Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

t90tho

Medlem
Nya villkor kring att överföra pengar (italic skulle införas från mitten av maj), detta kan ju göra det svårt att betala räkningar då företag normalt inte publicerar clearing number/account number. Eller så gäller det bara till privatpersoner, men det presenterades inte så. Kom som push-notis från appen idag.


What recipient account details are required for transfers to Sweden?
When making a SEK transfer to a recipient in Sweden, you'll need the following account details:

- Clearing number

- IBAN

- Account number


Prior to March 2021, only IBAN was required. A clearing number and account number are now also required due to a technical change made by our payment processor.

To add these details to an existing Swedish recipient:

  • Go to the Payments tab
  • Select the recipient
  • Tap the bank icon
  • Tap Edit
We're no longer able to process any payments sent without a clearing number and account number.

Transfers to Sweden in other currencies (non-SEK) require BIC/SWIFT and IBAN only.
 

Big Birger

Medlem
Gjorde första betalningen idag till ett företag, som jag hade både IBAN, clearing- och kontonummer till. Fungerade. Inte helt oväntat.

Men... Är ju sugen på att testa och se om man anger nollor som clearing- och kontonummer. Eller sitt egna konto, som därmed är ett fullt fungerande konto. Och IBAN till företaget i fråga.

Tunn bank-is för min del här, men det går väl inte att se vem som har vilket konto? Vad kan/ska Revolut göra med konto-uppgifterna?
 

intuition

Medlem
...

...
A clearing number and account number are now also required due to a technical change made by our payment processor.

...
Det där låter ju som ren nonsens.
Dels för att det är redundant information, dels för att hela grejen med ett IBAN att det är ett unikt nummer som ska fungera över hela världen. Vilken "teknisk ändring" skulle leda till att IBAN plötsligt inte skulle fungera? Och bara på just SEK till svensk bank, inte på tex EUR till svensk bank...

Man undrar om det kanske är så att de försöker hitta en väg runt att göra en internationell betalning - att de på något sätt satt upp ett eget SEK-konto i sverige och gör en svensk banköverföring därifrån mha clearing och bankkonto.

Själv har jag inte fått någon push eller annat meddelande om förändringen. Och jag betalar en hel del räkningar med Revolut.
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
Det där låter ju som ren nonsens.
Dels för att det är redundant information, dels för att hela grejen med ett IBAN att det är ett unikt nummer som ska fungera över hela världen. Vilken "teknisk ändring" skulle leda till att IBAN plötsligt inte skulle fungera? Och bara på just SEK till svensk bank, inte på tex EUR till svensk bank...

Man undrar om det kanske är så att de försöker hitta en väg runt att göra en internationell betalning - att de på något sätt satt upp ett eget SEK-konto i sverige och gör en svensk banköverföring därifrån mha clearing och bankkonto.

Själv har jag inte fått någon push eller annat meddelande om förändringen. Och jag betalar en hel del räkningar med Revolut.

Ja det troliga är nog att de har en partner i Sverige som gör en lokal överföring åt dem. Och som de sedan gör överföring i bulk till. De pratar ju om en tredje part. I teorin kunde det betyda att man i framtiden kunde få bankgiro också. Men det känns tveksamt.

Det intressanta med det är att då skulle istället IBAN vara överflödigt. Men jag kan tänka mig att det är så centralt i revoluts system att de helt enkelt inte kan ta bort det kravet...
 

hco

Medlem
Man undrar om det kanske är så att de försöker hitta en väg runt att göra en internationell betalning - att de på något sätt satt upp ett eget SEK-konto i sverige och gör en svensk banköverföring därifrån mha clearing och bankkonto.

Så måste det vara. Jämför tex Wise-överföring till JPY. Där en mängd lokal info behövs (som tex typ av konto).

Lustigt detta med clearing för SEK, då IBAN innehåller all nödvändig info. Men visst, om användaren skriver in så behöver inte Revo "räkna ut". Tråkigt bara att göra avsteg från IBAN som i grunden är en trevlig standard.

I tex Tyskland brukade jag använda IBAN även för lokala överföringar. Dvs Tyskland-Tyskland. Finfint.
 
Jag får utbetalning av en kund som i sin tur använder sig av CurrencyCloud. De skickade mig detta i början av april:

> One of our providers, CurrencyCloud, is releasing a new version of their API which will affect your payout preference. This means we will need some additional information from you.

> Instead of IBAN and BIC we need you to provide the locally formatted bank code and account number for the SEK payout method

Googlade lite snabbt och hittade detta, så det verkar som även Revolut använder sig av denna leverantör. Då är det ju faktiskt lite av en teknisk ändring ty CurrencyCloud har ändrat sitt API, även om det nödvändigtvis inte är en teknisk begränsning i nästa led. Revolut Case Study - Currencycloud
 

intuition

Medlem
Enligt Local DKK, SEK and NOK payment routes – Help Center är den bakomliggande orsaken just att de skaffat sig en lokal/inhemsk partner för NOK, SEK och DKK betalningar.

Fördelen ska enligt de vara att de nu ska kunna göra "real-time" överföringar och ha senare bryttider.


De skriver också att
You should be aware that it is not possible to break down the beneficiary account IBAN into the locally formatted details for SEK. This will create delays in your transition so please make the changes as detailed.
så det kanske finns fall där det inte är möjligt att härleda clearing/konto från ett IBAN?

OBS att länkade sidan ovan säger att på lokala bankkonto-uppgifter kravet gäller from 7 april. Jag har som sgat inte ens blivit uppmanad av Revolut att lägga in mer data. Jag hade en transaktion den 27/4 som revolut i alla fall rapporterar som lyckad.
 

igelkotten

Medlem
Det där låter ju som ren nonsens.
Dels för att det är redundant information, dels för att hela grejen med ett IBAN att det är ett unikt nummer som ska fungera över hela världen. Vilken "teknisk ändring" skulle leda till att IBAN plötsligt inte skulle fungera? Och bara på just SEK till svensk bank, inte på tex EUR till svensk bank...

Man undrar om det kanske är så att de försöker hitta en väg runt att göra en internationell betalning - att de på något sätt satt upp ett eget SEK-konto i sverige och gör en svensk banköverföring därifrån mha clearing och bankkonto.

Själv har jag inte fått någon push eller annat meddelande om förändringen. Och jag betalar en hel del räkningar med Revolut.

Jag trodde det var vad alla fintechbolag som marknadsför internationella betalningar redan gjorde, ex Wise. Men var bara min gissning om hur de kunde erbjuda låga eller inga avgifter.
 
Toppen