort- och/eller hemförsäkring?

Tack för länkarna.
Har genom Amex Premium samt Folksam Bostadsrätt. Den sistnämnda verkar inte ersätta något.
 

Nemo

Medlem
Tack för länkarna.
Har genom Amex Premium samt Folksam Bostadsrätt. Den sistnämnda verkar inte ersätta något.
Läser man Conditions of Carriage for Passengers and Baggage
| Avianca
ser det inte ut att strös pengar över dig, men eventuellt kan Montrealkonventionen ge något.
Rimligt anspråk skulle vara det EU261/2004 hade gett (utan att för Avianca nämna denna). Montrealkonventionen täcker upp till c:a 12 kSEK.
Vad har du för reseförsäkringsskyddd, genom kort- och/eller hemförsäkring?
Edit: Montrealkonventionen täcker upp till 58 807 SEK.
 

agehall

Medlem
Edit: Montrealkonventionen täcker upp till 58 807 SEK.
Tyvärr tror jag att chanserna att få ut något med hjälp av Montrealkonventionen är 0 om man inte är beredd att dra det inför domstol i flera år.

Det är av den här anledningen man ska se till att ha bra reseförsäkringar och komma ihåg att shit happens.
 

Nemo

Medlem
Tyvärr tror jag att chanserna att få ut något med hjälp av Montrealkonventionen är 0 om man inte är beredd att dra det inför domstol i flera år.

Det är av den här anledningen man ska se till att ha bra reseförsäkringar och komma ihåg att shit happens.
Kan bara hålla med. Den enda chansen att utan juristhjälp ha en liten chans till ersättning är dock att meddela Avianca att de är ersättningsskyldiga i enlighet med Montrealkonventionen, och säga ett rimligt belopp jmf 261/2004. Sedan kolla upp försäkringar och därefter gå vidare i livet.
 
Toppen