Reserapport: Transsibiriska Järnvägen (via Mongoliet till Kina)

Diskussion i 'Reserapporter' startad av simon_says91, 13 April 2020.

1. Ystad

Ystad Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Intressant resa - bra rapport, fina bilder. Ger mig lite härlig deja vu känsla från mina tågresor i Sovjet och Östeuropa på 70- och 80-talen. Lite kul faktiskt att så mycket verkar var sig likt efter alla dessa år. Jag noterar dock att man numer gått över till lokal tid - har ju annars varit en av dessa speciella saker med Transsibiriska järnvägen att alla tider var Moskva-tider.
    Tack för att du bjöd på detta.

simon_says91 gillar detta.
  2. hco

hco Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för tips om denna. Kände jag inte till men ser bra ut.

Trevlig rapport för övrigt!

3. Juancarlos

Juancarlos Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för rapport!!!

4. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag löste allt via resebyrå som jag nyttjat vid sådana här speciella resor. Det går ju dock att beställa allt online själv men resebyrån hjälpte till att få ner kostnaderna och samtidigt löste dem både ryska och mongoliska visumet åt oss. Vi skicka bara in papperna och passen, dock de kinesiska får man lösa själv, men så är det bara tyvärr.

Visst kan man bränna av hela sträckan i ett svep, några på första tåget vi åkte gjorde också det. Dock vill man som sagt åt alla stoppen, hade gärna stannat lite mer på vägen men det tar ju en sådan tid att resa med just tåget att man får vara lite selektiv med vart man går av.

Vi köpte ett helt paket med alla guider, luncher och middagar på varje stopp + övernattningar. Dock räkna vi ut att första sträckan låg kring 5500-6000SEK per skalle. Den andra delen var typ 1500kr per skalle medans sista etappen till Kina kosta 2000kr per person. Detta helt på priset på själva biljetterna

Via resebyrå, detta för att jag också fick hjälp med visumen, något som var otroligt smidigt.

Guiderna talade bra engelska, även om chauffören av bilarna tyvärr inte snacka engelska. Man får räkna med ca 1 vecka per visum (Ryskt, Mongoliet och Kina) där byrån kan hjälpa dig med Ryska och Mongoliska medans det Kinesiska får man fixa själv.

Väldigt bra alternativ till den mer mainstream Tripadvisor :)

hco, Gus, Gizmokvack och 2 andra gillar detta.
  5. Bankiren

Bankiren Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en mycket trevlig reserapport! Någon gång ska jag också göra denna tripp. :D

6. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Får man fråga vilken resebyrå? Det verkar som att du blev nöjd med det deras service..

7. Resenären

Resenären Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för ett intressant resereportage, med förklarande bilder och bra skriven text. Men ibland blev jag förvillad, med ‘dem’ istället för de...

simon_says91 och Sir Lemon gillar detta.
  8. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sorry, satt och skrev den i natt i all hast :D

Nyttjat Korea Konsult, även när jag även varit i Nordkorea, men de löser även en del andra resor till lite mer "avlägsna länder" som transsibiriska järnvägen.
    Travel to North Korea

Sir Karlsson och ekf gillar detta.
  9. Sir Lemon

Sir Lemon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    + på den ;)

10. Mr Planning

Mr Planning Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Härlig reserapport!

Ett tips bara: se till att hålla kolla på tåget medan ni handlar under stoppen, vilket jag inte gjorde och tåg med alla tillhörigheter samt kompis var borta när jag kom till perrongen i Novosibirsk...:rolleyes:

martin.agren, Jönsson, chek och 11 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!