Ja vi hade Jetstream 32 från NRK-VBY när vi hade daglig förbindelse med ön. Det tog dock bara en halvtimme i flygtid så det gick att stå ut.
För att återkoppla till livet med att åka turboprop kan jag återge en resa på den tiden man flög med Shorts 360 på kortare sträckor i Sverige. Vi hade detta flygplan från NRK till ARN och VBY. Jag tror det var Swedair som flög till VBY och Syd Aero till ARN. Jag skulle en gång i jobbet flyga till VBY i december. Vi startade på morronen från NRK för kurs mot VBY. Ganska snart när vi kommit ut mot Östersjön började skramlet av is som lossnar från propellrar och slår in i flygkroppen. Det är ju bra när isen lossnar, tyvärr så lossna inte isen lika bra på vingarna. Flyghöjden för detta flygplan brukar ligga på 10 000 foot, dvs ca 3000 meter eftersom det inte har någon tryckkabin. Vi hade fullsatt flygplan med 19 passagerare. Hela flygningen gick i moln med fuktig kall luft, gjort för isbildning. Över Östersjön gav piloterna upp, pga av isbeläggning lyckades man inte ens stiga till 3000 meter eftersom flygplanet blev för tungt. Det blev istället att vända tillbaka till NRK och sjunka ner till varmare temperatur över Östersjön och in mot NRK. När vi landat i NRK var det fortfarande mycket is kvar på vingarna. Det var definitivt en obehaglig resa.
Väl i NRK ville piloterna inte ge upp att komma till VBY. Man skulle reducera vikten genom att inte ta med så många passagerare nästa gång. Jag anmälde mig snabbt som frivillig avhoppare. Det blev istället tåg till Stockholm och Linjeflyg F28 från Bromma. Det var en bekant till mej som flög så det blev en resa i cockpit till VBY. Jag minns att det var rejäl isbildning till nästan upp till marchhöjd. Nu var det inga problem med isbildningen för F28 som är ett jetplan.
ATR som det pratas om i tråden är ett flygplan som hade mycket problem med isbildning när det var nytt och flera haverier inträffade i USA. Nu är förhoppningsvis allt detta löst.
Visa bifogad bild 98189
Shorts 360