Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

Kricka

Medlem
Hej, jag skulle tro att major inte får någon ersättning för restid varför han gör som många andra av oss
dvs. han ser till att lägga sina tjänsteresor på arbetstid (i den mån det går).
 

majer

Medlem
Hej, jag skulle tro att major inte får någon ersättning för restid varför han gör som många andra av oss
dvs. han ser till att lägga sina tjänsteresor på arbetstid (i den mån det går).
Något sådant. Reser jag på en vardag kan jag skriva 8 timmar + restiden till/från Arlanda.
Reser jag på en helg kan jag bara sätta upp restiden till/från Arlanda.
 
Något sådant. Reser jag på en vardag kan jag skriva 8 timmar + restiden till/från Arlanda.
Reser jag på en helg kan jag bara sätta upp restiden till/från Arlanda.

Du borde väl även ha för tiden du spenderar i luften och på flygplatser? Det enda som brukar undantas från "restid utom arbetstid" är typ 00-06 eller nåt sånt när man förväntas sova någonstans...
 

Mikael

Medlem
Du borde väl även ha för tiden du spenderar i luften och på flygplatser? Det enda som brukar undantas från "restid utom arbetstid" är typ 00-06 eller nåt sånt när man förväntas sova någonstans...

Hör inte det ihop med om man får övertidsersättning eller inte? Dvs har man inte det får men inte heller restidsersättning.
 
Många tjänstemän har i sina avtal ingen ersättning för övertidsarbete, restid etc.
Jag är en av dem, en extra semestervecka ska kompensera detta, vilket det naturligtvis inte gör fullt ut.
Man får därför se till att kompensera sig själv. Jag tar "bondpermis" då och då, drar från jobbet efter lunch, och det skäms jag inte för... :)
 

agehall

Medlem
Jag är en av dem, en extra semestervecka ska kompensera detta, vilket det naturligtvis inte gör fullt ut.

Tänk om man ändå fick det... Jag har oreglerad arbetstid men ska enligt mitt kontrakt räkna restid som arbetstid. När jag själv räknar ihop hur mycket tid (utöver standard arbetsvecka) som jag lagt, så är det ingen rolig läsning. Det är väl tur att jag inte ska rapportera tid, eller nåt.
 
jag totalvägrar resa på min ega tid..visst jag får 2 v extra sem som komp men i och med att jag är hemmabaserad tar jag igen tiden i alla fall om jag måste resa på egen tid..tex 1 söndag=2 heldagar ledigt utan att någon vet om detta.
 

henrik l

Medlem
Jag befinner ju mig i den akademiska världen där business inte finns på kartan. Vi förväntas ju även åka på konferenser och har man egna forskningspengar brukar man se till att det finns en budget före detta, inklusive traktamenten. Om däremot arbetsgivaren ska stå för notan så är detta med traktamenten väldigt slumpmässigt och beror på var man arbetar. Hos min gamla arbetsgivare som tillhör de 6 gamla universaliteten anser man att det är en förmån att få åka på konferens och man göre sig ej besväret att be om det. Hos min nya arbetsgivare som tillhör de nya regionala högskolorna har man lite bättre koll på grundläggande rättigheter och får alltid traktamente. Sen kan man ju alltid själv skippa detta och ta en bättre fligt,eller bättre hotell, så länge som totalen på budgeten stämmer hyfsat överens med utfallet:D

Att vi däremot skulle kompenseras för att vi är ute på en helg finns däremot inte på kartan. Ledningarna på olika nivåer betraktar tid för lärare och forskare som en fri nyttighet.
 
Last edited:

lnixon

Medlem
Jag befinner ju mig i den akademiska världen där business inte finns på kartan.

Nåja, om man har tillräckliga skäl och det inte blir ohygglodyrt så kan åtminstone vi på LiU få flyga i business nån gång ibland. Vi har en resepolicy med ett hyggligt mått av sunt förnuft.

Om däremot arbetsgivaren ska stå för notan så är detta med traktamenten väldigt slumpmässigt och beror på var man arbetar. Hos min gamla arbetsgivare som tillhör de 6 gamla universaliteten anser man att det är en förmån att få åka på konferens och man göre sig ej besväret att be om det.

Va?! Låter som ett ställe med alltför decentraliserad administration och för mäktiga professorer. (Hm, jag har en misstanke om vilket universitet det kan vara. :) )
 
Toppen