Senaste nytt

Reserapport Italo, First Class

Gnopps

Medlem
Tack för läsning och bra bilder! Verkligen kul det där med kundservicen på stationen.. På tågen i Danmark finns också wifi som kräver att man tar emot mail, men de tillåter då surf i 10 minuter för att man ska kunna göra detta.
 

hoss

Medlem
Kul att läsa om tåg också. Att resa bekvämt behöver ju inte alltid handla om flyg. Jag reser mycket med tåg, ofta i kombination med flyg. Har t ex rest i Turkiet, Syrien, Kenya, Zimbabwe, Indien, Europa inkl östeuropa och massor i USA. Mycket trevligt.
 

Palazzi

Medlem
Kul rapport - visste inte om att TGV/AVE tågen kommit även till Italien.

Jodå, de är här nu också. Man kan rent tekniskt ta sig med TGV/AVE hela vägen från Salerno i södra Italien till Paris med bara ett byte i Milano.

Det enda som förhindrar att det skulle vara en praktisk resa är den dåliga rälsen mellan Turin & Lyon, som passerar alperna. Italienarna har redan börjat bygga på den nya rälsdragningen (för att spara in 2.5h på parislinjen). Dock finns det en stor folkopinion emot....

Rom-Paris kommer ta 5h med tåg.
 

Palazzi

Medlem
Nu blev det helt plötsligt ännu attraktivare att testa Italos' första klass! Bolaget introducerar nu restricted-biljetter även i de högre bokningsklasserna (förr endast i tredje klass). Dessa biljetter kan ändras mot en avgift, men inte återbetalas helt.

Om man bokar ca 1mån innan avfärd kostar en biljett i första klass mellan Milano & Rom 55€. Med dagens låga eurokurs är det ca 450kr!! Då resan mellan Rom & Milano endast tar 2h 45min tycker jag att dealen känns oslagbar jämförd med inrikesflyget.
 

NyfikenGrau

Medlem
Fantastisk rapport, blir sugen på att åka ner direkt! Blir sugen på att prova det gamla skrangliga tåget också :)

Nåja, den solklara planen blir ju att flyga till Milano och ta tåget direkt till Salerno därifrån. Vilken kombination av flygplats/tågstation i Milano är smidigast om man flyger ner på morgonen och går på tåget direkt?

Otroligt bra priser...
 

Palazzi

Medlem
Fantastisk rapport, blir sugen på att åka ner direkt! Blir sugen på att prova det gamla skrangliga tåget också :)

Nåja, den solklara planen blir ju att flyga till Milano och ta tåget direkt till Salerno därifrån. Vilken kombination av flygplats/tågstation i Milano är smidigast om man flyger ner på morgonen och går på tåget direkt?

Otroligt bra priser...

Kul att du gillar det!

Enklast är att landa på MXP och ta Malpensa Express till Porta Garibaldi (går med 30min mellanrum). Italo mellan Milano och Salerno avgår dessa tider: 06.28, 08.28, 10.28, 14.28 & 17.28....

Det är betydligt längre restid till Salerno än Rom. Dels för att avgångarna till Salerno stannar på fem stationer, och dels för att rälsen mellan Rom-Salerno bara tillåter 250km/h
 
Toppen