Senaste nytt

Respekt mot flygpersonal

Sedan tycker jag att respekt gäller åt båda håll vilket inte gäller alltför ofta på SK flighter.
Jag tar alltid av mig lurar och lägger allt åt sidan och är överdrivet intresserad men det verkar ändå inte ge mig pluspoäng på återstoden av resan.
 
Jag (och familjen, när de är med) tycker det är så respektlöst när personalens säkerhetsgenomgång startar och piloten sagt ”ta av er hörlurarna” men inte många tar ur dom. De sitter med mobilen eller paddan under hela säkerhetsgenomgången, det är inte ok. En blick eller två och ett leende räcker. Men någonting. Ibland pratar nån i mobilen högt samtidigt dessutom. Det är heller inte ok att slita ner datorn 20 min innan landning och sitta med den tills pursern måste komma och säga till.

Landade på CPH i kraftig dimma, då sa piloten bad att ALLA mobiler, paddor, datorer skulle stängas av även om de var i flightmode då de ska genomföra teknisk landning pga dimman. Vad ser man ?? 10-15 pers sitter med hörlurar och mobilen på. Tillslut ställde jag mig upp vid rad 1 och sa till en av flygvärdinnorna att dessa verkar inte förstå, pekade ner åt mitten där de satt, det är av största säkerhet att göra som piloten sa och de som inte brydde sig trodde det gick bra i flightmode trots de sagt nej, allt skall stängas av. Mitt pekande på dessa rader och flygvärdinnans fina klapp på axeln drog blickar till sig och sen var allt avstängt rätt snabbt . Inte ok, det finns vi som följer reglerna och de regler som finns är där av en orsak. Säkerheten.
Jag kan inte låta bli att småle för om mobilers vara eller inte vara vid en teknisk landning kan vara avgörande så skall vi nog alla oroas för det mesta ombord gällande "störande utrustning".
Däremot köper jag att om argumentet förs för snabbare evakuering in case failure.
 

Robert flysas

Moderator
Jag kan inte låta bli att småle för om mobilers vara eller inte vara vid en teknisk landning kan vara avgörande så skall vi nog alla oroas för det mesta ombord gällande "störande utrustning".
Däremot köper jag att om argumentet förs för snabbare evakuering in case failure.

man skall följa befälhavarens instruktioner, det gäller alla ombord, oavsett vad man tror/tycker osv. Säkerhet kommer först, inte mobiler/paddor och nonchalans
 

lucasd

Medlem
Skulle vara intressant att fråga tekniker t.ex. om just elektronik ombord och hur det ev kan störa instrumenten. Varit med om att en satt o prata i mobilen under landning :mad:Trots flera sa till.

Jag tror inte man vet om det stör eller om det kan störa. Då tar man nog säkerheten före det andra. Speciellt vid dåligt väder.

Flygplanen utsätts ju garanterat för mycket störningar en vanlig dag och det går ju bra. Men OM.
 

ante_77

Medlem
Skulle vara intressant att fråga tekniker t.ex. om just elektronik ombord och hur det ev kan störa instrumenten. Varit med om att en satt o prata i mobilen under landning :mad:Trots flera sa till.

Som sagt så sitter jag inte och följer med säkerhetsdemonstrationen aktivt och med någon som helst inlevelse.
Jag sitter dock inte på med några hörlurar och framför allt så har jag flightmode aktiverat och sitter inte och spelar angry birds.

Tröttsamt med folk som snackar i telefon och inte fattar att klappa igen datorlocket.
Det visar på att man inte har förstått något av säkerhetsdemonstrationen.

Att jag däremot brukar sova bort säkerhetsdemonstrationen är en annan femma.
Hoodie on och djup sömn är mitt bästa bidrag.
 
Toppen