Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

mha321

Medlem
Jag får ingen avgift. Nu är jag visserligen metallanvändare så det kan rimligen påverka något. Gränsen för vanliga gratiskortanvändare är väl 10 000 kr per rullande 30 dagar, därefter tillkommer avgift vid valutaväxlingar. Det var det som fick mig att gå över till betalt medlemskap.
Det är väl bara valutaväxlingen som är begränsad, inte själva laddningen?

Jag har basic-kortet och kan utan problem fylla i 15k för påfyllning utan att det dyker upp någon avgift (har återigen inte tryckt igenom det, fyllde på ordentligt i kampanjerna före jul och har inte spenderat av det ännu... Väntar ju på nästa kampanj)
 

djmanosv

Medlem
Ingen aning, samma avgift % får jag idag eller helgerna. Jag väntar för svaret från Revolut support men det ser utt som att de har klassifierad mitt kort som commercial eller någon liknade klass, och enligt psd2 måste de få avgift på summan
 

mha321

Medlem
klassifierad mitt kort som commercial eller någon liknade klass, och enligt psd2 måste de få avgift på summan
Att de klassificerat det som komersiellt är onekligen fel, och isåfall säkert det underliggande problemet.

Sedan är det på inget sätt så att PSD2 säger att de måste få avgift på den. PSD2 säger att de får ta ut en högre avgift av komersiella kort, inte att de måste. Utan det är något de valt att göra. (Det PSD2 säger i fallet är att de inte får ta ut en sådan avgift på personliga kort utgivna i EEA, utan där måste det vara samma på alla)
 

intuition

Medlem
Det står att kortet är inte svensk, så de debiterar extra avgift för alla transaktioner, så kanske jag måste undvika använda curve i framtiden med revolut eller ?
Är ditt Revolut-konto registrerat i sverige?
I vilket land är ditt Curve utgivet? Det kan du tex se genom att kolla BIN numret. En del kort är utgivna i tyskland, tex

De debiterar inte för alla transaktioner, det står ju super-tydligt i det svaret de skickat dig att de kan debitera avgift om kortet är utgivet i icke-EEA land och utgivet i ett land som inte är det samma som ditt land.
 

djmanosv

Medlem
Att de klassificerat det som komersiellt är onekligen fel, och isåfall säkert det underliggande problemet.

Sedan är det på inget sätt så att PSD2 säger att de måste få avgift på den. PSD2 säger att de får ta ut en högre avgift av komersiella kort, inte att de måste. Utan det är något de valt att göra. (Det PSD2 säger i fallet är att de inte får ta ut en sådan avgift på personliga kort utgivna i EEA, utan där måste det vara samma på alla)
Tyvärr UK är inte EEA , så faktiskt alla ska betala avgift när de använder curve i revolut i framtiden...
En annan sak är att min Curve är "business" klassificerad, jag har curve investor red kort, och på bakom sidan av kortet står "business" ... så jag vet nu :(:(:(
 
Last edited:

Skogi

Medlem
Tyvärr UK är inte EEA , så faktiskt alla ska betala avgift när de använder curve i revolut i framtiden...
En annan sak är att min Curve är "business" klassificerad, jag har curve investor red kort, och på bakom sidan av kortet står "business" ... så jag vet nu :(:(:(

Jag har också ett rött investor kort med "business" printat på baksidan, testade för sakens skull och jag åkte dock inte på någon avgift.
 

M.K

Medlem
@djmanosv du svarade aldrig tidigare, du måste ju ha några underliggande kort i Curve. Kör top-up direkt från valfritt bank- eller kreditkort istället. Jag hade aldrig betalat denna onödiga avgift. Vad är skälet, tänkte du köra Gbit senare?

Edit. Jag ser alla skriver typ av kort, jag har Revolut premium. Skönt att det fortsatt gick utan avgift, bara handla på nu då med mitt Revolut efter top-up. :)
 
Last edited:

djmanosv

Medlem
@djmanosv du svarade aldrig tidigare, du måste ju ha några underliggande kort i Curve. Kör top-up direkt från valfritt bank- eller kreditkort istället. Jag hade aldrig betalat denna onödiga avgift. Vad är skälet, tänkte du köra Gbit senare?
Hej, jag svarade tidigare du kan kolla lite uppe #1272, grejen är att jag har laddat flera gånger min Revolut med min Curve + Norwegian eller SAS Mc i SEK valuta för Gbit skull.
Nu Revolut har klassifierad min Curve som ”business eller commercial” kort , och eftersom curve ligger i UK, utanför EEA länder, enligt revolut support jag måste betala någon typ av avgift för att ladda upp Revolut. Alla kort ska få samma avgift i framtiden enligt PSD2
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Tonton

Medlem
Jag använder Curve för att ladda på mitt Revolut, och "drabbas" inte av någon avgift. Metallanvändare, ska tilläggas.
 

El0

Medlem
Jag använder Curve för att ladda på mitt Revolut, och "drabbas" inte av någon avgift. Metallanvändare, ska tilläggas.

Testade precis också.
Kreditkort => Curve (free) => Apple Pay (som om det spelar någon som helst roll, men smidigt) => Revolut (premium)
10 000 SEK in på mitt Revolut-konto, -10 000 SEK på kontoutdraget.
 
Toppen