Senaste nytt

[Reserapport] Asiana First A380 ICN-FRA samt bagageförsening

Ormen

Medlem
Tack för trevlig rapport.

Flög själv Asiana F FRA-ICN för någon månad sedan.
Utifrån min erfarenhet skulle jag inte rekommendera någon att lägga sina poäng på en resa med dem. Servicen var marginellt bättre än den i Asiana C trots endast 5 personer i kabinen. Maten bra men drycken under all kritik med alkoholhaltiga drycker i nivå med vad andra bolag serverar i business. Anledningen till att det inte erbjuds alkoholhaltig pre-departure drink är, vad jag förstått, att Asiana inte vill betala skatt för drycken. Under all kritik i first, om ni frågar mig.
 
Tack för trevlig rapport.

Flög själv Asiana F FRA-ICN för någon månad sedan.
Utifrån min erfarenhet skulle jag inte rekommendera någon att lägga sina poäng på en resa med dem. Servicen var marginellt bättre än den i Asiana C trots endast 5 personer i kabinen. Maten bra men drycken under all kritik med alkoholhaltiga drycker i nivå med vad andra bolag serverar i business. Anledningen till att det inte erbjuds alkoholhaltig pre-departure drink är, vad jag förstått, att Asiana inte vill betala skatt för drycken. Under all kritik i first, om ni frågar mig.

Spännande, för en som inte är lika erfaren - vilka first-bolag skulle vara mer prisvärda enligt din mening?
 

palmen

Moderator
Tack för trevlig rapport.

Flög själv Asiana F FRA-ICN för någon månad sedan.
Utifrån min erfarenhet skulle jag inte rekommendera någon att lägga sina poäng på en resa med dem. Servicen var marginellt bättre än den i Asiana C trots endast 5 personer i kabinen. Maten bra men drycken under all kritik med alkoholhaltiga drycker i nivå med vad andra bolag serverar i business. Anledningen till att det inte erbjuds alkoholhaltig pre-departure drink är, vad jag förstått, att Asiana inte vill betala skatt för drycken. Under all kritik i first, om ni frågar mig.
Jag håller inte med, tycker Asiana är grymma i First pga mat och stol. Dryck bryr jag mig inte så mycket om då inget bolag serverar öl som är värd att nämna. Har alltid fått bra service och pre departure drink från Seoul.

Spännande, för en som inte är lika erfaren - vilka first-bolag skulle vara mer prisvärda enligt din mening?
Prisvärda beror ju på priset, men av de du kan boka med Eurobonus poäng är min personliga ranking enligt följande.
  1. Lufthansa
  2. Asiana
  3. Thai Airways
  4. Singapore Airlines
  5. ANA
Det är dock väldigt jämnt mellan alla dessa 5 men där helheten är bäst på Lufthansa enligt mig.
Har inte testat Air China i First så kan inte betygsätta dom.

Oavsett vilket av dessa bolag du väljer kommer du nog bli väldigt nöjd.
 

MrDollar

Medlem
Om du skulle bortse från lounge tillgång, skulle listan se likadan ut då?
Prisvärda beror ju på priset, men av de du kan boka med Eurobonus poäng är min personliga ranking enligt följande.
  1. Lufthansa
  2. Asiana
  3. Thai Airways
  4. Singapore Airlines
  5. ANA
Det är dock väldigt jämnt mellan alla dessa 5 men där helheten är bäst på Lufthansa enligt mig.
 

palmen

Moderator
Om du skulle bortse från lounge tillgång, skulle listan se likadan ut då?
Då skulle Asiana troligtvis vinna, tycker de är snäppet bättre ombord än Lufthansa.
ANA hoppar nog också upp 2 steg i så fall. Thai och Singapore har jag kvar i samma ordning, båda är bra på olika saker på marken.
 

Tonton

Medlem
Jag håller inte med, tycker Asiana är grymma i First pga mat och stol. Dryck bryr jag mig inte så mycket om då inget bolag serverar öl som är värd att nämna. Har alltid fått bra service och pre departure drink från Seoul.


Prisvärda beror ju på priset, men av de du kan boka med Eurobonus poäng är min personliga ranking enligt följande.
  1. Lufthansa
  2. Asiana
  3. Thai Airways
  4. Singapore Airlines
  5. ANA
Det är dock väldigt jämnt mellan alla dessa 5 men där helheten är bäst på Lufthansa enligt mig.
Har inte testat Air China i First så kan inte betygsätta dom.

Oavsett vilket av dessa bolag du väljer kommer du nog bli väldigt nöjd.

Du glömde bort Air India First Class ;)
 

Abbs

Medlem
Nej, läs mitt inlägg igen.
Kan inte bedöma Air India First heller, de hade jag helt glömt bort. Jag skulle dock gissa på att Air China vinner av dessa två.
Jag missade att du skrev det, då du skrev "de du kan boka med Eurobonus" och sedan exkluderar bolag utifrån erfarenhet :p

Angående första klass bedöms mycket utefter markupplevelsen och inte flygupplevelsen, jag som många andra rankar bolag bättre eller sämre om man tar hänsyn till vilken flygplats man flög ifrån. Jag tror exempelvis Asiana F är bättre än Lufthansa F från Seoul, exempelvis. Återstår att se.
 
Toppen