Senaste nytt

Resa till Sydkorea med enkelbiljett

helgonet

Medlem
Hej,

Jag kommer resa på semester till Sydkorea i slutet av juni. Jag har ett önskat datum för inresa till landet, men vill helst vara flexibel med utresan. När jag kikat på Asianas hemsida på enkelbiljetter så varnar de mig om att jag kan nekas ombordstigning om jag inte har en bokad utresa ur landet. Vet någon om detta stämmer i praktiken? Jag har varit i landet några gånger förut, men aldrig med enkelbiljett, minns inte om det heller var ett krav vid passkontroll i landet.

Tacksam för hjälp!

helgonet
 

fcx

Medlem
Det ska vara 90 dagars fri vistelse utan krav på visum, men hur ska du styrka längden på din vistelse utan en returbiljett? Kontakta ambassaden och kolla om du behöver visum för din resa.
 

helgonet

Medlem
Sant att jag nog behöver visum om jag inte har en biljett ut ur landet som jag kan visa upp. Jag får väl försöka hitta en fullt flexibel och avbokningsbar biljett ut. Det är faktiskt inte bara när jag ska resa ut ur landet som är osäkert, också var jag ska åka därefter :)
 

knutas

Medlem
Om du ska ansöka om visum (short term under 90 days) till krävs det fortfarande att du kan visa upp en t/r biljett.

Berätta gärna hur flygningen var efteråt. Jag ska åka på enkelbiljett till Seoul i slutet av Aug. (kommer ha visum för längre period) så sitter och kollar olika flygbolag just nu. Inväntar bara visumet sen ska jag boka. Jag har kollat på Turkish som är annars ett alternativ om man vill hålla sig inom *A.
 

Johan76

Medlem
Första gången jag anlände till Korea var utan visum (se OT nedan) och med en returresa som var väsentligt längre än 90 dagar i framtiden. Det var i huvud taget inga problem varken att boarda planet eller att passera immigration, jag fick inte ens en fråga om min returresa.

Då Asiana inte vet om att du är svensk medborgare när du bokar på deras webbsida misstänker jag att det är en generell varning, jag skulle undersöka med dem om det innebär några praktiska problem att åka på enkelbiljett utan visum. Korea har som sagt väldigt generösa regler för svenska medborgare.




Som indikeras ovan så kan svenska (och andra) medborgare vistas, samt arbeta med vissa undantag, i (Syd)Korea i 90 dagar utan visum (detta gäller under en 180 dagars period f.ö, så även om immigration inte är så hårda utan stämplar på vägen in så kan det bli problem senare, jag har inte hittat någon information om hur dessa 180 dagar räknas och ingen jag pratat med verkar veta heller, dock är det troligtvis så att det räknas på kalenderår då det är vanligt att engelskalärare arbetar utan visum då detta är betydligt billigare för arbetsgivaren).

OT:
Som svensk medborgare (och många andra länder) så ansöker du om visum på plats i Korea. Visumprocessen är relativt enkelt men byråkratiskt har du stöd från en VISA agency är den väldigt bekväm. Ett tips är dock att ha med sig en papperskopia, med stämpel!, på ditt/dina examensbevis.
 
Toppen