Senaste nytt

Resebyråbokning ombokas av flygbolag 48h innan?

O_M

Medlem
Har bokat en resa med Turkish via en onlineresebyrå tyvärr då priset var bra.

Eftersom mina flyg är inställda vill jag boka om men resebyrån hävdar att det inte finns ekonomibiljetter (utresa slutet på oktober, hemresa i nov) samt att än om jag tog en sämre flight skulle ombokningen kosta 7700kr för två vilket såklart är hutlöst och dyrare än vad de kostade till att börja med.
På Turkish sida ser man att samma bokningsklass som urspunglig bokning går att boka båda vägarna.

Problemet är att Turkish inte kan/vill boka om mina biljetter pga att det är en resebolagsbokning men nämnde vid tidigare tillfälle att 48h innan avgång ska de kunna komma åt bokningarna ändå.

Är det något som provat detta 48h innan avgång?

Annars är alternativet i dagsläget att boka av med återbetalning vilket de tar 595kr/pers för.. vill ju hellre boka om.

Tacksam för era erfarenheter.
 
Testa att ringa Turkish igen och hoppas att du får prata med en annan handläggare. De har bokat om mig vid tidtabellsändring långt i förväg utan problem.
 

agehall

Medlem
Om dina flyg är inställda så borde det väl gå att hänvisa till EU261/2004. Turkish säger sig väl fortfarande följa detta direktiv även om Turkiet inte tillhör EU?

Att vänta tills 48h innan avgång låter som en dålig idé. Då sitter du i en riktig rävsax och har tidspress om du inte får som du vill. Måste vara bättre att agera nu. Vilken resebyrå pratar vi om? Kan du skicka ARN på dem?
 

O_M

Medlem
Om dina flyg är inställda så borde det väl gå att hänvisa till EU261/2004. Turkish säger sig väl fortfarande följa detta direktiv även om Turkiet inte tillhör EU?

Att vänta tills 48h innan avgång låter som en dålig idé. Då sitter du i en riktig rävsax och har tidspress om du inte får som du vill. Måste vara bättre att agera nu. Vilken resebyrå pratar vi om? Kan du skicka ARN på dem?

Vi pratar om RCG (resecentrumgruppen) som sålt billiga biljetter men tyvärr är svåra att nå och allt innebär massa avgifter. Billigaste alternativet nu är att avboka med återbetalning vilket RCG tar 595kr/st för.

Så problemet är nog inte Turkish utan att Turkish hänvisar till resebyrån som dels har otroligt lång telefonkö och sedan vill ha 7700kr för att boka om resan till ett datum framåt i tiden som jag ser finns på Turkish hemsida i samma bokningsklass. Men visst lite får man skylla sig själv som bokat med RCG pga lågt pris, irriterande att inte kunna ta med flygbolaget direkt då det knappast hade varit något problem.
 

agehall

Medlem
Så vad föreslår RCG egentligen då? Du har ju köpt en tjänst via dem som du redan nu vet inte kommer att kunna levereras. De kan ju liksom inte säga att alla alternativ kostar dig något - isåfall skulle jag säga att det är läge att gå till din kreditkortsutgivare och reklamera köpet.
 

O_M

Medlem
Så vad föreslår RCG egentligen då? Du har ju köpt en tjänst via dem som du redan nu vet inte kommer att kunna levereras. De kan ju liksom inte säga att alla alternativ kostar dig något - isåfall skulle jag säga att det är läge att gå till din kreditkortsutgivare och reklamera köpet.

Pratade med Turkish, skulle skapa ett Covid-19 claim så kanske de kan ordna detta vilket jag hoppas men det är rätt kort tid kvar (1v) tills avgång.

Tyvärr fanns det i de finstilta villkoren ser jag nu, "
  • Om flygresan ställs in av flygbolaget på grund av en oförutsägbar händelse (force majeure) debiteras ett hanteringsarvode på 595 SEK per person vid en återbetalning.

  • Resenären ansvarar själv för att kontrollera om flyg, för vilka resenären har erhållit biljetter, eventuellt blir inställda."

Våra Villkor : Resecentrumgruppen
 

apknug

Medlem
Så vad föreslår RCG egentligen då? Du har ju köpt en tjänst via dem som du redan nu vet inte kommer att kunna levereras. De kan ju liksom inte säga att alla alternativ kostar dig något - isåfall skulle jag säga att det är läge att gå till din kreditkortsutgivare och reklamera köpet.
TS har accepterat säljarens avtalsvillkor där det framgår att serviceavgift tas ut vid ombokning och återbetalning.

Bästa sättet att undkomma avgift för återbetalning torde vara att begära denna direkt från flygbolaget, fast det är nog föga troligt att turkish omedelbart skulle gå med på det utan hänvisar nog, felaktigt, tillbaka till flygbolaget.
 

O_M

Medlem
Tack för råden får se hur det här går, men man ska ha med i kalkylen extra jobb och kostnader om man bokar via RCG.
 
Toppen