Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

rob74

Medlem
Visst, det kan sticka i ögonen på en del OMEDVETNA människor/resenärer när de läser "Business" på kvittona, men om det nu de facto är billigare än eller likvärdigt med t ex en Eco Flex, så vad är felet? Jag anser att det är PRISET som ska styra och inte någon jantelagifierad policy utan några som helst förankringar i verkligheten. På tåg har jag ofta bokat 1:a klass istället för 2:a klass, då detta varit billigare. Då har jag alltid varit noga med att tala om varför jag gjort det och hittills har ingen opponerat sig, tack och lov.
På flyg kan det ibland vara en differens på endast 10-20 kr mellan högsta ekonomiklass och Z-klass. I det fallet väljer jag alltid Z för flexibiliteten.

Jag jobbar inom den privata sfären och då är det alltid billigaste biljetten som gäller. De resor som blir inom tjänsten är oftast inom landet, men enstaka utflykter i Norden/Europa kan förekomma. Interkontinentala resor förekommer i princip aldrig.

Då jag gör enskilda uppdrag på ren frilansbasis väljer jag alltid det som är billigast (jag har oftast exakta tider att hålla mig till och behöver aldrig åka hem tidigare/senare än vad jag har bokat), men är väl lite friare hur jag bokar. I vissa fall har jag tagit lite mindre lön och fokuserat på att få resorna täckta.
Det är trots allt jag som måste ligga ute med resepengarna, så ibland har det varit en rätt så stor belastning. Många uppdragsgivare betalar ut ersättning via tredje part/samarbetspart så ibland har jag fått vänta mer än nog, speciellt om det rört sig om utlandsuppdrag... Inte roligt!

Förra sommaren blev det en hel del Z-klass på SK och tur var väl det, för struligare resor var det länge sedan jag varit med om. Jag skulle kombinera två olika jobb på samma resa, men med kort varsel behövde det ena jobbet flyttas fram en vecka och jag var helt enkelt tvungen att åka hem mellan dessa jobb. Då kunde jag utan avgifter boka om två av sträckorna samt boka nya biljetter för de båda andra sträckorna så att den part som ville ändra fick den högre kostnaden och de andra fick en mindre kostnad. Fair enough...

Reser jag inrikes privat tar jag mer än gärna en Z-klass om prisskillnaden är marginell eller om biljetten är prissatt på en bra nivå.
Europaresor försöker jag hitta rabatterade biljetter i C-klass och likaså då jag åker interkontinentalt. På långresorna är det ofta poängbränning som gäller och åker båda jag och flickvännen så kanske det blir en betald C för mig och en på poäng för henne.
 
Last edited:

mry

Medlem
Om jag har fattat mitt företags resepolicy så är det det billigaste alternativet oavsett klass som styr. på tåg tillåts alltid första klass och mitt företag har avtalspris på flygpriser så det gör att biljetter i en annan bokningsklass är billigast. misstänker att det helt enkelt är ett tak för priset en flygning får kosta och därför det blir så. Antar att jag har klass C på min biljett men vet inte vart jag kan se det utan jag såg det på att det står att jag får ha 3 incheckade väskor.
 
jag har jobbat på en firma där det resor till tex us förekom ganska ofta ( tex kurser )..där var det OK att flyga tex en onsdag och kursen började på måndagen och ha dessa dagar att vänja sig med tidsskillnad och samma när man kommit hem ( 4 dagar ca ledigt ) men att yppa att det blir billigare att flyga Business och skippa dom 8 dagarna med 4 hotellnätter och hyrbil var inte på tal...anledningen till detta var att det var bara högsta ledningen som fick flyga i den klassen...jantelagen var utpräglad på det företaget..inte att spara pengar så man garvade gott när det kom besparingskrav under lågkonjukturen
 

agehall

Medlem
Det här med att bara högsta ledning får flyga C tycker jag är total idioti. Ska man ha något urvalskriterium, så bör det vara baserat på hur mycket man reser.
 
Det här med att bara högsta ledning får flyga C tycker jag är total idioti. Ska man ha något urvalskriterium, så bör det vara baserat på hur mycket man reser.

i agree men det var svårt att övertyga hönsen i usa om detta ( som max flyger 2-3 ggr/år ) dom gick i taket om det stod Business på en biljett tex för säljkåren el andra fältbaserade personalgrupper
 

A380*G

Medlem
Hade ett möte med vår vd för en tid sedan. Han förklarade för oss att han alltid utnyttjar sin tid effektivt på resor. Tex läser han aldrig böcker eller tittar på film, utan han jobbar. Perfekt att få över sex timmars ostörd arbetstid på långflyg sa han.

Jag skulle också kunna jobba när jag flög om jag satt i Business. Där bak där jag sitter kan jag inte ens fälla upp skärmen på min laptop! :mad:
 

henrik l

Medlem
Hade ett möte med vår vd för en tid sedan. Han förklarade för oss att han alltid utnyttjar sin tid effektivt på resor. Tex läser han aldrig böcker eller tittar på film, utan han jobbar. Perfekt att få över sex timmars ostörd arbetstid på långflyg sa han.

Jag skulle också kunna jobba när jag flög om jag satt i Business. Där bak där jag sitter kan jag inte ens fälla upp skärmen på min laptop! :mad:

Det här med att utnyttja tiden effektivt när man reser verkar inte vara något som man tänker på, dumsnål kallas det väl:D Själv spenderar jag gärna 4-5 timmar i Galleries i T5 på LHR. Det brukar vara ett av få tillfällen då man kan jobba ostört och effektivt.
 
Gick genom häromdagen min faktura från Travellink / Diners Resekonto för oktober månad. På tjänsten ska vi ju alltid boka den billigaste samt lämpligaste alternativ och då blir det oftast Economy. Det visade sig att jag hade varit tvungen att boka om en del resor under perioden och kan säga att det skulle blivit billigare om jag fått boka ombokningsbara biljetter på en gång.
 
Toppen