Senaste nytt

Reseförsäkring vid bonusresa?

CoooC

Medlem
Som sagt var, jag är ingen försäkringsexpert, så jag hade vänt mig direkt till Amex och ställt frågan via chatten om försäkringen gäller utifrån dina givna kriterier! Då får du ju även ett skriftligt svar som du kan hänvisa till senare OM något händer under din resa.

Lycka till! :)

Tack, har ingen resa planerad just nu men har tänkt på detta varje gång jag velat boka ett hotell utomlands och hotellet inte accepterar Amex.
 
Det känns som att exakt samma frågor rullas runt ungefär en gång om året... :)

OT men den klassiska frågan är ju också vad som gäller om jag betalar en flygresa för 20 000 kr med mitt Amex och sedan betalar hotell för 20 000 kr med mitt Mastercard. Gäller ingen av reseförsäkringarna då?

Nej, ingen försäkring gäller då. Däremot har vardera försäkringsbolag naturligtvis dålig insyn i de kostnader du INTE betalat med respektive kreditkort, vilket gör att det kan finnas ett utrymme att "undervärdera" vilka utgifter som är hänförliga till resan som betalats på annat vis. I exemplet ovan är det så övertydligt att det inte kommer gå att komma undan med mindre än regelrätt försäkringsbedrägeri, men många kostnader är inte självklara utan mer av en bedömningsfråga, så ligger man på gränsen kan det gå åt olika håll beroende på vilka bedömningar man gör.

Jag bokar en bonusresa i First och betalar 2 000 kr i skatter och avgifter med mitt Amex. Jag bokar hotell för 20 000 kr med Mastercard.

Gäller Amex reseförsäkring eftersom värdet på biljetten är >75% av totalen eller gäller Mastercards reseförsäkring?

I alla lägen börjar det med att man själv gör gällande att man uppfyller försäkringsvillkoren, sedan får försäkringsbolaget bedöma det argumentet.

Vill du att MCs reseförsäkring ska gälla borde det vara ganska enkelt. Man kan börja med att räkna som @Maja gjorde och hävda att 91% av resan är betald med MC. Om försäkringsbolaget återkommer och tycker det är orimligt att flygresan bara skulle kosta 2000 kr kan man hänvisa till att det är en bonusresa (vilket alltså i vilket fall som helst ska täckas av MC enligt villkoren).

Om du istället hellre vill att Amex reseförsäkring ska gälla så är det kanske mindre självklart, men jag tycker definitivt det låter möjligt (förutsatt så klart, som @Berglund skriver, att man har rätt typ av Amex för att matcha den typ av bonusresa man beställt). Jag skulle börja med att räkna ut ett värde på First-resan, och här kan man använda lite olika metoder. Man kan räkna antalet poäng som gått åt, och multiplicera med någon standardvärdering (t.ex. 10 öre/poäng). Själv skulle jag utgå ifrån vad det skulle kosta att köpa det antalet poäng från SAS. Man skulle kanske till och med försöka sig på att argumentera att resan är värd vad det skulle kosta att köpa en First-biljett för pengar (men det här är så klart betydligt svårare...).

Om summan man då hamnar på skulle innebära >75% på Amex, då är det definitivt värt att försöka. Argumentera för din rätt, visa dina uträkningar, var transparent och framförallt sanningsenlig, överklaga ifall du får nej.

För att ovanstående ska kunna avgöras måste ju försäkringsbolaget tillämpa en värdering av EuroBonus-poäng?

Ja det måste de. Jag gissar att värderingen görs på fall-till-fall-basis. Men det kan också vara så att det finns en gyllene lista hos försäkringsbolagen där varje poäng får ett visst värde, alternativt att varje flight får något schablonvärde. Såvitt jag vet har en sådan lista i så fall aldrig läckts ut utanför försäkringsbolagens väggar.
 

Tonton

Medlem
För att ovanstående ska kunna avgöras måste ju försäkringsbolaget tillämpa en värdering av EuroBonus-poäng?

Ja det måste de. Jag gissar att värderingen görs på fall-till-fall-basis. Men det kan också vara så att det finns en gyllene lista hos försäkringsbolagen där varje poäng får ett visst värde, alternativt att varje flight får något schablonvärde. Såvitt jag vet har en sådan lista i så fall aldrig läckts ut utanför försäkringsbolagens väggar.

Nu skulle jag personligen aldrig vilja förlita mig på att denna del täcker upp "procenten" för att försäkringen skall gälla. Men, om jag nu ska ta och beräkna något, så skulle jag ta poängkostnaden gånger kostnaden för att köpa poäng (20 öre per poäng).

Exempelvis, en Business Class Sverige - Thailand kostar 165 000 poäng. Således en värdering om 33 000 SEK.

Likt vad @Jane Insane skriver - Det finns det ingen officiell siffra som försäkringsbolagen använder - så imho så är denna siffra den mest "officiella" som finns tillgodo.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Men, om jag nu ska ta och beräkna något, så skulle jag ta poängkostnaden gånger kostnaden för att köpa poäng (20 öre per poäng).

Exempelvis, en Business Class Sverige - Thailand kostar 165 000 poäng. Således en värdering om 33 000 SEK.
Det här är bra.

Att försöka ”hitta på” ett pris på en resa, First eller annan, blir svårt att argumentera för. Däremot att försäkringsbolaget håller mig skadelös, återför mig till ”orubbat bo” är enklare att argumentera för. Att då få ersättning för vad det skulle kosta att köpa nya poäng är en framkomlig väg, det priset finns hels tiden (nåja, hej @sas...) och den nyanskaffningskostnaden kan påvisas på ett helt annat sätt än någon teoretisk kostnad för en Firstbiljett, i någon särskild bokningsklass, vid någon speciell tidpunkt. Vid ett försäkringsärende blir detta den giva värderingen, det här är kostnaden för att återställa mig till ursprungsläget.
 

CoooC

Medlem
Det känns som att exakt samma frågor rullas runt ungefär en gång om året... :)



Nej, ingen försäkring gäller då. Däremot har vardera försäkringsbolag naturligtvis dålig insyn i de kostnader du INTE betalat med respektive kreditkort, vilket gör att det kan finnas ett utrymme att "undervärdera" vilka utgifter som är hänförliga till resan som betalats på annat vis. I exemplet ovan är det så övertydligt att det inte kommer gå att komma undan med mindre än regelrätt försäkringsbedrägeri, men många kostnader är inte självklara utan mer av en bedömningsfråga, så ligger man på gränsen kan det gå åt olika håll beroende på vilka bedömningar man gör.



I alla lägen börjar det med att man själv gör gällande att man uppfyller försäkringsvillkoren, sedan får försäkringsbolaget bedöma det argumentet.

Vill du att MCs reseförsäkring ska gälla borde det vara ganska enkelt. Man kan börja med att räkna som @Maja gjorde och hävda att 91% av resan är betald med MC. Om försäkringsbolaget återkommer och tycker det är orimligt att flygresan bara skulle kosta 2000 kr kan man hänvisa till att det är en bonusresa (vilket alltså i vilket fall som helst ska täckas av MC enligt villkoren).

Om du istället hellre vill att Amex reseförsäkring ska gälla så är det kanske mindre självklart, men jag tycker definitivt det låter möjligt (förutsatt så klart, som @Berglund skriver, att man har rätt typ av Amex för att matcha den typ av bonusresa man beställt). Jag skulle börja med att räkna ut ett värde på First-resan, och här kan man använda lite olika metoder. Man kan räkna antalet poäng som gått åt, och multiplicera med någon standardvärdering (t.ex. 10 öre/poäng). Själv skulle jag utgå ifrån vad det skulle kosta att köpa det antalet poäng från SAS. Man skulle kanske till och med försöka sig på att argumentera att resan är värd vad det skulle kosta att köpa en First-biljett för pengar (men det här är så klart betydligt svårare...).

Om summan man då hamnar på skulle innebära >75% på Amex, då är det definitivt värt att försöka. Argumentera för din rätt, visa dina uträkningar, var transparent och framförallt sanningsenlig, överklaga ifall du får nej.



Ja det måste de. Jag gissar att värderingen görs på fall-till-fall-basis. Men det kan också vara så att det finns en gyllene lista hos försäkringsbolagen där varje poäng får ett visst värde, alternativt att varje flight får något schablonvärde. Såvitt jag vet har en sådan lista i så fall aldrig läckts ut utanför försäkringsbolagens väggar.

Tack @Jane Insane för utomordentligt bra svar och tack @Berglund och @Tonton för kompletterande synpunkter.
 

JonatanH

Medlem
Intressant dikussion och tack för bra svar!

Klarar man sig på MC reseförsärking eller man ska ha en i hemförsäkringen också? Hur har ni gjort med reseförsäkringar?
 
Klarar man sig på MC reseförsärking eller man ska ha en i hemförsäkringen också? Hur har ni gjort med reseförsäkringar?

Det blir så klart en personlig avvägning, men för min egen del skulle jag aldrig tänka mig att resa utan en bra reseförsäkring i hemförsäkringen som grund, mycket just på grund av att kreditkortsförsäkringarna har begränsningar på giltigheten som gör att man kan stå oförsäkrad pga misstag eller saker som inträffar (kan vara något så enkelt som en ficktjuv första dagen på resan som gör att man inte kan betala på det vis man tänkt sig).

En bra reseförsäkring med kreditkortet kan ibland ge mycket frikostigare ersättning, eller ersättning i situationer som inte hemförsäkringen täcker, men jag ser dem som ett rent komplement. Sen har ju även hemförsäkringarna begränsningar (t.ex. på maximal längd på resan) som man kan råka bryta mot oavsiktligt pga, tja, t.ex. en pandemi som gör att man inte kan resa hem som man tänkt... Så det är aldrig fel att ha flera, överlappande försäkringar.
 

pswe

Medlem
Intressant dikussion och tack för bra svar!

Klarar man sig på MC reseförsärking eller man ska ha en i hemförsäkringen också? Hur har ni gjort med reseförsäkringar?
Är väl rätt svårt att hitta en hemförsäkring i Sverige helt utan reseförsäkring, med däremot skiljer det en hel del mellan bolagen. Grundskyddet är oftast rätt likt, men de moment som gäller försening och bagage spretar mer.
En annan faktor kan vara hur resesällskap hanteras vid eventuella problem. Flera bolag skiljer på om man är skriven ihop eller ej. Reser men med vänner, eller för den delen särbo, så kan det vara värt att hålla koll på.
 

mrestes

Medlem
Har en bonusresa till USA på gång och har undrat hur Amex Platinum skulle räkna ut om jag betalade 75% av resan med kortet eller ej. Ringde upp och frågade, 3 gånger för att vara säker, om värdet av flyget som betalas med poäng påverkar uträkningen. Svaret varje gång var nej. Så länge skatter och avgifterna för flyget betalas med Amex Platinum anser de att flyget är betalt 100% med Amex Platinum om resten av flyget har köpts med poäng. Sedan ska förstår hotell/boende ska också betalas med samma kort.

Tror det kan vara en anledning för mig att behålla Platinum trots försämrade Amex Dining efter nyår. Att köpa en separat försäkringar för denna resa går på 1500. Och den försäkring är inte lite bra som Amex Platinum.
 

Sullon

Medlem
Innebär detta verkligen att saker som köps utanför flygbokningen räknas bort från procentspenderingskravet? Jag köper en flygresa med mitt Amex men på plats råkar jag betala hyrbilen kontant, då förfaller min flygförsäkring för att resans kostnader inte betalats i tillräckligt stor utsträckning med Amex?

Jag tänkte mig att respektive del av resan som betalas till tillräckligt hög procentuell andel täcks!
 
Toppen