Senaste nytt

RFID passfodral/plånböcker

Kiev

Medlem
Interessant tema.
Har ni medlemmar RFID passfodral eller plånböcker, i så fall vilka? Letar runt en del efter snyggare fodral i skinn men kan inte riktigt nöja mig med vad jag hittar.
/Peter
Jeg bruker en som heter SecrID. Selges overalt i Norden, men er skjelden å se ute i verden.
top3 by design - Secrid - secrid twin wallet black
Den er rimelig sikker mot det meste av lesing, i motsetning til endel av de metal mesh variantene som pushes som sikre.

Jag tror att det är helt onödigt. Alla mina kort här i Australien så kallade PayWave or PayPass (AmEx+Visa+Mastercard). Väldigt smidigt. RFID kort har slagit igenom stort och ingen verka oroa sig.
Det er dessverre riktig. Privacy/anonymitet og datasikkerhet taper for raske og enkle løsninger med mye krysskoblinger mellom systemene. Men er det dette vi ønsker - ser vi de langsiktige konsekvensene :confused:

Avseende pass så har ni aldrig reflekterat över det?
ePassport har heldigvis noe bedre sikring enn vanlige RFID kort.
For det første har de RF skjerming i permene, så passet må åpnes litt for å leses. Eller bruke høy effekt...
Det andre er at autentiseringsprotokollen benytter teksten fra de to maskinlesbare linjene under bildet i passet. Derfor blir alltid passet åpnet og plassert med bildesiden ned på en OCR- maskin som deretter åpner filsystemet i passet og henter ut bilde, fingeravtrykk og "andre data".
Disse to prosessene mangler altså på "vanlige" RFID kort og gjør at man der enkelt kan fjernavlese en del av innholdet. Hvor mye info, og hvor sikkert mot ytterligere angrep, avhenger av type RFID-protokoll, type kryptosystem og teknologigenerasjon som er brukt.

Taggen i passen är väl krypterade med passnumret som nyckel, så är väl inte jättelätt att skanna dem på avstånd?
Riktig, se over. Et problem er at de to linjene med OCR-info inneholder mye lik info, dvs lav entropi. Hvis man vet navn og endel grunndata på en person, så kan man gjøre fjernangrep på passet fra avstand, og over tid kan man åpne aksess. Dette er forbedret i en ny generasjon protokoll som nettopp er tatt i bruk.

OK, ble litt nerding dette :cool:, men alltid greit å vite at storebror (og lillebror) er ute etter deg hele tiden :)
 

lnixon

Medlem
Det finns RFID och RFID - det är ett ganska löst begrepp som spänner över många olika standarder. En del RFID-taggar för industrin kan läsas över flera tiotals meter. *Men* det vi väl snackar om här är den typen av RFID-taggar som man har i sina plastkort, och de använder normalt sett induktion för kommunikationen - inte radio. Fysiken är i det fallet sådan att det inte går att upprätta tvåvägskommunikation på mer än några centimeters håll. Kommunikationen alstrar dock RF-signaler som kan avlyssnas på några meters håll (men alltså bara avlyssnas passivt).

Tyvärr är kryptot i många typer av kort kasst - det är vanligt att kollektivtrafikskort kan klonas och/eller fyllas på av användaren. Kontaktlösa inpasseringskort har ofta inget krypto *alls* utan går bara på kortets serienummer. RFID-pass är krypterade, men i flera fall har man klantat sig i implementeringen så att det är lätt att klona passet.

Nånting som jag tycker är särskilt skoj är de kontaktlösa kreditkorten som börjat dyka upp på en del marknader, till exempel i Storbritannien. De korten meddelar glatt kortnummer, expiry date och så vidare, och kan läsas av med en vanlig mobiltelefon med NFC-läsare. Tanken är att den informationen inte ska vara användbar utan tillgång till CVV-numret, men så är det inte i praktiken - man kan handla online på många ställen utan behöva ange CVV.

(Japp, min plånbok har inbyggt RFID-skydd.)
 

agehall

Medlem
Nackdelen med RFID-skydd som jag har märkt, är att det blev jobbigare att resa kollektivt - jag måste ta fram mitt kort numera...

edit: Och var har du hållit hus @lnixon? Du kan ju inte bara försvinna sådär när det diskuteras viktiga säkerhetsfrågor relaterat till resande.. :)
 

JensE

Medlem
Nackdelen med RFID-skydd som jag har märkt, är att det blev jobbigare att resa kollektivt - jag måste ta fram mitt kort numera...

edit: Och var har du hållit hus @lnixon? Du kan ju inte bara försvinna sådär när det diskuteras viktiga säkerhetsfrågor relaterat till resande.. :)
Går bra med Secrid.
Har accesskortet ytterst och genom att "ejecta" korten så räcker det gott och väl att kortet är till hälften ute för att scanna av det.
 

lnixon

Medlem
Är det en plånka du skulle rekommendera?
Min korthållare har blivit trött och jag tittar nu efter annan..

Jag har en no-name-grunka som jag plockade upp på nån flygplats nånstans. Den saknar myntfack, vilket gör att jag får plats med fler kort innan den blir för tjock...
 

lnixon

Medlem
Nackdelen med RFID-skydd som jag har märkt, är att det blev jobbigare att resa kollektivt - jag måste ta fram mitt kort numera...

Det beror lite grann på hur skyddet är konstruerat. I min plånbok är skyddet bara längs utsidan, så det räcker att vika upp plånboken för att man ska kunna pipa kortet.

Apropå det innehåller NFC-standarden en algoritm för att kunna särskilja fyra olika kort som samtidigt är inom räckhåll för läsaren, så man kan optimera hur man sprider ut korten i plånboken.

edit: Och var har du hållit hus @lnixon? Du kan ju inte bara försvinna sådär när det diskuteras viktiga säkerhetsfrågor relaterat till resande.. :)

Åh, du vet hur det är. Jag skulle kunna berätta, men.
 
Toppen