Senaste nytt

Reser till Thailand 2 personer 2ggr/år. Bästa bonussystemet Oneworld eller Eurogold?

Dr. Miles

Expert
Om ni flyger ofta med Turkish Airlines (de har ganska bra priser till Bangkok), kan det vara värt att fundera på att skaffa konto där.

1) Billliga Turkish Airlines Economy class biljetter ger inga poäng till de flesta bonusprogram numera. Men det ger fortfarande några miles (även om det inte ger 100% miles) till Turkish Airlines Miles&Smiles.

2) De har också familjekonto så att ni kan samla poäng till en bonusresa fortare.
Jag är ingen expert när det gäller Turkish Airlines Miles&Smiles, men @Jonas C och @johhenrik och andra kan säkert hjälpa dig med detta. :)
Turkish Airlines - News - turkishairlines.com

Det finns en tråd om vilka flygbonusprogram som erbjuder familjekonto eller liknande system.
http://www.businessclass.se/forum/t...er-att-samla-ihop-familjens-poäng-miles.1739/
 

Dr. Miles

Expert
Så om jag satsar på att få Miles till AA så är det ingen poäng att skaffa BA visa kort för att få familjekonto och voucher efter 200 000:- om merparten av de kommer genom inköp och inte flygningar?
Och väljer jag BA så är skatterna 3-4000:- för en TR Arn-Bkk vilket är nästan vad en billig Tr med finnair kostar?

Är det ändå bättre att signa upp BA eller AA än att satsa på Finnair egna dinerskort? Poängen med att samla poäng kanske försvinner om man inte ska åka businessclass?

Om jag var på din sits, skulle jag skaffa konton på både American Airlines AAdvantage och British Airways Executive Club.
Båda flygbolags miles eller avios inte går ut om det finns aktivitet (krediterar eller använder) minst var 18:e månader.

American Airlines AAdvantage:
  • Kreditera Finnair flygningar.
  • Använda miles till längre bonusresor.

British Airways Executive Club:
  • Skaffa British Airways Visa kort och betala så mycket som det går med det kortet.
  • Kreditera British Airways flygningar.
  • Använda avios (poäng) för korta enkla flygningar (t ex inom Asien) så att det blir mindre bränsletillägg och ni kan boka flera sådana resor, istället för att boka en bonusresa mellan Sverige-Thailand. Sistnämnda bonusresas skatter&bränsletillägg kan kosta upp till 5.000 SEK per person beroende på routing.
 

henrik l

Medlem
  • Använda avios (poäng) för korta enkla flygningar (t ex inom Asien) så att det blir mindre bränsletillägg och ni kan boka flera sådana resor, istället för att boka en bonusresa mellan Sverige-Thailand. Sistnämnda bonusresas skatter&bränsletillägg kan kosta upp till 5.000 SEK per person beroende på routing.

Vill inte tjata, men denna punkten är verkligen värd att upprepa och en av de stora fördelarna med BA Exectuive Club, som jag kommer att börja använda mig mera av i framtiden om jag ska ta mig någonstans med Cathay intra-Asien.
 
Om jag var på din sits, skulle jag skaffa konton på både American Airlines AAdvantage och British Airways Executive Club.
Båda flygbolags miles eller avios inte går ut om det finns aktivitet (krediterar eller använder) minst var 18:e månader.

American Airlines AAdvantage:
  • Kreditera Finnair flygningar.
  • Använda miles till längre bonusresor.

British Airways Executive Club:
  • Skaffa British Airways Visa kort och betala så mycket som det går med det kortet.
  • Kreditera British Airways flygningar.
  • Använda avios (poäng) för korta enkla flygningar (t ex inom Asien) så att det blir mindre bränsletillägg och ni kan boka flera sådana resor, istället för att boka en bonusresa mellan Sverige-Thailand. Sistnämnda bonusresas skatter&bränsletillägg kan kosta upp till 5.000 SEK per person beroende på routing.
Stort tack, så kommer jag göra.
Finns det någon signupbonus/referal för dessa ?
 
En annan fördel med British Airways Executive Club är att poängen (Avois) lätt kan konverteras till poäng (som också heter Avios) hos det spanska flygbolaget Iberia. Då kan man delbetala biljetter till t ex Spanien med poängen. Av någon anledning verkar Aviosen vara värda mer hos Iberia än hos British Airways om man söker på resor inom Europa.
 

doc

Medlem
Det är strikt taget inte en konvertering då det är samma valuta (Avios) som används i båda programmen...
I och för sig sant, men det spännande är att växlingskurserna på valutan är olika så väl när man tjänar som spenderar spanska jämfört med brittiska Avios.
 
I och för sig sant, men det spännande är att växlingskurserna på valutan är olika så väl när man tjänar som spenderar spanska jämfört med brittiska Avios.
Gör som jag, gå med i både British Airways Executive Club och Iberia Plus och kreditera där du får mest Avios. Använd sedan Avioserna där du får mest valuta för dem.
 
Toppen