Senaste nytt

Resan som blev av, eller inte blev av...

För att citera inledningen till en av Galenskaparna och After Shaves föreställningar från 1994, som jag såg live i Himmelstalundshallen i Norrköping: "Det händer ibland att artister bestämmer sig för att sätta ihop ett program med nya och gamla nummer, i syfte att att sedan resa runt i landet och framföra detta program. Men så inträffar något oförutsett. Något som ingen tänkt på och det hela går plötsligt inte att genomföra. Det blir helt enkelt inte av."

På ungefär samma sätt skulle man kunna skriva om den här berättelsen...eller inte

Normalt brukar jag befinna mig på bakgatorna i någon av Sydamerikas större städer över nyår. Det är sen gammalt. Senast jag firade nyår i Sverige var 2011-2012. Shorts, flippflopps, värme och lite UVA-strålning på min hud måste jag få för att dämpa vinterdeppen och psoriasisen. En skön långresa fanns därför bokad över nyår sen tidigare med Turkish & Avianca till Lima, för att återse en av världens bästa kulinariska destinationer. Återbesök hos Pia Kjolle och restaurang Centraal stod högt på listan. Jag högaktar hennes utforskande matlagning stort. En levande legend. Men det skulle bli omöjligt i år så länge utrikesminister Linde i inte lät släppa på reseavrådan för länder utanför EU. Jag satte deadline i september. Sommaren gick. Om avrådan inte togs bort skulle jag inte kunna åka. Det föll dock på oroligheter i Peru. SVT:s latinamerikakorre Tigran Feiler rapporterade om upplopp och politisk kris. Avianca ställde in och "Tallinn" avbokade. Jahopp. Nyår hemma för första gången på 8 år och traditionen bruten? Efter ett år nästan helt utan utlandsresor ville jag verkligen iväg nånstans.

Ungefär samtidigt i september kom SAS med en Friends & Family kampanj, där det fanns bra pris till Kanarieöarna.

För vissa av oss BC:aner är ju charterresa den stora upplevelsemässiga motpolen till vårt "gringoresande", och Kanarieholmarna är sinnebilden för charter. Jag har alltid sagt att dit kan jag resa när jag inte pallar att åka längre eller när det inte går resa nån annanstans, om 20-30 år. Det skulle kanske bli tidigare än jag tänkte mig. Jag tänkte att om jag åker runt öarna själv och bokar övernattningar separat, skulle det inte bli så mycket charterkänsla väl?

En enkelbiljett ARN-LPA bokades för 999 kr i SAS Go VIP. Avresa 29 december. A320-200 stod det då som farkost.

En hemresa den 5 januari bokades samtidigt med Flying Blue poäng hos dom mycket hjälpsamma medarbetarna på FB:s kundservice. TFN-MAD-AMS-LPI. Vid det laget såg det ut som att sträckorna TFN-MAD-AMS flögs med widebody B787 av Air Europa, och sen Embraer till LPI med KLM.

Efter ett gammalt reportage av den store gurun Jakob Molin (R.I.P) om en rundflygning bland öarna med Binter Canarias har jag alltid velat testa dem. Så ett hopp från LPA-TFS bokades in också.

Hotell bokades i Las Palmas, AC Marriott. Ett nice enskilt Airbnb uppe i bergen på Teneriffa hittades, med en värd som skulle visa sig vara avgörande längre fram.

Hyrbilar bokades på respektive ö:s flygplats hos Avis. Allt som allt ett litet coronasäkert äventyr på en plats som i alla fall borde kunna ge lite sol och värme i december.

Sen dröjde det två månader. SAS bytte flygplanstyp till 737-700, vilket vi alla vet vad det betyder. Tog dock bara nån dag efter att jag skrivit om det här på forumet tills ett mejl om inställd flight dök upp. Efter ett snabbt samtal till SAS blev jag ombokad till avgången en dag tidigare, måndag 28 dec, vilket skulle ge mig en dag extra på Gran Canaria. Nice. Samtidigt bokade jag en extra hemresa för EB med SAS i Plus (FlyPremium) LPA-CPH-ARN. Bra att ha tänkte jag.

AC Marriott meddelade att hotellet skulle vara stängt under jul & nyår men erbjöd mig att flyttas till deras andra hotell utanför Las Palmas. Jag bokade om själv istället och fick lägre pris.

Binter ställde sen in alla flyg från LPA till TFS, vilket krävde ombokning till TFN. Detta gick inte att göra på webben själv och deras telefonsupport verkade bara prata spanska. Drog på det några dagar, ringde med Skype. Chansade igenom knappvalen och kom tillslut fram till en kvinna varvid jag direkt drog till med "Hablas ingles?" Japp, hon hjälpte mig snabbt att boka om. Byte av flygplats på Teneriffa krävde också ny hyrbilsbokning. Men då hade priserna på Avis märkligt nog gått upp kraftig så byte till Europcar krävdes.

Air Europa gjorde byte från widebody till 737-800 och KLM ställde in det sena kvällsflyget till LPI, så en 3-4 gånger fick jag ringa och boka om hemresan. Alltid med väldigt hjälpsam KLM-service (herregud vad dom kämpar!!!). För att inte behöva sova på dyra AMS blev det ARN som slutmål istället. Och ännu en att i Stockholm. Jaja, Stordalen behöver stöttas. En natt på Comfort Cityterminalen bokades. Var på NCH stängde också det hotellet och flyttade mig till Clarion Sign. Mejlkorgen fylldes på med av- och ombokningsmejl. SAS bytte avgångstid med 5 min. Nya mejl.

Sedan kom "andra vågen". Krav på covidtest 72 h innan inresa till Kanarieöarna. Skulle jag ändå resa? Problemet var att få ställen gör tester på helgen, och skulle ju resa ut en måndag. Nästan inga ställen med lediga tider på eftermiddagen den 26/12 fanns. SJ har inga tidiga avgångar med Snabbtåget till Stockholm nu, tidigast klockan 13 kunde jag vara framme. Jag satt en hel ledig fredag och hittade tillslut tid hos Doclab. Helgtaxa på 1995 kr skulle läggas till resebudgeten. Detta skulle också kräva boende i Sthlm 2 nätter, för att hinna få provsvaret innan avresa. Skulle det vara värt det?

Hotell i Stockholm bokades på Hobo första natten och Comfort Arlanda andra för 700-800 kr/natt. Det tog bara nån dag innan NCH meddelade att Comfort skulle stängas över jul & nyår men att jag blev flyttad till Clarion Arlanda. Bingo!

Det närmade sig jul. Min inställning vid det här laget började bli att "nu har jag lagt ner så mycket tid på den här resan att nu måste den bli av". Då upptäcktes "mutationen" i Storbrittanien som skrämde politiken. Gränser stängdes, bland annat den danska, och nya regler infördes.

Teneriffa införde "hårdare" krav på turister för inresa, vilket först var väldigt oklart vad som gällde. Jag skrev till min väldigt trevliga airbnb-värd om hon visste mer och fick svar att hon ringt till Polisen på flygplatsen. Enligt dem kollar de inte ankommande från dom andra öarna, bara international. Ett kryphål alltså att först åka till Grancan och sen till Teneriffa. Planen jag gjorde i september såg ut att bli räddningen.

På julafton fick jag veta att den Nederländska regeringen införde krav på PCR-test för alla som reser till AMS, även transfer. Och att göra ett sånt test även på hemresan verkade svårt. Vad händer då om man är smittad? Därför föll min tänkta hemresa med Air Europa och KLM. Hum...ska jag ge upp nu? Och vad händer om även Sverige eller SAS inför liknande krav?

Sägas ska att jag under hösten mer och mer tänkte på att inte åka nånstans innan pandemin var över, men det började samtidigt växa fram en nyfikenhet. Hur är det att resa i dessa tider? Kommer jag klara det? Om jag inte åker nu kommer jag inte att få uppleva det. Samtidigt har den som reser nu ett stort ansvar. Jag reser själv, har inga barn, och kan lätt boka om det skulle behövas och nån del faller. Jag sa till folk att det får i så fall kosta, jag tar den risken. Extra pengamarginal sparades i Betalo-kompatibel fond (AMF för den som undrade i annan tråd). Gick ett par varv hemma i den numera upptrampade Rydsskogen på juldagen och tankarna flög. Det började bli spännande. Förstår att andra inte skulle tycka det, och att det kan ses som moraliskt fel. Men jag var riktigt trött på att gå runt hemma i Linköping. Vänner avrådde såklart av omtänksamhet. Men jag ville verkligen iväg, sån är jag...

Väl hemma från rundan kollade jag om SAS-bokninngen som jag hade i reserv såg intakt ut med A320neo. Då upptäckte jag att bonusplatser fanns direkt till Stockholm från LPA. Så som ny hemresa bokade jag om bonusresan med SAS så att jag skulle slippa ev. danskt gränskrångel på Kastrup. En retur med Binter från TFN till LPA skulle krävas, 500 kr till. Tillbaka på banan. Detta ska fan gå.

Något dålig sömn under natten mot lördag den 26/12, men SJ leverade luftigt befolkat snabbtåg i tid upp till Stockholm. Under tågresan kom överraskande mejl från SAS om accepterat bud på uppgradering till Plus för 5100 EB. Något som jag hade glömt att jag lagt in i september. Då tänkte jag att på en resa över 6h behöver man ju käk. Dock har SAS inte återinfört kuben i Plus än. Jaja, vad är väl en resa med SAS utan en polarrulle...dessutom kom jag på att @Berglund dryckestips för att slippa munskyddet ombord nu kanske kan tillämpas

Provtagningen hos Doclab på Kungsholmen gick snabbt och smidigt. iZettle-dosan i kassan skvallrade om att här togs det Amex, vilket i samma veva utlöste kampanjbonusen om 6000 EB efter 10 000 kr spenderade i december månad. Snabb promenad tillbaka till Hobo.

Så nu fanns bara ett hinder kvar, provsvaret på covidtestet dagen efter... Media har ju rapporterat om att till synes symptomfri vårdpersonal har visat sig vara smittade vid tester. Tur jag hade en 125 kronors kupong att spendera på TAK i min väntan...ännu vet jag inte om resan blir av
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Enbart en sann BC:are har viljan, kunskapen och förståelsen för hur man, förhoppningsvis, ska ro iland en resa i dessa tider! Imponerande!
Instämmer100%
Håller tummarna och ser fram emot fortsättningen.
Visade f.ö. fru ulagun inlägget. Fick den där väldigt bestämda "Hitta nu inte på något. Bara glöm" blicken.
Lite OT.
Binter är trevliga att flyga med. Men om det uppstår problem med flyget så kör både Armas och Fred Olsen färjor mellan öarna.
 

Mr Basic

Medlem
Mkt välskrivet och beskriver också hur krångligt det är att resa i dessa tider och hur fort/ofta förutsättningarna förändras.
Förstår helt din känsla ”måste komma iväg”, jag valde dock det lite enklare ”point-to-point” ARN-LPA ToR och en vecka på ett och samma hotell i Playa del Ingles. Var det värt ombokningar, PCR-test mm, absolut!
Hoppas du kommer iväg och får en riktigt bra resa. :)
 
Negativt test! Phu...

Doclab levererade inte i tid som dom lovat, även fast jag hade mejlat och dubbelkollat med dem när jag bokade testet. Klockan 23.30 mejlade jag och frågade vart resultatet tagit vägen. Fick svar att dom hade en "48h policy och att resultatet skulle komma när det var klart på labbet". Jovisst, men jag hade ju fått svar tidigare att provsvar skulle komma 27/12 mellan 20-23 och mitt flyg går imornbitti. Efter några tjafsiga mejl (många mejl för denna resa) kom intyget tillslut nu kl 02. Tack för förlorad sömn.

Nu kunde jag gå in på den spanska webbsidan och fylla i alla uppgifter så att jag blev "godkänd" och fick min QR-kod mejlad. Smidigt.

För att inte riskera att behöva betala halva Marriott-bokningen om jag inte kom iväg så avbokade jag den innan dealine 23.55 Las Palmas-tid (00.55 svensk tid). Bara att boka på det nu igen, till samma pris blev det, men med balkong. Tyvärr har jag inte lyckats matcha mig till status i Bonvoy, så fick uppgradera mig själv :)

Summa sumarum så här långt...jag kan verkligen inte rekommendera någon att resa till ett land som kräver test nu, det är för osäkert och tär på nerverna. Du måste ha 48h marginal tydligen då många labb har fullt upp.

Under tiden jag väntade ikväll visade dock TV4 filmen "Sällskapsresan", det måste ha varit ett täcken! Snart är jag förhoppningsvis iväg. Nästa "hinder" är den spanska feberkontrollen...
 
Toppen