Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Ystad

Medlem
Lustigt att SEK snart har halverat sig mot omvärlden på mindre än 40 år utan större debatt kring detta faktum.
Eller snarare olustigt... Dessutom mer än halverats mot många valutor. Men vi svenskar är ett tålmodigt folk som sällan protesterar eller ens ifrågasätter vad som händer i och med vårt land. T o m här på detta forum finns ju självutnämnda "ekonomi-experter" som kan tala om för dig att det är inga problem med en fallande SEK.
Själv har jag under snart 45 års resande till andra länder sett hur SEK (trots vissa "hack i kurvan") faller o faller o faller ...
Men, men - om vi fortsätter att låtsas att det inte är något problem så kanske det går några år till...
 

Resetokig

Medlem
Såg precis nyss 1 USD= 9.9 sek, inte långt kvar nu tills en dollar motsvarar 10 sek.
Den har touchat 9,927 idag och det är väl bara en tidsfråga vilken dag vi passerar 10. Skulle inte bli förvånad om det sker redan denna vecka. Såklart surt när man har USA resa bokad, men jag försöker vara positiv och tänka att vi har tur som ens kan åka.
 

Ystad

Medlem
Florida har länge varit mitt favoritresmål för leisure
Det där förstår jag verkligen. Under många år från 1988 och drygt 10 år framåt gällde samma sak för mig. Frun och jag brukade åka dit 2 veckor i början av december - under den absoluta lågsäsongen där. Redan låga hotellpriser halverades då. Det mesta var riktigt billigt - det hände mer än en gång att vi handlade så mycket, framförallt kläder, att vi fick köpa en extra resväska för att få hem allt. USD stod i 5-6 kr och ett riktigt bra hotell kunde kosta 40 USD/natt t o m i Sunny Isles där vi brukade bo i Miami (mesta tiden tillbringades dock på the Keys).
Jag har varit i USA flera gånger efter år 2000 - dock mest i jobbet och aldrig i Florida - och det har bara blivit dyrare o dyrare...
 

Mr.cake

Medlem
Den har touchat 9,927 idag och det är väl bara en tidsfråga vilken dag vi passerar 10. Skulle inte bli förvånad om det sker redan denna vecka. Såklart surt när man har USA resa bokad, men jag försöker vara positiv och tänka att vi har tur som ens kan åka.

Precis, har själv en resa inbokat till USA och andra länder som peggar sin valuta till dollarn. Svider till tyvärr.
 

Hubert

Medlem
Hade en shopping/köttweekend till Chicago i helgen och kläder är i vilket fall klart billigare än hemma. Sedan var det ju iofs roligare att handla till lägre kurs men jag är nöjd ändå. En resväska till barnen utan problem. :)
 

M.K

Medlem
Trevligt välkomnande till Danmark av SAS MC. Det blir definitivt fredagsdricka i loungerna idag. :p

0CA6DA55-E82C-4CCE-A024-97D6EF63F2B6.jpeg
 

M.K

Medlem
@Ystad Redan i morgon kan vi faktiskt se motståndet brytas för € & $. Det blir då mycket intressant att se var kursen hamnar detta veckoslut efter att 11sek respektive 10sek eventuellt passerats.

Inte dumt att växla resevaluta redan idag för att säkra värde. Industrisifforna imorgon kan bli skakiga och fler intressanta rapporter kommer senare i veckan.
 
Last edited:

M.K

Medlem
Jag maxade som vanligt men körde in till € på Revolut denna gång under dubbla poäng helgen. Det var en usel kurs redan då på 10,72 men blev fler poäng och det blir troligen en realiserad kursvinst nu också. :)
 
Toppen