Det känns som att exakt samma frågor rullas runt ungefär en gång om året...
Nej, ingen försäkring gäller då. Däremot har vardera försäkringsbolag naturligtvis dålig insyn i de kostnader du INTE betalat med respektive kreditkort, vilket gör att det kan finnas ett utrymme att "undervärdera" vilka utgifter som är hänförliga till resan som betalats på annat vis. I exemplet ovan är det så övertydligt att det inte kommer gå att komma undan med mindre än regelrätt försäkringsbedrägeri, men många kostnader är inte självklara utan mer av en bedömningsfråga, så ligger man på gränsen kan det gå åt olika håll beroende på vilka bedömningar man gör.
I alla lägen börjar det med att man själv gör gällande att man uppfyller försäkringsvillkoren, sedan får försäkringsbolaget bedöma det argumentet.
Vill du att MCs reseförsäkring ska gälla borde det vara ganska enkelt. Man kan börja med att räkna som
@Maja gjorde och hävda att 91% av resan är betald med MC. Om försäkringsbolaget återkommer och tycker det är orimligt att flygresan bara skulle kosta 2000 kr kan man hänvisa till att det är en bonusresa (vilket alltså i vilket fall som helst ska täckas av MC enligt villkoren).
Om du istället hellre vill att Amex reseförsäkring ska gälla så är det kanske mindre självklart, men jag tycker definitivt det låter möjligt (förutsatt så klart, som
@Berglund skriver, att man har rätt typ av Amex för att matcha den typ av bonusresa man beställt). Jag skulle börja med att räkna ut ett värde på First-resan, och här kan man använda lite olika metoder. Man kan räkna antalet poäng som gått åt, och multiplicera med någon standardvärdering (t.ex. 10 öre/poäng). Själv skulle jag utgå ifrån vad det skulle kosta att köpa det antalet poäng från SAS. Man skulle kanske till och med försöka sig på att argumentera att resan är värd vad det skulle kosta att köpa en First-biljett för pengar (men det här är så klart betydligt svårare...).
Om summan man då hamnar på skulle innebära >75% på Amex, då är det definitivt värt att försöka. Argumentera för din rätt, visa dina uträkningar, var transparent och framförallt sanningsenlig, överklaga ifall du får nej.
Ja det måste de. Jag gissar att värderingen görs på fall-till-fall-basis. Men det kan också vara så att det finns en gyllene lista hos försäkringsbolagen där varje poäng får ett visst värde, alternativt att varje flight får något schablonvärde. Såvitt jag vet har en sådan lista i så fall aldrig läckts ut utanför försäkringsbolagens väggar.