Riktigt bra flygmuseum där man får gå in i planen mm

Diskussion i 'Övrigt' startad av Robert flysas, 25 Mars 2020 kl 20:01.

Tags:
  1. Hans Jakobsson

Hans Jakobsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag rekommenderar alla med minsta flygintresse att ta sig till Aviodrome utanför Lelystad norr om Amsterdam. Det är ett upplevelsecentrum för luftfartshistoria där man bl a byggt upp Schiphols första stationsbyggnad efter originalritningarna och har ställt en 747-200SUD från KLM på rampen. Jumbon, liksom många av de andra flygplanen, är öppna för ombordstigning och utställningarna i övrigt är fantastiskt välgjorda.

Bifogade filer:

Alf, LPC123, mjulven och 4 andra gillar detta.
  2. JAONHA

JAONHA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mitt tips är att i Google Maps söka på
    National Air and Space Museum och byta till Street View. Då kan ni besöka museet virtuellt.

GOTBound, mjulven och Robert flysas gillar detta.
  3. Robert flysas

Robert flysas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Härliga platser med unika plan. Kul att planera in en resa för mig och min nu 11 årige systerson och inkludera ett flygmuseum eller två. Kul att planera och se alla härliga tips. Fyll gärna på listan om det är någon som kommer på fler. Alltid roligt att planera och nya resor, speciellt nu. Ha det bra alla!

4. Hissen

Hissen Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Rekommenderar hangarfartyget USS Midway i San Diego. Bla. kan man gå in i en SH3 Sea King som hämtade upp Apollo besättningar från havet.

Vatten, STO-ARN och Patrik Rosenlöv gillar detta.
  5. Homer

Homer Medlem

6. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I Airbusmuseet i Toulouse får man gå in i några plan. Och sen kan man ju boka en guidad rundvisning i Airbusfabriken. Var där i höstas och såg tillverkningen av A380.

STO-ARN gillar detta.
  7. erc

erc Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ystad gillar detta.
  8. Homer

Homer Medlem

Vill du göra mer än bara titta så finns det många möjligheter
    t.ex Classic Wings – Classic vintage flights and flying lessons at IWM Duxford

Att flyga i en Spitfire är dyrt men för kaffepengar får man en tur i en Tiger Moth
    (flyga i, inte flyga själv)

(ej testat själv ännu)

Tiger Moth : 15 minute flight lesson ~ Weekday Flights £149, Weekend Flights £169

Spitfire flight 30min ~ price per person £2750

9. Ystad

Ystad Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Helt rätt - har man inte varit här kan man väl knappast kalla sig flygintresserad:)
    20190525_124949.jpg
    Då ingår naturligtvis också en tur i öppen dubbeldäckare över området:
    20190525_124918.jpg

Ett annat, som jag tycker intressant, museum (som jag tror inte nämnts ovan) är Polska Arme museet i Warszawa där man bl a kan se ett flertal "Warszawa-pakts kopior" av diverse väst- och Nato plan.
    20190519_163235.jpg

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!