Senaste nytt

Resebyrå visar dyrare förslag om du surfar med Mac

Dr. Miles

Expert
Gäller detta fortfarande? (Jag använder inte Mac eller andra Apple produkter så vet jag inte om det är så eller inte)
 

Resenären

Medlem
En av de tyska TV-kanalerna, tror det var WDR hade ett liknande reportage.
Här gällde det skillnaden mellan hotell-portaler och om du använde en mobil läsare eller en stationär.
Flera av de undersökta portalerna bekräftade skillnaden, då man gav den som använde en mobil ett lägre pris än den som använde en stationär dator.
Orsak? Jo, den mobila var sannolikt "i närheten av det sökta objektet" och därmed en troligare kund.
 

Delayed

Medlem
En av de tyska TV-kanalerna, tror det var WDR hade ett liknande reportage.
Här gällde det skillnaden mellan hotell-portaler och om du använde en mobil läsare eller en stationär.
Flera av de undersökta portalerna bekräftade skillnaden, då man gav den som använde en mobil ett lägre pris än den som använde en stationär dator.
Orsak? Jo, den mobila var sannolikt "i närheten av det sökta objektet" och därmed en troligare kund.
Borde inte den som är "nära" snarare ha högre betalningsvilja än den som sitter hemma och planerar nästa års semester?
 
Olika former av prisdiskriminering förekommer hela tiden, i syfte att nyttja konsumentens betalningsvilja. Konsumenter med Mac har förmodligen både högre betalningsvilja och betalningsförmåga än de med Windooze-datorer. I exemplet med mobilen vs stationär dator så låter det ju snarare som att om kunden redan anses vara trogen (för att vederbörande använder mobilen) så har den en högre betalningsvilja. Eller borde ha, någon kan ju ha gjort en galen analys också.
 

AABack2ARN

Medlem
Detta med att mobiler (ibland) ger ett lägre pris undrar jag om det inte har att göra med att man a) vill locka användare till den nya plattformen och/eller b) försöker räkna ut om det är så att man kan locka till "spontanbokningar" från mobilen när du sitter på bussen/tåget eller snart den självkörande Volvon. Sitter du framför en dator har du enklare att göra jämförselser och fundera på om du verkligen skall boka den där resan/hotellet medan på bussen kanske det blir enklare att klicka på "boka nu" om priset ser lite lägre ut?
 

Ubbe

Medlem
Olika former av prisdiskriminering förekommer hela tiden, i syfte att nyttja konsumentens betalningsvilja. Konsumenter med Mac har förmodligen både högre betalningsvilja och betalningsförmåga än de med Windooze-datorer. I exemplet med mobilen vs stationär dator så låter det ju snarare som att om kunden redan anses vara trogen (för att vederbörande använder mobilen) så har den en högre betalningsvilja. Eller borde ha, någon kan ju ha gjort en galen analys också.
Ja eller så är det så att MAC användare inte förstår bättre.. En gång lurad är väl förmodligen lättare mål att lura en gång till. (Jag kör Windows ) :)
 
Toppen