Senaste nytt

Resetips Arlanda - Denpasar (eller annat förslag) med 2 för 1 voucher

Dr. Miles

Expert
Tack!
Hur söker man Singapore "award"(som funkar till EB resa) biljetter så man har kolla innan man ringer Tallin då?

Singapore Airlines flygningar kan man söka på:
  • Air Canada Aeroplan
  • ANA Mileage Club
  • Avianca/TACA LifeMiles webbsidor.

Tidigare stod det på SAS EuroBonus webbsida att man inte fick boka Business class award och First class award på Singapore Airlines Airbus A380 och Boeing 777-300ER (Airbus A340-500 finns ändå inte kvar).

Men numera står det endast att man inte får boka First class award på Singapore Airlines Airbus A380 och Boeing 777-300ER. Så i teorin kan man boka Business class award även på Singapore Airiines flygningar som flygs med dessa flygplansmodeller.

Problemet är dock hur man söker awardplatser online på dessa flygningar. Det verkar som Singapore Ailrlines KrisFlyer och Avianca/TACA LifeMiles är enda bonusprogram som visar tillgänglighet på dessa flygningar online. Men detta betyder inte automatiskt att tillgängligheten stämmer överens med vad SAS EuroBonus agenter kan se.
 

Björklund

Medlem
Tack,
Försöker söka lite biljetter där, är det samma tankesätt (under förutsättningen att den eventuellt sen finns hos Sas agenterna) att kolla avaliablity på Saver och inte Standard eller Full? Som det ser ut nu på Business CPH-DPS är det Waitlist på alla de flygningarna under saver.

Sen en till efterlysning:
Om jag nu väljer Thai ARN-DPS med Thai, är det "roligare/intressantare" att ta några timmars detur till ex. Frankfurt om jag nu lyckas få till en First Class bokning och kör ARN-FRA med Lufthansa , sen FRA-BKK i First med Thai och sen vidare till DPS? Alltså istället för ARN-BKK-DPS i Business? Är jag en drömmare om att detta skall gå i lås med first eller? Hittar flera datum med first på Uniteds hemsida nämligen.
 

NotRyan

Medlem
Sen en till efterlysning:
Om jag nu väljer Thai ARN-DPS med Thai, är det "roligare/intressantare" att ta några timmars detur till ex. Frankfurt om jag nu lyckas få till en First Class bokning och kör ARN-FRA med Lufthansa , sen FRA-BKK i First med Thai och sen vidare till DPS? Alltså istället för ARN-BKK-DPS i Business? Är jag en drömmare om att detta skall gå i lås med first eller? Hittar flera datum med first på Uniteds hemsida nämligen.


Nej, det låter mycket roligare att ta F med Thai via Frankfurt, du kommer att ha F-service i Bangkok vid ankomst, inklusive 1 timmes massage. Kom ihåg att boka F om möjligt på hemresan också, då du får betala First-pris för award-resan i vilket fall (190.000 poäng) även om du bara har ett F-segment.
 

NotRyan

Medlem
Den här världen fortsätter att förvåna mig :) First service vid ankomst? Massage?
Du får åka golfbil från gatebryggan till transfercenter east (vid A-B-C korset) där dom eskorterar dig genom transfersecurity och till First Class loungen. Där har du bl.a tillgång till en timmes fri oljemassage (finns annat ex. nackmassage att välja också) i Royal Orchid spa plus all mat och dryck i loungen...

Om du har ett längre stopp upp t.o.m 24 timmar och vill till stan så får du åka golfbil till immigration där du har fast-track...
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Hur mkt skiljer F mot C på Thai? Cdg och Lhr, vart är vi då :)? Paris och ?
Är tilläggen högre på en högre klass?
Om jag kan ta mig till CPH, förändrar det min situation i sök att bra biljetter? I Tallin är de inte så tillmötesgående utan alla datum och flyg skulle vara klart när jag ringde. Kanske så det ska vara, vad vet jag?

Vill passa på att tacka för all hjälp och engagemang!

Jag har aldrig rest med Thai på longhaul i C - bara F.

@agehall skrev för något år sedan ett svar till någon som funderade på C i allmänhet att - "åk F om Ni kan och har tillräckligt med poäng" - jag instämmer och har följt det rådet. Det är en annan känsla redan vid incheckningen och sedan hela vägen fram. Jag har svårt att se mig själv i en economy-kabin idag på longhaul! Jag har till och med förlåtit BA för tidigare synder efter att ha flugit två sträckor i en F-kabin som många ratar.

Skillnaden är inte alltid jätte-stor, men känslan av att vara i centrum oh få det bästa som just detta bolag kan erbjuda är värd varenda krona eller points!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Senator

Moderator
Att ta steget från ekonomiklass till affärsklass är rätt stort. Dagens affärsklasshårdvara är grym på många bolag sätt ifrån det "relativt billiga" priset som numera finns; jag tänker på erbjudanden som Qatar eller Turkish till Bangkok för i runda slängar 10 000kr. Jag tror att de flesta resenärer häpnar i en sådan stund. Jag minns själv känslan första gången, eller kanske de första 10 gångarna.

Jag har haft förmånen, samt i visst mån prioriterat en livsstil, som har gjort att jag inte har åkt ekonomiklass på en långsträcka sedan 2005. Jag tror att det sista året jag till stor del flög ekonomi var 1998, då var jag 26 år. Efter det har kombinationen av tur, skicklighet och livsval gjort att jag ha åkt affärsklass.

Min rekommendation till nära och kära är att prova på i etapper, eller bestämma sig för en "once in a lifetime opportunity" och inse att det är just en sådan stund som kanske inte kommer igen.

Som allt annat, är det svårt att backa... så börja med affärsklass är mitt tips, jag vet en del som inte kommer hålla med... Steget från affärsklass till förstaklass är relativt mindre: men vi upplever detaljer på bolag som Lufthansa, Swiss, Air France, men även Singapore och Cathay där det skiljer sig en del. Det kan låta lite fånigt, men som 26 år utan ett hundratals affärsklassresor hade jag nog inte uppskattat och fattat mig på förstaklass. Så jag är glad nu att min resa (pun intended) har varit i steg...
 

jerixon

Medlem
Sitter som vanligt och leker lite med United Tool när jag har långtråkigt.

Skulle giltig routing kunna vara:
Arlanda-Istanbul-Hong Kong-Bangkok-Denpasbar?
 

Björklund

Medlem
Jag/man vill väl på alla sätt undvika extra skatter och tillggen som kommer när resan inte går med SAS hela vägen.

En fråga: Säg att jag bokar flyg till HKG t/r med ca 20 dagars fråvaro från Sverige. När jag väl landar i HKG så finns väl inga regler om vad jag bokar för egna resor därifrån?
 
Toppen