Senaste nytt

Reserapport - Swiss First 777

Vixit

Medlem
Ny på forumet, halkade in på ett bananskal via Google till .no och sedan .se. Tänkte dra ett strå till stacken genom att ge min syn på Swiss First, eftersom jag gjort 10 enkelresor under det senaste halvåret (8x SIN, 1x SFO, 1x YUL) och har två returresor bokade nästa månad (SIN och YUL). Med andra ord inte en rapport av en enstaka flygtur, utan en summering över ett antal resor. Låter det intressant, häng med:

Bokning och ombokning
Swiss hemsida är väldigt lätt att använda och jag gillar att man enkelt kan mixa klasser precis hur man vill, t o m First ut och Economy hem. Funkar inte bra på Lufthansa. Däremot är det ofta ospecifierat ”tekniskt fel” om man vill ändra biljetter via hemsidan och då blir det till att ringa service center, som jag tror kopplas till Kapstaden om man väljer engelska. Trevliga människor, men hjälp så tafatta. Då jag ringde för att flytta fram anslutningsflyget ARN-ZRH med ett hack, samma dag som jag skulle resa, tog det 25 minuter, utan att räkna den initiala telefonkön – större delen av tiden var jag on hold medan agenten pratade med en kollega om huruvida det var möjligt att ändra (min biljett var klass J på ARN-ZRH och A på ZRH-SIN, jag hade också kollat innan att det faktiskt fanns säten till salu på det flyg jag ville byta till). I besparingssyfte har LX dragit in all egen personal i Europa utanför Schweiz, så det finns varken egna representanter för Ticketing eller Checkin på andra europeiska flygplatser och telefon blir då enda möjligheten. Inte särskilt kundvänligt.

Checkin
Av samma anledning som ovan, är det bara i Schweiz eller Tyskland som man kan räkna med ett riktigt förstaklass-mottagande när man checkar in. Senast jag flög från ARN fick jag inte ens en orange tag (varken Priority eller HON) på väskan och när jag kommenterade det till SAS representant som skötte Gold-disken på Arlanda blev det syrliga svaret: ”Priority ligger registrerat i streckkoden, de märker det när de scannar väskan”. Nu vet jag visserligen inte hur killarna på plattan jobbar, men i vart fall så var väskan inte alls bland de första när jag landade... tack SAS :(.

Nåja, iväg kommer vi i alla fall, även om resorna inte startar lika grandiost som man kanske hoppas på när man bokar F. Nu har jag inga förväntningar längre, men jag kommer ihåg hur besviken jag var första gången, att det inte spelade någon roll alls om man stolt klev fram för att checka in med bokning i First, Business eller en europaresa i ekonomiklass med guldkort...

ZRH connection outbound
Landar du remote får du skjuts från planet i Mercedes (sedan eller minivan), först till den separata passkontrollen under A-terminalen och sedan vidare till FCL på E-terminalen. Ett långdistansflyg per natt avgår från D-gates, det roterar och är inte alltid samma destination, så det är en liten överraskning. Isåfall kan du välja mellan att vänta i FCL på A-terminalen och sedan gå till fots till D-sektionen, eller vänta i FCL på E-terminalen, sedan få skjuts till D och där släppas av i den allmänna hallen. Själv föredrar jag E, mer om detta senare.

Landar du med ett större plan som dockas direkt till terminalen, går du själv till FCL i A-terminalen och ber om att bli uppskriven på listan för transfer till E. Sista bilen från A till E går kl 22 och sista anslutningsplanet för dagen från ARN har visserligen schemalagd ankomst 2200 men i verkligheten brukar det landa 2210-2230 och då vete tusan hur det funkar – jag har faktiskt aldrig vågat boka den kombinationen även om den ger kortast restid.

I motsats från SIN, till exempel, är det ingen på ZRH som följer med dig genom incheckning och fram till planet. När man använder sig av VIP-passkontrollen under FCL A sparar man otroligt mycket tid, ibland har jag sett hur den vanliga passkontrollen varit så lång att man tvingats stänga av rulltrappan som leder ner till kontrollen, för att undvika olyckor. Resan mellan A och E tar inte många minuter, men känns ganska häftig genom en tunnel, även om man kanske saknar den råmande kossan på transfertåget! I övrigt, oavsett klass, måste jag säga att jag helt klart föredrar transfer i ZRH än i FRA eller MUC, utan tvekan.

First class lounges ZRH
FCL A: nyinvigd för ett halvt år sedan. Går du till fots är det inte helt uppenbart var man går in, det är diskret skyltat och man måste först öppna en svart dörr mellan taxfreebutikerna och följa en grå korridor som ser ut som vägen till en städskrubb. Enligt personalen är detta medvetet och en sa ”People who are entitled to use it, know where to find it”. Man kan undra om de verkligen fick så mycket oinbjuden trafik förr...?

Självklart fräscht, men inte särskilt stort och framför allt är det många som klagar på att det inte finns några fönster ut. Kan rekommendera duscharna, både utrymme och amenities. Servicen är korrekt, fast inte lika alert eller leende som på FCL E. Har även noterat att menyerna är lite olika mellan A och E av någon anledning, men jag har aldrig ätit på FCL A, antingen har jag för kort om tid till en connection eller så försöker jag åka över till E så fort jag kan. När du går från loungen till pass- & bilservicen, kan du kika in mellan panelerna till den nya Senatorloungen som öppnat vägg i vägg. Där har jag inte varit än, men den ser mycket bra ut och enligt personal så har några förstaklass-passagerare mulet kommenterat att den ser ju lika fin ut som First... differentiering mellan First och Business blir svårare och svårare, som bekant.

FCL E: jag har visserligen aldrig varit på FCT i Frankfurt, men hittills är Swiss FCL E min favoritlounge alla kategorier. Gott om plats, många olika avdelningar, fin utsikt och grym personal. Maten är lite hit & miss, senaste två gångerna var det utsökt, gången innan fick jag ris som troligtvis kokats åtminstone tio timmar tidigare och sedan lämnats i en öppen skål...

Jag brukar inte be om någon speciell champagne, valet blir då mellan en mindre känd Brut och en mer känd Rosé, båda brukar vara helt ok och det är tydligt att LX satsar på understated finesse istället för att basunera ut ”VI SERVERAR KRUG!” som ex vis Qatar gör.

Toalett-avdelningen är spotless och har elegant design, däremot har alla sovrum alltid varit upptagna när jag varit på besök, ofta av resenärer som landat från nordamerikas östkust på förmiddagen och som sedan åker vidare till HKG, SIN eller JNB på kvällen. De har troligtvis med rätta behov av dem, själv har jag bara varit allmänt nyfiken...

Som sagt följer ingen med dig till gate, det får du sköta på egen hand, inklusive ha koll på när du bör ge dig av. Och återigen - går ditt plan från D ikväll, stanna på FCL i A eller E, gå inte till Business/SEN-loungen som finns i D, den är verkligen inte speciell.

Ombord Swiss First 777
Känns elegant och privat, mer än LH F A380, för på LX kan man stänga helt runtomkring sig, med sidopanel och skjutdörr. Sätet är bekvämt, både för att sova & sitta och bildskärmen är ypperlig. Inte världens största IFE-utbud, särskilt om man flyger ofta, men överlag laddar många troligtvis ner från Netflix innan och tittar på eget innehåll. Inredningen är sobert elegant och pyjamasen från Zimmerli är både diskret och bekväm, jag har samlat på mig några som jag inte tvekar att ta på mig när jag flyger Business. Nu är den diskret svart, ifjol var den mer khaki-färgad som om man skulle på safari... :D

Bemötandet är precis lagom på alla sätt och vis, varken stelt eller slappt, och det känns verkligen som att de försöker ge kunden så mycket flexibilitet som möjligt. Jag har aldrig bett om att få gå in i cockpit, däremot har jag fått gå upp i crew rest, som är ett förvånansvärt stort utrymme ovanför första klass med två permanenta sängar och två business-säten. Verkligen svårt att tänka sig att allt det finns där det finns, när man sitter under eller ser planet från utsidan. :eek:

Det sämsta med den hårda produkten är nog toaletterna – båda är framåt i kabinen, en liten till höger och en aningens större till vänster. Den mindre är inget annorlunda än en mindre affärsklasstoalett, den större är... tja, faktiskt inte så mycket större heller och det är lite krångligt att byta om. Tur att jag inte är supersized. Ska man prata toaletter är Lufthansa F A380 en absolut vinnare.

Champagnen är som bekant Laurent Perrier Grand Siecle, serveras vid ombordstigning och sedan så länge som du önskar. Den amuse-bouche du får när du sätter dig är okej, men inte mer än så. Själv är jag förtjust i balik-laxen (läste en gammal recension där den ansågs torr, men inte min erfarenhet). Jag rekommenderar även deras soppor, är det ärtsoppan så är den t o m ännu godare om du ber att få den serverad kall. De brukar också ha en extra varmrätt som inte står i menyn som oftast är riktigt bra. Få flygbolag lyckas med köttbitar på flyget och jag har av gammal vana inte ens provat kött på Swiss. Kanske lite rädd att bli besviken, jag är helt nöjd med deras fiskrätter, vegetariskt och risotto.

Vinerna brukar vara bra och det är inga problem att be om en ”flight of wines” uppradad framför dig, så du provar dem alla som tasters innan du bestämmer dig. Råkar du flyga på din födelsedag kan det hända att du får en flaska med dig hem, dessutom. Ostar, dessert osv brukar vara ganska standard och det är inte alltid som jag väljer dem. Chokladasken efteråt brukar slinka ner i väskan, liksom de små tuberna med diverse krämer från La Prairie som mina tonårsdöttrar brukar bli glada över.

Frukost på LX F är lite av ett mysterium. Medan middagar är noggrannt beskrivna i menyn, är frukosten alltid väldigt diffus. Fråga vad de serverar som plated dish och led gärna samtalet litegrann om du verkligen vill veta, för det första svaret är annars ganska tråkigt, typ äggröra med korv. Min favorit i år har varit cream cheese salmon bagel och råkar den inte finnas har de föreslagit att svänga ihop något snarlikt på studs, med Balik-lax som blivit över sedan middagen. Eggs benedict är gott, men lite väl mycket sås kanske. Pancakes med jordgubbs-coulis smakar bra, även om de ser ut som små blinis snarare än pannkakor. French Toast var en besvikelse, serveras med chokladsås och vaniljkräm, men inte alls så smaskigt som det låter. Min poäng är: inget av det här står utskrivet på menyn. Frågar du, kan det visa sig att det finns, frågar du inte sitter du kanske där till slut med en yoghurt, bröd och kallskuret. På tal om yoghurt: det har aldrig hänt mig att något INTE finns på Swiss. Däremot när jag åkte LH First förra månaden fanns varken pyjamas i rätt storlek, inte pyjamas till alla passagerare och när jag bad om en andra yoghurt till frukost, blev svaret att de var tvungna att spara den (singular) ifall passageraren bredvid skulle vilja ha den när han vaknat... inte vad jag räknade med på LH F. Eventuellt om jag blivit uppgraderad i sista minuten, men nu hade jag en betald biljett...

Höll på att glömma att nämna Wifi - på LX F får du en voucher som räcker till 50 MB, vilket inte alls är mycket. Jämför det med LH F där du får en voucher som räcker för obegränsad datamängd för hela flygningen. Klagar man på LX kan man få en kupong eller två till, men det är ändå snålt tilltaget, tycker jag, särskilt om man kanske pröjsat 50,000 för biljetten. o_O

Ankomst destination
Inget särskilt på de ställen jag åkt hittills, möjligtvis en välkomstkommitté om man har frågor och en separat skylt vid sidan av baggagebandet där de ställer HON/First-väskor ifall man har otur med immigration och kommer igenom lite sent. Reser du ofta till ett ställe som SIN, brukar det vara samma personal som står och väntar utanför gaten när man kliver av, de vinkar så fort de ser en i korridoren och vi kan våra respektive namn. Jag brukar tacka ja till att de eskorterar från SQ First Lounge till gate på återresan, så kan man gå förbi alla köer till security osv och under de 5-10 minuternas promenad brukar vi prata om allt mellan himmel och jord. Jag reser oftast ensam och de eskorterar oftast tystlåtna herrar, så det har kanske blivit lite av vår grej att man försöker vara mer personlig under några ögonblick.

ZRH connection inbound
Oj vilken förbättring på sistone! I somras lanserade man arrival service, vilket betyder att man körs från ankomst E-gate till antingen anslutande A-gate (inkl. VIP-passkontroll) eller till baggagehallen. Här sparar man återigen mycket tid och det känns verkligen att First-class service inte slutar när flygplansdörrarna slås upp. Tidigare fick man gå igenom all transfer på egen hand tillsammans med alla andra resenärer och i Frankfurt härom sist blev det en trist jämförelse som påminde mig varför jag föredrar Swiss (FRA had ingen ankomstservice, enbart 2 luckor för passkontroll oavsett nationalitet, extremt nitiska kontrollanter, fick gå från ena sidan av flygplatsen till den andra... allt som allt 50 minuter från gate till gate, absolut ingen tid att ens sniffa på en espresso i en lounge... med samma connection time i ZRH hann jag till och med att duscha i FCL A).

Om ditt nästa plan går från Apron, kör de dig återigen med Mercedes ut till planet innan bussen kommer fram. Sannolikheten är högre att du får åka S-klass in/ut till ett flygplan, än att du får åka S-klass mellan terminalerna, där blir det oftare minibuss.

Poäng
Som utlandssvensk lämnade jag Eurobonus för länge sen, så jag kan inte säga hur det blir med dem, men på Miles & More har jag inte greppat hur de ifjol kunde ändra Award miles till revenue-based, medan Status miles fortfarande drivs av avståndet man flyger. Flera gånger slutar det med att jag för en flygbiljett får fler poäng som Award miles än som Status miles, vilket känns riktigt kasst med tanke på de höga kraven för HON och SEN. Lojalitet genom Status är inte alls beroende på omsättningen som du tillför LH-gruppen, utan hur lång distans du flyger :confused:. Pengarna du spenderar driver din totala poäng, som du visserligen sedan kan använda till bonusresor eller uppgraderingar, men de ger dig inte status. Där har någon gjort en rejäl tankevurpa, eller så är det jag som har missat något... eller kanske att jag är en ”sucker” som fortsätter resa även då villkoren blir sämre.

Differentiering
Jag tycker att Swiss har en jättebra produkt i First, men deras hårda ombordprodukt i Business är också bra, särskilt om du norpar ett privacy-seat (189 euro att boka, fritt om man är HON eller SEN). Sitter du i ex vis 4A, så har du mycket egenrum i en kabin med 8 personer och biljetten kan ha kostat dig 3x mindre än om du sitter i First - eller mycket mindre poäng om du reser med det.

Jämför jag Swiss med Lufthansa, är skillnaden mellan F och C mycket tydligare med Lufthansa, men det är snarare för att LHs businessprodukt suger, inte för att deras First är så mycket bättre. Ryktet går ju också att LH överväger att fasa ut First när de förnyar sin affärsklass nästa gång. Ombordprodukter och differentiering blir allt svårare att urskilja. Om man dessutom antar att ungefär hälften av de som sitter i Första klass har använt poäng, blir frågan hur lönsamt det är att köra 8 platser First jämfört med att klämma in 18 säten Business...

Jag brukar inte ta bilder ombord när jag reser och det här blev ju en retroaktiv beskrivning, men jag lägger iallafall till några axplock på mat nedanför. Bilder på lounger och kabiner finns det ju i drivor på nätet!

Det blev lite långt det här, men orkade du läsa ända hit hoppas jag att det var intressant – trevlig resa!

+++++++++++++
Transfer från A till E:

IMG_0379.jpg




Mozza-sallad på FCL E:
IMG_0294.jpg


Räkor med risotto, FCL E:

IMG_2018.jpg


Trevligt med välfyllda glas:

IMG_2021.jpg


Pannkakor (snarare blinis eller ryskt stuk) med jordgubbs-coulis:

IMG_0317.jpg


French Toast - ingen höjdare
IMG_7753.JPG


Sittplats innan du stänger in dig (om du vill):

IMG_4794.JPG


Boarding completed:

197b8140-8c06-4383-9949-1da52be93084.JPG
 

nissefalk

Medlem
Fin rapport, trevligt med en sådan sammanställning som baseras på flera resor, har en ToR med Swiss i First till Sao Paolo till våren så fick en del tips i din rapport inför den resan.
 

Vixit

Medlem
@nissefalk Tack! Ska bli spännande att höra vad du tyckte om resan efteråt, det är på flygtider kring 10 timmar och längre som First blir riktigt intressant :) Har inte varit i GRU på några år nu, men minns att man då landade lite väl tidigt på morgonen för min smak - fast eftersom det finns en night flight ban i Zurich så är det svårt att undvika, såvida de inte börjar flyga medvetet långsamt, a la Finlandsfärja...
 

Senator

Moderator
Jag håller med kören: en bra summering. Jag uppskattar också att @Vixit tar sig tid att jämföra baserat på lite flera flighter. Jag har sedan länge tyckt att lite väl många av våra medlemmar utvärderar med sample size = 1, medan här har vi verkligen "erfarenhet" att dela med sig.

Några kommentarer som Swiss-fantast själv:
1. Miles & More: delvis lottospel idag. Jag är nog tyvärr i den sits att antalet "Status Miles" blir flera än "Award miles". Det säger en del vad du pröjsar för dina biljetter att det är omvänt logik ;) Reser antigen på Z-klass eller A-klass

2. Transit till First i Zurich: den dörren är inte enkel att hitta! Jag antar att upplevelsen är designat för avresa från Zurich. När vi checkade in i söndags på Kloten så fick jag använda First Class check-in (gäller för M&M Plat AMEX) men inte gå in via F/HON Security. Jag såg med längtandes blick upp trappan.

3. Jämförelsen med Lufthansa är klockren, en F-produkt på dekis

Åter tack, mycket sugen på B77W igen. Min nästa (bokade) resa är A330-300 till Dubai.
 
Toppen