Senaste nytt

Rickard Gustafson lämnar SAS

fcx

Medlem
Mr. Cruz är ju välbekant, men vad är de andra två kända för? VD:n på Austrian är väl van att inte bestämma något själv, eftersom allt ändå rattas från Lufthansa? Nog för att SAS ägare gärna vill detaljstyra, men så strama tyglar handlar det väl inte om här? van der Werff verkar ha en lång erfarenhet av flygbranschen, men samtidigt en historia av att inte stanna jättelänge på varje post. Inte nödvändigtvis en lieman, men kanske någon som kommer in för att städa upp?
 

mha321

Medlem
Mr. Cruz är ju välbekant, men vad är de andra två kända för? VD:n på Austrian är väl van att inte bestämma något själv, eftersom allt ändå rattas från Lufthansa? Nog för att SAS ägare gärna vill detaljstyra, men så strama tyglar handlar det väl inte om här?

Det kanske är precis det som gör det intressant för honom. Att gå vidare till ett bolag där han som vd faktiskt är högst upp, åtminstone inom den exekutiva delen.
 

Moco

Medlem
Bara för att medierna spekulerar och har tre namn, som de fått från någon källa, betyder det inte att det kommer att bli så i slutändan.
Mest troligtvis kommer det ju in någon från oväntat håll och som ingen räknat med. Kalla en rökridå för vad det är, en rökridå.
 

011430121

Medlem
Dagens Næringsliv skriver att ingen intern kandidat har varit aktuell

Syd Bank Jacob Pedersen säger att han tror det kan vara riktig tidpunkt för aktieägarna släppa företaget mer fritt och visa att företaget inte är styrt av Danska eller Svenska staten, SAS kommer att välja den bästa kandidaten.

När Rickard Gustafson lämna SAS mitt i Coronakrisen är det helt nödvändigt att man söker en kandidat med erfarenhet branschen fortsätter Jacob Pedersen

Källa Dagens Næringsliv
 
Jag är inte säker på att erfarenhet från flygbranschen är ett måste. Branscherfarenhet och branschkunskap finns redan i organisationen. Jag tror snarare att om man vill utnyttja den kris som branschen genomgår just nu genom att fånga de möjligheter som kommer att dyka upp, så är det viktigare med ett starkt ledarskap och en förmåga att tänka utanför boxen.

Någon framförde en tanke på Flygtorget, att en för detta IKEA vd eventuellt skulle vara aktuell för jobbet. Jag tvivlar på att just denna spekulation är sann, men principiellt sett så tror jag att det absolut hade varit en möjlig väg att gå.
 
Toppen