Senaste nytt

Resor med öl

Mimer

Medlem
Bjuder på två aningens udda ölresor i England. Först Bermondsey Mile som inkluderar ett besök på ett helt gäng bryggerier i södra London, samtliga ligger nära tågspåren som går sydöst från London Bridge. Sist jag gjorde Bermondsey Mile så besökte jag Fourpure, Partizan, The Kernel, Brew By Numbers, Anspach & Hobday samt Southwark men sedan dess har tydligen Spartan och Affinity också tillkommit.

Är du extra törstig kan du även passa på att besöka butikerna/taproom Eebria Taproom, UBREW och Bottleshop på vägen

Personligen tycker jag att det är trevligast att börja med Fourpure och sedan röra sig nordväst. Ett förslag är att ta London Overground till Surrey Quays, ta sedan en kvarts promenad till Fourpure. På vägen passerar du även Maltby Street där det finns ett digert street food utbud och väl i mål är det inte långt till matmarknaden Borough.

Notera 1, Några av ställena enbart är öppen dagtid lördag så vill du besöka alla så kolla öppettiderna.
Notera 2, The Kernel har stängt sitt taproom men det går utmärkt att köpa flaskor och ta med sig därifrån.



Den andra resan jag kan rekommendera är Transpennine Real Ale Trail (Ale Trail - Home). Man tar tåget mellan Leeds och Manchester eller tvärtom och vid de åtta stationerna däremellan stannar man för att dricka en pint real ale. Rekommenderas att göras lördagar då det brukar vara extra mycket folk och man garanterat träffar nya vänner, ställena i sig är också i stort sett vänliga och trevliga att besöka i synnerhet bryggeripuben The Riverhead nära station Marsden och ån Colne.

Resan kräver lite logistik och rätt mycket tid, i synnerhet som tågen mellan Manchester och Huddersfield bara går en gång i timmen. Men det är en udda och mycket rolig heldagsupplevelse.
 

Abbs

Medlem
Någon som sitter inne på öltips i Singapore? :) Efter betalat 22 SGD för en Tiger vägrar jag dricka något annat än god öl i denna stan.
 

palmen

Moderator
Någon som sitter inne på öltips i Singapore? :) Efter betalat 22 SGD för en Tiger vägrar jag dricka något annat än god öl i denna stan.
Tyckte detta ställe var helt ok. Rätt mycket folk en kväll på helgen.
TAP Craft Beer Bar
15 Stamford Road, Capitol Piazza, #01-K1/K2 (Galleria), Singapore 178906
+65 6384 7188

Google Maps
 

Jönsson

Medlem
Den andra resan jag kan rekommendera är Transpennine Real Ale Trail (Ale Trail - Home). Man tar tåget mellan Leeds och Manchester eller tvärtom och vid de åtta stationerna däremellan stannar man för att dricka en pint real ale. Rekommenderas att göras lördagar då det brukar vara extra mycket folk och man garanterat träffar nya vänner, ställena i sig är också i stort sett vänliga och trevliga att besöka i synnerhet bryggeripuben The Riverhead nära station Marsden och ån Colne.

Resan kräver lite logistik och rätt mycket tid, i synnerhet som tågen mellan Manchester och Huddersfield bara går en gång i timmen. Men det är en udda och mycket rolig heldagsupplevelse.

Ett tips helt i min smak. Är insnöad på real ale och har vänner på båda sidorna om Pennies så detta är lockande. Tack!
 

squeezen

Medlem
FA1EE025-299D-4B0C-A5F5-608EBACBFC42.png

Någon som sitter inne på öltips i Singapore? :) Efter betalat 22 SGD för en Tiger vägrar jag dricka något annat än god öl i denna stan.

Jag gillar burger joint new york i Singapore. Har ett 15-20 spännande öl på tap alltid och riktigt smarriga burgare med.

Lite hemlig ingång på en bakgata utantydlig skylt. En metalldörr med bara ett A4 som skylt typ.
 

Mimer

Medlem
Ett tips helt i min smak. Är insnöad på real ale och har vänner på båda sidorna om Pennies så detta är lockande. Tack!

Det var det lilla @Jönsson. Är helt insnöad på real ale själv så den bjuder jag gärna på. Även nere i sydöstra spetsen Devon/Cornwall finns ett gäng linjer med liknande upplägg. Nu har jag bara gjort Atlantic Coast line från Paar till Newquay av dessa real ale trails. Utmaningen med den var att det gick bara enstaka tåg per dag så det var svårt att stanna vid alla stationer trots att det "bara" var sju stopp. Där har Transpennine en stor fördel. Men Newquay och framför allt St. Ives är mycket vackra ställen att besöka.

Finns lite mera information här Rail Ale Trails in Devon and Cornwall
 
Last edited:
Var i Ho Chi Minh för ett par veckor sedan och sprang på detta. Ligger mitt i city med en lite dold ingång. Namnet står på fasaden, men sen är det en trappa upp, 180gr från det hållet man kom in, när man gått in genom porten vilket inte är lätt att förstå. Väl dold pärla med andra ord :)

Pasteur Street Brewing Company
Lite väl högt i pris om du jämför med lokala ölen men klart värt det. Har för mig att provbrickan med 6st gick på ca 200.000 pengar (ca 80kr)
Homepage - Bia Crafted In Vietnam

Visa bifogad bild 72500
Tack, blir förhoppningsvis ett besök i april.
 

Jönsson

Medlem
Det var det lilla @Jönsson. Är helt insnöad på real ale själv så den bjuder jag gärna på. Även nere i sydöstra spetsen Devon/Cornwall finns ett gäng linjer med liknande upplägg. Nu har jag bara gjort Atlantic Coast line från Paar till Newquay av dessa real ale trails. Utmaningen med den var att det gick bara enstaka tåg per dag så det var svårt att stanna vid alla stationer trots att det "bara" var sju stopp. Där har Transpennine en stor fördel. Men Newquay och framför allt St. Ives är mycket vackra ställen att besöka.

Finns lite mera information här Rail Ale Trails in Devon and Cornwall
Har en gång bilat genom det vackra landskapet i Cornwall/Devon i jakt på gamla smugglarpubar. Har även kikat på tåglinjerna längs kusten, efter rekommendationer från Michael Palin, men det har intet blivit av. Finns fortfarande på min bucket list. Får ta en titt på den föreslagna real-ale-trailern i området, låter spännande. Antar att det finns betydligt fler avgångar under sommarmånaderna.
 
Toppen