Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Fredrik

Medlem
Finns det något land vi får mer för pengarna än i Sverige? Listan på såna länder är illustrativ.
 

Palazzi

Medlem
Finns det något land vi får mer för pengarna än i Sverige? Listan på såna länder är illustrativ.

Brasilien, Turkiet, Ryssland har väl ändå, om möjligt, gått sämre.

Sen är det väl relativt oförändrat i Norge och Sydafrika.

Finns säkert mindre valutor som inte gått superbra heller. Har ingen koll på hur det t.e.x går för den albanska LEK, men kan konstatera att det fortsatt är väldigt billigt (så valutan borde inte ökat 30%)
 

M.K

Medlem
@Palazzi Nok har ökat ca 10% i år och jag märker av inflationen vid besök där. Dyrt för en svensk.

Samma sak men ännu värre i Turkiet med riktigt hög prisväxt, +20%, som tar ut valutaeffekten.

Östländerna utan euro ex. hotellkostnader (4-5*) i de större städerna är fortsatt prisvärda och väldigt civiliserade och mycket tryggare på en helt annan nivå än Sverige speciellt för äldre och kvinnor som behandlas respektfullt. Jag har heller aldrig känt mig otrygg i Tjeckien, Polen, Slovakien och Ungern även på kvällstid. Bra resmål och engelskan på turistorterna/huvudstädernas centrala delar har också blivit bättre från en låg nivå. Tyska underlättar också i delar av öst.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Ja, som sagt finns andra faktorer än valutakurser som påverkar hur dyrt/billigt det är/upplevs.

Gällande NOK så upplever jag det, som delvis uppväxt i Norge, dock dom hyfsat konstant över tid även om det är en viss volatilitet på 6-12mån (som just nu är negativ för oss svenskar). Allt handlar ju om tidsperspektiv :)

Italienska inflationen (Italien är som ni kanske anat landet jag besöker oftast) är ju dock obefintlig så upplever det som hyfsat billigt när jag är där åndå. Går till samma ställen och äter som 2008, och som värst har priserna ökat 5%. I Sverige handlar det om 20-25% för de sysslor jag ägnar mig åt på semestern.
Klart att det hade varit än bättre med en bra SEK, men skillnaden över tid har knappt varit kännbar.
 

M.K

Medlem
Fördelen med Norge är förutom ett trevligt folk, liknande språk, trygg miljö och storslagen natur också utlägg på restaurangpartners till SAS. Fantastisk intjäning, tack vare de extrema alkoholpriserna! :D
 
Last edited:

Jönsson

Medlem
Finns det något land vi får mer för pengarna än i Sverige? Listan på såna länder är illustrativ.
Skojar du? Det är garanterat lättare att göra en lista med länder som är dyrare att turista i än Sverige, än en där det är billigare. Utan att överdriva allt för mycket så garanterar jag att 95% av jordens länder är billigare att tillbringa sin semester i än Sverige. Att jämföra SEK mot Euro och USD säger inte mycket.
 

NyfikenGrau

Medlem
Att jämföra SEK mot Euro och USD säger inte mycket.

Exakt så. Vi måste verkligen hålla isär dyrt och dyrare här. Ja, de flesta länder har blivit dyrare för en svensk, men nej, dyrt är det knappast för medelsvensson jämfört med Sverige. Sverige är ett avsevärt dyrare land än de flesta euro-länder att turista i. Att det är det billigaste landet i Norden säger mer om den nordiska prisnivån än om den svenska.

Jag har själv för närvarande det tveksamma nöjet att sy ihop en liten roadtrip i bl.a. Bohuslän till i sommar, kan hända att EUR:SEK står i 1:10,70 nu, men det är fasansfullt dyrt i Bohuslän kan jag konstatera - man får i princip gå över 150 euro per natt bara för att komma över vandrarhemsstandard. Självklart billigare i Stockholm, Göteborg mfl större städer, men ändå långt från fyndnivåer.

Det @M.K tar upp om bra östeuropeiska länder kan jag hålla med om, men billigare och mer prisvärt än Sverige är det fortfarande på de flesta ställen, inte bara Östeuropa.
Angående Italien är Südtirol/Trentino-Alto Adige en av landets rikaste regioner, men likväl är det sanslöst billigt att semestra där, avsevärt billigare och mer prisvärt än någonstans i Sverige. Bara ett exempel av många.
 
Toppen