Senaste nytt

Restaurang Miyabi, Sheraton Shanghai Hongkou

agehall

Medlem
Ikväll när vi satt uppe i Executive Loungen på hotellet kom en av snubbarna som jobbar där fram till oss och började fråga oss om hur vi upplevt vår vistelse så här långt. Vi förklarade att allt var bara bra och att vi hitintills var väldigt nöjda. Därefter förväntade vi oss att han bara skulle nicka artigt och gå vidare men så var inte fallet.

Istället började han förklara att den Japanska restaurangen Miyabi som ligger granne med loungen på 37e våningen precis hade bytt meny idag och att de kunde erbjuda oss en gratis avsmakningsmeny.

Som gammal studen tänkte man givet vis "Gratis är gott!" och vi tackade genast ja. En timme senare hade vi bytt om till lite bättre kläder än slitna jeans och t-shirt och var återigen på väg upp i hissen.

Väl uppe på 37e våningen möttes vi av en liten tjej klädd i traditionell kimono. Hon måste ha ett av världens tråkigaste jobb eftersom minst 9/10 av de som kommer upp viker av in i loungen istället för att gå till restaurangen. Hon visade oss in i den väldigt smakfullt inredda lokalen med stengolv, blandat med lösa stenar och konstgräs - allt kändes väldigt asiatiskt.

Förutom ett större sällskap som var precis i slutet på sin middag var vi de enda besökarna i restaurangen och vi fick ett bord vid fönstret med fin utsikt. Hade jag vetat att det skulle vara så lite folk hade jag tagit med mig min riktiga kamera, men nu blev det bara mobilkamera, så jag ber redan nu om ursäkt för de dåliga bilderna.

Den meny vi skulle få smaka bestod av sex rätter. Två förrätter, två huvudrätter, pasta och en efterrätt.

Den första förrätten var helt klart en av de bästa rätterna. Det var lite lätt kryddade kräftstjärtar, morötter och tomater på en bädd av mild wasabipurée. Både jag och FruAgehall tyckte denna rätt var utsökt. IMAG0069.jpg
IMAG0072.jpg
Som andrarätt kom en carpaccio baserad på fisk. Denna var lite av en besvikelse imho. Fisken var inte direkt tunt skuren och den var ganska surt smaksatt med vinäger.
Som tredje rätt dök det upp en grillad laxbit som var helt underbar. Denna låg ovanpå en mangochuttney-röra och till det hela serverades ett berg av stekt lök och paprika.
Som fjärde rätt kom en stekt köttbit ovanpå gröna bönor. Köttet var underbart mört och nästan smälte i munnen.
IMAG0074.jpg
IMAG0075.jpg För att avrunda de vanliga rätterna serverades en skål med pasta (äggnudlar?) ihop med någon soppa som jag inte helt uppfattade namnet på. Personligen tyckte jag att nudlarna var lite för överkokta för att vara riktigt bra, men det funkade.
Till efterrätt kom en creme brûlé med smak av grönt te. Jag är ingen stor fan av grönt te, men detta var riktigt gott. IMAG0076.jpg


All in all tycker jag det var en rätt trevlig upplevelse. Det mesta smakade ganska bra, men det saknades finess i vissa rätter som gör att det är svårt att ge stället toppbetyg. Förhoppningsvis beror det på att det var en ny meny och kocken inte var helt van än, men detta kan knappast förklara att portionerna var gigantiska för en 6-rätters middag.

Hade jag velat betala RMB380 per person för det? Nja. Har jag något att klaga på när jag fick det gratis? Absolut inte! (Möjligen att två flaskor vatten gick på strax över 200 då!)
 
Toppen