Senaste nytt

Reser till Thailand 2 personer 2ggr/år. Bästa bonussystemet Oneworld eller Eurogold?

agehall

Medlem
@MrBonusHunter - inget ont menat, men ta gärna och läs lite gamla trådar om saker och ting. Jag förstår att du är entusiastisk och vill lära dig allt om bonusprogram mm, men de flesta av de frågor du kommer att ställa närmaste veckorna har besvarats minst tio gånger. Så ta del av all den kunskap som redan finns dokumenterad och ställ frågor i relevanta trådar.

Edit: Och lär dig gärna hitta edit-"knappen" i inlägg så att du inte skapar flera inlägg efter varandra i samma tråd.
 
Om du reser med de billigaste Economy class biljetterna, finns det risk att du tjänar 0-25% miles eller poäng från dina flygningar.
Vill du tjäna mer poäng på billiga biljetter, flyga med Finnair och kreditera till American Airlines AAdvantage. Finnair Economy class biljetter ger 100% miles till AAdvantage.
intjänade miles på AAdvantage går inte ut så länge du har aktivitet på kontot minst var 18:e månader och AAdvantage debiterar inte bränsletillägg på bonusresor så länge du inte flyger med British Airways, Finnair (obekräftad), Iberia.

British Airways flygningar ger också 100% miles till AAdvantage eller till British Airways Executive Club, (BAEC) och hos BAEC kan ni skaffa Household account vilket ger er möjlighet att samla ihop .

AAdvantage - vilket är bästa kortet för det?BA? Det är mer lönsamt spara i Miles där än att ha ex diners finnair för 20:-/100:- ?
 

agehall

Medlem
Ok, nu ska vi nog ta lite time-out här. Ta och googla AAdvantage till att börja med, så kanske saker och ting klarnar lite. Frågorna du ställer nu är liksom inte helt relevanta eller meningsfulla...

Ett annat tips: För att söka här på BC, använd google och lägg till site:businessclass.se så söker google bara här.
 

jannewa

Medlem
intjänade miles på AAdvantage går inte ut så länge du har aktivitet på kontot minst var 18:e månader och AAdvantage debiterar inte bränsletillägg på bonusresor så länge du inte flyger med British Airways, Finnair (obekräftad), Iberia.
Kan bekräfta att AAdvantage inte tar ut bränsletillägg på Finnair.
 

pep

Medlem
Overvej United Airlines bonusprogram (points gælder evigt hvis du rejser mindst hver 18nde måned) og flyv med Star Alliance.....og nyd Thai Premium Economy og/eller Singapore Airlines i economy. Hvis du jagter et guldkort er A3 Aegean (eller TK) måske mere oplagt, men så skal du ned og vende på en græsk ø før det batter. God jul...
 

Dr. Miles

Expert
Overvej United Airlines bonusprogram (points gælder evigt hvis du rejser mindst hver 18nde måned) og flyv med Star Alliance.....og nyd Thai Premium Economy og/eller Singapore Airlines i economy. Hvis du jagter et guldkort er A3 Aegean (eller TK) måske mere oplagt, men så skal du ned og vende på en græsk ø før det batter. God jul...
THAI:s Premium Economy mellan Norden-Thailand är de facto Business class och de är ofta dyrare än Finnair eller Turkish Airlines Business Saver biljetter numera.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Om du reser med de billigaste Economy class biljetterna, finns det risk att du tjänar 0-25% miles eller poäng från dina flygningar.
Vill du tjäna mer poäng på billiga biljetter, flyga med Finnair och kreditera till American Airlines AAdvantage. Finnair Economy class biljetter ger 100% miles till AAdvantage.
intjänade miles på AAdvantage går inte ut så länge du har aktivitet på kontot minst var 18:e månader och AAdvantage debiterar inte bränsletillägg på bonusresor så länge du inte flyger med British Airways, Finnair (obekräftad), Iberia.

British Airways flygningar ger också 100% miles till AAdvantage eller till British Airways Executive Club, (BAEC) och hos BAEC kan ni skaffa Household account vilket ger er möjlighet att samla ihop hela familjens poäng och använda dem för t ex bonusresor.
Men British Airways Economy class biljetter är generellt dyra till Thailand och BAEC debiterar bränsletillägg på bonusresor på långflygningar (det finns några undantag).

Tack för svaret. Jag har nu ägnat timmar på att få lite kunskap om de olika programmen genom massa bra trådar här. Efter som det här med samlande är så nytt för mig känner jag ändå inte att jag blivit så mkt klokare.

Min plan är att satsa på Oneworld och eller star allianse. Jag reser 2ggr Stockholm till Thailand(prioriterar billiga resor och Max 2-3 timmar stopp) Kanske 2 resor från Thailand till Asiatiska grannländer och 2 europaresor per år. Vill också satsa på att få Miles via hotell eller spend. Har snart Sas amex men vill gärna ha ett bra samlande för Oneworld också.

1) Om jag förstått det rätt är det bättre att samla inom AA eller BA än Finnair som jag oftast använt?
2) BA har ett visa kort, finns det inget liknande för AA?
3) AA har billigare bonusresor(inte så mkt skatt som BA) Är det optimalt att handla mkt på ett BA kort och föra över alla poäng till AA från det samt kreditersa alla flygpoäng till AA om jag flyger exempelvis finnair eller Quatar?
4) household account på BA är det ett plus om jag vill kunna nyttja mina och min flickväns poäng när jag köper bådas biljetter .
5) är det optimalt att köpa finnairbiljetter med BA-kort via AA hemsida om det är där jag ska samla Miles?
6) lite samma fråga där ang sas amex. Man får 30p/100 SEK om man bokar via sas hemsida. Gäller det om man köper biljetter Arn-Bkk med ex austrian eller Thai Airways också?
 

Dr. Miles

Expert
T1) Om jag förstått det rätt är det bättre att samla inom AA eller BA än Finnair som jag oftast använt?
Du kan flyga med Finnair men det är bäst att kreditera Finnairs flygningar till American Airlines AAdvantage i så fall. British Airways Executive Club (BAEC) ger endast 25% avios (de kallar poäng för avios) för Finnairs billiga Economy class biljetter.

Du kan också läsa den här tråden.
http://www.businessclass.se/forum/t...e-club-och-american-airlines-aadvantage.8031/

T 2) BA har ett visa kort, finns det inget liknande för AA?
Inte för dem som bor i Sverige.

T 3) AA har billigare bonusresor(inte så mkt skatt som BA) Är det optimalt att handla mkt på ett BA kort och föra över alla poäng till AA från det samt kreditersa alla flygpoäng till AA om jag flyger exempelvis finnair eller Quatar?
Du kan inte överföra poäng eller miles mellan de flygbonusprogrammen. Däremot kan du använda poängen på bonusresor som utförs av andra partnerflygbolag så som Qatar Airways.

T 4) household account på BA är det ett plus om jag vill kunna nyttja mina och min flickväns poäng när jag köper bådas biljetter .
Ja, det är fördelaktigt att ha familjekontot där.
Om du flyger t ex med British Airways och krediteras hela familjens flygningar till BAEC, får du lite över 13.500 avios per person per t/r så om barnet är 2 år eller över tjänar ni ca 54.000 avios per resa.
En bonusresa med flygning under 650 miles avstånd med partner, eller under 700 miles avstånd med British Airways i Economy class kostar 4.500 avios per flight per person så du kan flyga 6 t/r av sådan resa.
T ex om du bor i Göteborg, en bonusresa mellan Göteborg-London (eller inom Storbritannien inkl byte i London) t/r med British Airways Economy class kostar 9.000 avios per person.

För mer information, kan du läsa den här tråden.
http://www.businessclass.se/forum/threads/sträckor-som-kan-bokas-med-4500-avios.18012/

T 5) är det optimalt att köpa finnairbiljetter med BA-kort via AA hemsida om det är där jag ska samla Miles?
Återigen, kan du inte överföra poäng mellan de flygbonusprogrammen.
British Airways Visa kort ger 20 avios per 100 SEK spend på British Airways (vanligt köp ger 10 avios per 100 SEK).

6) lite samma fråga där ang sas amex. Man får 30p/100 SEK om man bokar via sas hemsida. Gäller det om man köper biljetter Arn-Bkk med ex austrian eller Thai Airways också?
Nej, det gäller bara för bokning på SAS. Jag vet dock inte om det gäller ifall det ingår partnerflygbolags flygningar.
 

agehall

Medlem
Med så lite resande som du har, så ska du satsa på ett program och endast ett program. Annars kommer du aldrig komma någonstans.
 
Med så lite resande som du har, så ska du satsa på ett program och endast ett program. Annars kommer du aldrig komma någonstans.

Så om jag satsar på att få Miles till AA så är det ingen poäng att skaffa BA visa kort för att få familjekonto och voucher efter 200 000:- om merparten av de kommer genom inköp och inte flygningar?
Och väljer jag BA så är skatterna 3-4000:- för en TR Arn-Bkk vilket är nästan vad en billig Tr med finnair kostar?

Är det ändå bättre att signa upp BA eller AA än att satsa på Finnair egna dinerskort? Poängen med att samla poäng kanske försvinner om man inte ska åka businessclass?
 
Toppen