Senaste nytt

[Reserapport] Asiana First A380 ICN-FRA samt bagageförsening

palmen

Moderator
Jag missade att du skrev det, då du skrev "de du kan boka med Eurobonus" och sedan exkluderar bolag utifrån erfarenhet :p

Angående första klass bedöms mycket utefter markupplevelsen och inte flygupplevelsen, jag som många andra rankar bolag bättre eller sämre om man tar hänsyn till vilken flygplats man flög ifrån. Jag tror exempelvis Asiana F är bättre än Lufthansa F från Seoul, exempelvis. Återstår att se.
Mina jämförelser är baserat på flyg från hemmabas en. Asiana och Lufthansa har samma markservice eller brist på sådan i Seoul då de nyttjar samma lounge, men Lufthansa kan även använda den andra First loungen ute i satelliten.

Har åkt både Lufthansa och Asiana från Seoul och tycker inte Lufthansa är sämre där ifrån jämfört med flyg från Frankfurt om man bara tittar på vad man får ombord.
 

Ormen

Medlem
Jag håller inte med, tycker Asiana är grymma i First pga mat och stol. Dryck bryr jag mig inte så mycket om då inget bolag serverar öl som är värd att nämna. Har alltid fått bra service och pre departure drink från Seoul.


Prisvärda beror ju på priset, men av de du kan boka med Eurobonus poäng är min personliga ranking enligt följande.
  1. Lufthansa
  2. Asiana
  3. Thai Airways
  4. Singapore Airlines
  5. ANA
Det är dock väldigt jämnt mellan alla dessa 5 men där helheten är bäst på Lufthansa enligt mig.
Har inte testat Air China i First så kan inte betygsätta dom.

Oavsett vilket av dessa bolag du väljer kommer du nog bli väldigt nöjd.

Jag hade hört mycket gott om Asianas service men på den enda flygning jag gjort med dem var den tyvärr medioker. Några exempel: 1. Ingen som välkomnade vid påstigning. 2. Beställningar glömdes bort vid flera tillfällen. 3. Kabinpersonalen var svår att få tag på och 10 min väntan efter ringning var standard. 4. Ingen som helst proaktivitet, ville man ha sängen bäddad fick man leta upp personal och be dem hjälpa till. 5. När service väl skedde upplevdes den stressad och forcerad, trots att vi alltså bara var 5 i kabinen.
Många småsaker som för mig gör stor skillnad på helheten.
Gissningsvis hade vi bara otur, men med sample size på 1 så är det svårt att rekommendera Asiana och kommer inte boka deras first igen. Tilläggas skall alltså att jag aldrig flugit dem från Seoul och pre-departure drinken gäller, vad jag förstår, bara i Frankfurt.

Spännande, för en som inte är lika erfaren - vilka first-bolag skulle vara mer prisvärda enligt din mening?

Jag har rest Asiana, Lufthansa, Thai och Singapore. Lufthansa, Thai och Singapore från deras "hemmabas" men Asiana endast från offsite.

Jag rankar följande:
1. Singapore. Utmärkt service, mat och dryck såväl på marken som i luften. Lite sämre säten.
2. Lufthansa. FCT helt avgörande för omdömet.
3. Thai. Som Singapore fast lite sämre, även om jag tycker sätena är bättre. Utmärkt markupplevelse i Bangkok och den thailändska maten tycker jag kommer bättre till sin rätt än det mesta andra som serveras i luften... Hade kommit före Lufthansa om det inte varit för FCT. Sammantaget anser jag Thai first väldigt underskattad.
4. Asiana. Jag tycker det finns flera business till Asien där helhetsupplevelsen är bättre än Asiana first (definitivt EVA, sannolikt Singapore båda ex London).
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag hade hört mycket gott om Asianas service men på den enda flygning jag gjort med dem var den tyvärr medioker. Några exempel: 1. Ingen som välkomnade vid påstigning. 2. Beställningar glömdes bort vid flera tillfällen. 3. Kabinpersonalen var svår att få tag på och 10 min väntan efter ringning var standard. 4. Ingen som helst proaktivitet, ville man ha sängen bäddad fick man leta upp personal och be dem hjälpa till. 5. När service väl skedde upplevdes den stressad och forcerad, trots att vi alltså bara var 5 i kabinen.
Många småsaker som för mig gör stor skillnad på helheten.
Gissningsvis hade vi bara otur, men med sample size på 1 så är det svårt att rekommendera Asiana och kommer inte boka deras first igen. Tilläggas skall alltså att jag aldrig flugit dem från Seoul och pre-departure drinken gäller, vad jag förstår, bara i Frankfurt.
Det där är raka motsatsen till vad jag upplevt med dom på 3 flighter i First, alla har dock varit från Seoul. Vet inte om personalen är mer "pigg" då eller inte. Hade jag haft samma upplevelse som du beskriver skulle jag helt klart lägga dom sist också.

Oavsett vad så tror jag att man blir väldigt nöjd äver en resa i First om man inte åker det ofta eller kanske första gången, då spelar det troligtvis inte så stor roll vilken av dessa bolag man väljer.
 

Sebbef83

Medlem
Ni hade nog otur. Jag har flugit Asiana F 4 ggr, alla har vart jättebra. Att behöva vänta på service känner jag inte alls igen.

Håller med. Har aldrig haft problem med service på Asiana.

Håller även om att dryck är Asianas svaga sida. Tror att på 4/4 flighter har de bara öppnat 1 flaska av first class champagnen, sedan har det fått bli business champagne. Likaså med vinerna.
 
Håller med föregående talare om god service på Asiana (baserat på mina två flygningar)! Både i First påvägen dit och i Business på vägen hem hade jag utmärkt service.
 

CJR

Medlem
Tack för en fin rapport! Vad tycker ni om First-loungen på ICN? Jag flög i december och uppfattar den som ganska befolkad och inte så stor, men jag tror att den "riktiga" First-loungen var stängd för renovering. Frågade inte på plats, men den lounge jag kollat upp innan resan var stor och hade piano mm vilket inte fanns där man hamnade i början på Dec 2018.
 
Toppen