Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

Har flertalet bekanta som fått konton spärrade pga liknande saker.
Det är ej tillåtet att göra så vad jag förstått enligt Revolut.
Det är skillnad på att sätta in pengar på Revolut via banköverföring eller fylla på med kreditkort. Via kreditkort får Revolut en kostnad men ej via banköverföring.
 

jerixon

Medlem
Absolut, men kortet och kontot i sig är nog inte ämnat för att undvika överföringskostnader mellan länder och egna konton. Bara vad jag förstått av den kommunikation jag fått visad för mig.
Kan naturligtvis skilja sig mellan olika konton och verisioner också.
Överlag mkt nöjd med Revolut

Det är skillnad på att sätta in pengar på Revolut via banköverföring eller fylla på med kreditkort. Via kreditkort får Revolut en kostnad men ej via banköverföring.
 

igelkotten

Medlem
Har flertalet bekanta som fått konton spärrade pga liknande saker.
Det är ej tillåtet att göra så vad jag förstått enligt Revolut.

Intressant. Enligt deras hemsida är ju en av huvudfunktionerna de säljer just valutaväxling, utan några gränser eller avgifter. Hittade på deras hjälpsida att de har en begränsning på 30 växlingar inom en 24 timmarsperiod, men inget annat.

Eftersom jag inte använder Revolut till något annan så kommer jag göra just en överföring per månad tills jag stöter på patrull, jag har inte så mycket att förlora. Rapporterar ifall jag möter motstånd.
 

igelkotten

Medlem
Absolut, men kortet och kontot i sig är nog inte ämnat för att undvika överföringskostnader mellan länder och egna konton. Bara vad jag förstått av den kommunikation jag fått visad för mig.
Kan naturligtvis skilja sig mellan olika konton och verisioner också.
Överlag mkt nöjd med Revolut

Enligt denna sida så säljer Revolut in att man kan göra överföringar till utländska bankkonton (dvs icke Revolut-konton): Send Money Abroad with the Real exchange rate | Revolut
 

jerixon

Medlem
Jo men är det inte lite tveksamt om de menar från Person X konto i England till Person X Konto i Sverige tex.
Något som brukar innebära diverse checkar och eventuella kostnader/beskattning ibland osv.
Nu gör ni ju hur ni vill absolut, jag bara meddelar vad jag själv hört =)

Intressant. Enligt deras hemsida är ju en av huvudfunktionerna de säljer just valutaväxling, utan några gränser eller avgifter. Hittade på deras hjälpsida att de har en begränsning på 30 växlingar inom en 24 timmarsperiod, men inget annat.

Eftersom jag inte använder Revolut till något annan så kommer jag göra just en överföring per månad tills jag stöter på patrull, jag har inte så mycket att förlora. Rapporterar ifall jag möter motstånd.
 

Bankiren

Medlem
Något som brukar innebära diverse checkar och eventuella kostnader/beskattning ibland osv.
Nu gör ni ju hur ni vill absolut, jag bara meddelar vad jag själv hört =)

Har lite svårt att se några skatterelaterade bekymmer i och med fri rörlighet av kapital. Revolut är väl redan igång med att flytta verksamheten för EU-kunder från Storbritannien till något annat EU-land.

Jag tycker upplägget funkar bra för mig, och jag ser inga problem så länge jag kan styrka ursprunget av pengarna väldigt enkelt. Ser inga bekymmer med deras villkor heller, men det kan ju givetvis vara att de ser något problematiskt med upplägget.
 

Tonton

Medlem


Det där är ingenting nytt.

Jag tycker i grund och botten att det är bra att de är strikta på KYC och konstiga användarmönster. Det jag däremot tycker är under all kritik är just kundtjänsten, när kontot är låst. Det kan vara väldigt sega att svara.

I 9/10 fall jag personligen känner till, med kompisar och andra bekanta, så har det alltid löst sig utan några problem efter en stunds väntan (läst cirka 10 arbetsdagar). Fastän det har löst sig så är under all kritik. Det bör kunna fixa sig på 1-2 arbetsdagar.

I ett specifikt fall så blev min kompis, med konto i UK, nedstängd för gott. Han hade dock enbart snurrat pengar via spelbolag i UK. M.a.o - laddat upp pengar på spelbolaget och därefter tagit ut det via Revolut. Jag köper det till 100% att Revolut inte gillar det.

Rent generellt så hade jag velat se en liten mer hårdare review när man startar kontot - för att slippa liknande reviews senare. Däremot förstår jag att det är en svår nöt att knäcka då nuvarande marknadssituationen inte är enkelt att hantera. Man förlorar allt för mycket kunder ifall det ska krävas sådant i början. Därav att de snarare bara gör dessa reviews när deras system flaggar något som sticker ut.
 

Bankiren

Medlem

De där exemplen verkar främst handla om KDK-relaterade kontroller. Till slut lär väl de släppa på pengarna, antar jag. Jag kan dock tänka mig att det kan ta tid, de lär ha en del transaktioner att granska.

Har dock inga problem med att vänta på pengarna om det skulle bli en långdragen kontroll. Och jag har svårt att se att de inte skulle släppa på pengarna till slut. :D
 
Toppen