Senaste nytt

Restaurangtips i Berlin?

Jönsson

Medlem
Vad är det med tyskar och deras fäbless för gömda barer?
Jag va på en bar som heter Tausend för ett gäng år sedan, under en järnvägsbro ett stenkast från Friedrichstrasse där det bara var en ståldörr och tvungen att knacka på och en värd som knappt ville släppa in en för att spela lite teater.
Drinkarna va iofs ganska bra om jag kommer ihåg rätt.

Tror det var på samma ställe, för några år sedan, som jag kände mig väldigt besviken på min drink, en Old Fasioned. Istället för en isbit hade de fryst in hela glaset med vatten, så att isen satt fast i glaset. Det gjorde att man inte kunde späda drinken, bara kyla den. Någon hade antagligen inte fått sin bartenderutbildning. :)
 

Rickard_O

Medlem
Tror det var på samma ställe, för några år sedan, som jag kände mig väldigt besviken på min drink, en Old Fasioned. Istället för en isbit hade de fryst in hela glaset med vatten, så att isen satt fast i glaset. Det gjorde att man inte kunde späda drinken, bara kyla den. Någon hade antagligen inte fått sin bartenderutbildning. :)
Det jag störde mig mest på var nog att dom tog ett inträde på 10€ eller 15€ per näsa, när man hade spenderat 5 minuter att leta efter dörren så var det lika bra att betala och se glad ut och gå in, sen var det rätt dött där inne, men kan ha varit för att det va en torsdag i Januari också.
 

Kris

Medlem
Minnen...det där är det rökigaste stället jag någonsin har besökt någonstans, trodde inte stället fanns kvar, än mindre att det gick att sanera när det generella rökförbudet kom ;)
I övrigt utmärkt sammanställning av @Kris som uppenbarligen är en flitigare och kunnigare restaurangbesökare än jag är trots att jag bor här :)
Kan ju vara värt att notera, med tanke på att hotelltipstråden är aktiv nu också, att nästan alla ställen han tipsar om ligger i östra halvan av stan - även om man i praktiken ändå får ta kollektivtrafik eller taxi till de flesta ställen så skulle jag ändå hellre välja hotell runt Friedrichstrasse än runt Zoo om man bara ser till läget.
Smickrande med feedback från en local :)
Håller med om läge för val av hotell. Om jag inte av diverse anledningar fångats i klorna på InterContinental, hade jag nog valt att bo i närheten av Alexanderplatz för easy access till Kreuzberg, Kreuzkölln och P-Berg (samt Mitte såklart). Bodde alltid där förr med Park Inn på Alexanderplatz som ett givet val. Dock är U1/3 rätt smidigt om man bor vid zoo och nöjer sig med Kreuzberg.

Oj, där blev det visst hotellpejling i restaurangtråden.
 

Kris

Medlem
Ett annat trevligt stråk som jag brukar återkomma till är i Prenzlauer Berg mellan ca Kollwitzplatz, DanzigerStr, Prenzlauer Allee. Där finns en del jordnära ställen av blandad karaktär. Ett exempel är legendariska Anna Bluhme på Kollwitzstrasse som serverar bågnande frukostfat på berlinsk manér. Kollwitzstrasse har även marknad vissa dagar (dagtid) med schysst lokalt käk etc.

För oss med hemlängtan (till Köpenhamn) finns sen några år tillbaka en Sticks n Sushi på Potsdamer Strasser. Inget nytt om man varit på DK eller UK outlets. Men samma trevliga stämning och ok sushi etc. Gångavstånd till InterContinental, så har blivit takeaway därifrån några gånger oxå :)

I tidigare post där jag nämnde biergartens glömde jag ju Luftgarten på Tempelhof! Ett måste för BCare om man vill känna historiens vingeslag. Kanske på gränsen att platsa som restaurang, ganska reducerat utbud. Men - location, location, location! ;)

Lavanderia Vecchia nämndes innan. Glöm inte svepa förbi Muted Horn precis bredvid för pilsner för och/eller efter maten. Tror @palmen mfl. kan gå i god för detta eminenta hak.

Kom även att tänka på Santa Maria på Oranienstrasse. Varit där ett par gånger. Och fått mexikanskt käk för en ok peng.

Holtzmarkt mellan Jannowitzbrücke och Ostbanhof är oxå värt ett besök. Finns lite enkelt käk men framförallt barhäng med flera olika outlets. Ta med koppel till kidsen, fritt blås ner till Spree :)

NU - fick jag verkligen lust att pipa ner till Berlin en sväng.
 

Roseleaf

Medlem
Ska väl försöka ta mig till Berlin om 2 veckor för en liten helg i Berlin, om inget händer med lockdowns.
Har fått uppdraget att bestämma matställe för fredagkvällen.

Tänkte verkligen hitta ett typiskt tyskt ställe med lokal mat.
Några tips?
 

Kris

Medlem
Ska väl försöka ta mig till Berlin om 2 veckor för en liten helg i Berlin, om inget händer med lockdowns.
Har fått uppdraget att bestämma matställe för fredagkvällen.

Tänkte verkligen hitta ett typiskt tyskt ställe med lokal mat.
Några tips?
Några constraints på var i stora vida Berlin? Ett par ideer:

Tysk käk å pilsner - Marktlokal på Pücklerstraße i Kreuzberg kanske?

Biergarten med slussutsikt - Schleusenkrug I Tiergarten (alt Neuen See, också i Tiergarten)
 

Roseleaf

Medlem
Några constraints på var i stora vida Berlin? Ett par ideer:

Tysk käk å pilsner - Marktlokal på Pücklerstraße i Kreuzberg kanske?

Biergarten med slussutsikt - Schleusenkrug I Tiergarten (alt Neuen See, också i Tiergarten)

Inom Mitte, helst mot Friedrichshain där vi ska bo. Tror fokus denna resa blir god och enkel mat jämfört med Michelinställen.
 
Toppen