Senaste nytt

Resrapport Bromma-Kristianstad med BRA

Taggen

Medlem
Tack för en inblick i det vanliga livet för den som reser i tjänsten. Detta exempel på en usel flygning med en gammal F50 turboprop är mer vad som är vanligt än de glassiga resor som beskrivs på forumet. Detta är mycket av vardagen för den som reser i jobbet. Inget glassigt utan bara en massa besvär med bokningar som inte fungerar. Jag vet inte hur många gånger jag skakat fram genom landet med dessa obekväma turboprop flygplan i uselt väder med isbildning på vingar och propeller och när isen lossnar smäller den in i skrovet eller på sommaren är det studsmatta genom åskväder som man inte kan flyga över.

Jag hatar turboprop flygplan!

Detta har varit en stor del av mitt yrkesverksamma liv även om det gått att klämt in några glassiga resor i First genom åren och standarden har varit business på längre resor.

Som numera senior är det definitivt inget jag saknar.
Ja, själv har jag minnen från Jetstream 32 till Visby och ett antal SAAB 340-resor som kanske inte kan rankas som de mest bekväma resorna jag gjort.
 

Alf

Medlem
Ja, själv har jag minnen från Jetstream 32 till Visby och ett antal SAAB 340-resor som kanske inte kan rankas som de mest bekväma resorna jag gjort.

Ja vi hade Jetstream 32 från NRK-VBY när vi hade daglig förbindelse med ön. Det tog dock bara en halvtimme i flygtid så det gick att stå ut.

För att återkoppla till livet med att åka turboprop kan jag återge en resa på den tiden man flög med Shorts 360 på kortare sträckor i Sverige. Vi hade detta flygplan från NRK till ARN och VBY. Jag tror det var Swedair som flög till VBY och Syd Aero till ARN. Jag skulle en gång i jobbet flyga till VBY i december. Vi startade på morronen från NRK för kurs mot VBY. Ganska snart när vi kommit ut mot Östersjön började skramlet av is som lossnar från propellrar och slår in i flygkroppen. Det är ju bra när isen lossnar, tyvärr så lossna inte isen lika bra på vingarna. Flyghöjden för detta flygplan brukar ligga på 10 000 foot, dvs ca 3000 meter eftersom det inte har någon tryckkabin. Vi hade fullsatt flygplan med 19 passagerare. Hela flygningen gick i moln med fuktig kall luft, gjort för isbildning. Över Östersjön gav piloterna upp, pga av isbeläggning lyckades man inte ens stiga till 3000 meter eftersom flygplanet blev för tungt. Det blev istället att vända tillbaka till NRK och sjunka ner till varmare temperatur över Östersjön och in mot NRK. När vi landat i NRK var det fortfarande mycket is kvar på vingarna. Det var definitivt en obehaglig resa.

Väl i NRK ville piloterna inte ge upp att komma till VBY. Man skulle reducera vikten genom att inte ta med så många passagerare nästa gång. Jag anmälde mig snabbt som frivillig avhoppare. Det blev istället tåg till Stockholm och Linjeflyg F28 från Bromma. Det var en bekant till mej som flög så det blev en resa i cockpit till VBY. Jag minns att det var rejäl isbildning till nästan upp till marchhöjd. Nu var det inga problem med isbildningen för F28 som är ett jetplan.

ATR som det pratas om i tråden är ett flygplan som hade mycket problem med isbildning när det var nytt och flera haverier inträffade i USA. Nu är förhoppningsvis allt detta löst.

4E8DCE7D-07BE-4439-ADC3-A5FEF85ED814.jpeg


Shorts 360
 

apknug

Medlem
Ja vi hade Jetstream 32 från NRK-VBY när vi hade daglig förbindelse med ön. Det tog dock bara en halvtimme i flygtid så det gick att stå ut.

För att återkoppla till livet med att åka turboprop kan jag återge en resa på den tiden man flög med Shorts 360 på kortare sträckor i Sverige. Vi hade detta flygplan från NRK till ARN och VBY. Jag tror det var Swedair som flög till VBY och Syd Aero till ARN. Jag skulle en gång i jobbet flyga till VBY i december. Vi startade på morronen från NRK för kurs mot VBY. Ganska snart när vi kommit ut mot Östersjön började skramlet av is som lossnar från propellrar och slår in i flygkroppen. Det är ju bra när isen lossnar, tyvärr så lossna inte isen lika bra på vingarna. Flyghöjden för detta flygplan brukar ligga på 10 000 foot, dvs ca 3000 meter eftersom det inte har någon tryckkabin. Vi hade fullsatt flygplan med 19 passagerare. Hela flygningen gick i moln med fuktig kall luft, gjort för isbildning. Över Östersjön gav piloterna upp, pga av isbeläggning lyckades man inte ens stiga till 3000 meter eftersom flygplanet blev för tungt. Det blev istället att vända tillbaka till NRK och sjunka ner till varmare temperatur över Östersjön och in mot NRK. När vi landat i NRK var det fortfarande mycket is kvar på vingarna. Det var definitivt en obehaglig resa.

Väl i NRK ville piloterna inte ge upp att komma till VBY. Man skulle reducera vikten genom att inte ta med så många passagerare nästa gång. Jag anmälde mig snabbt som frivillig avhoppare. Det blev istället tåg till Stockholm och Linjeflyg F28 från Bromma. Det var en bekant till mej som flög så det blev en resa i cockpit till VBY. Jag minns att det var rejäl isbildning till nästan upp till marchhöjd. Nu var det inga problem med isbildningen för F28 som är ett jetplan.

ATR som det pratas om i tråden är ett flygplan som hade mycket problem med isbildning när det var nytt och flera haverier inträffade i USA. Nu är förhoppningsvis allt detta löst.

Visa bifogad bild 98189

Shorts 360
Tack för den Alf, hade själv tänkt att lägga ut en blänkare om Shorts 360!

Där fanns också endast en air Steward som för övrigt hade hörselskydd för de var jäkligt bullriga.

Shorts 360 kallades fulingen av lokalbefolkningen på ön.
 

Alf

Medlem
Tack för den Alf, hade själv tänkt att lägga ut en blänkare om Shorts 360!

Där fanns också endast en air Steward som för övrigt hade hörselskydd för de var jäkligt bullriga.

Shorts 360 kallades fulingen av lokalbefolkningen på ön.

Fanns ingen Steward på några av våra flygningar. Det behövs inte när flygplanet tar under 20 pax, därav 19 stolar. ”Fulingen” var inte sämre att åka i än SAAB 340.
 
Toppen