Senaste nytt

Resa till Maldiverna

Swisser

Medlem
Svårgheten med denna bokning med bmi miles ligger på platstillgångar mellan Singapore och Male i Business class.

Det är nog bland de svåraste att hitta 2 platser i C. (Jag antar att du behöver 2 platser.)

Om jag nu spinner vidare på ditt förslag och min målsättning är att komma så billigt som möjligt till SIN, så borde jag kunna boka en annan enklare att få tag i slutdestination i zon 10 (Afghanistan - helst inte, India - vilka destinationer är möjliga?, Nepal, eller Pakistan - helst inte). Det är väl antagligen någon destination i Indien som man bör välja istället för MLE? Jag behöver ju bara göra ett uppehåll på minst 24 tim i slutdestinationen om jag har förstått allt korrekt eller kan jag flyga tillbaks med första bästa flight även med ett kortare uppehåll än 24 tim i slutdestinationen?
Att hoppa av resan i den dyrare destinationen SIN och ej fullfölja sista legen förstår jag att man ej skall göra - för då kan det bli dyrt.
 

Dr. Miles

Expert
Om jag nu spinner vidare på ditt förslag och min målsättning är att komma så billigt som möjligt till SIN, så borde jag kunna boka en annan enklare att få tag i slutdestination i zon 10 (Afghanistan - helst inte, India - vilka destinationer är möjliga?, Nepal, eller Pakistan - helst inte). Det är väl antagligen någon destination i Indien som man bör välja istället för MLE? Jag behöver ju bara göra ett uppehåll på minst 24 tim i slutdestinationen om jag har förstått allt korrekt eller kan jag flyga tillbaks med första bästa flight även med ett kortare uppehåll än 24 tim i slutdestinationen?
Att hoppa av resan i den dyrare destinationen SIN och ej fullfölja sista legen förstår jag att man ej skall göra - för då kan det bli dyrt.

Du kan välja destinationer som inte finns någon direktflyg från Europa. Då går bmi med på det.

För tillfället är Male(Maldiverna) och Kathmandu(Nepal) är sådana.
 

rvarttinen

Medlem
AHO:11282 skrev:
Svårgheten med denna bokning med bmi miles ligger på platstillgångar mellan Singapore och Male i Business class.

Det är nog bland de svåraste att hitta 2 platser i C. (Jag antar att du behöver 2 platser.)

Jo, två platser är vad vi behöver.
 

Dr. Miles

Expert
Hitta två C platser direktflyg mellan Europa och Singapore i vinter är också svårt.

Du kan boka C award på följande direktflyg: (för det inte går att boka C klass award på SQ flygningar på 388, 77W, 345)

  • Singapore-Amsterdam: SQ
  • Singapore-Athens: SQ
  • Singapore-Istanbul: SQ
  • Singapore-Köpenhamn: SQ
  • Singapore-Rom: SQ

  • Singapore-Istanbul: TK

  • Singapore-Frankfurt: LH
  • Singapore-Munchen: LH
 
Last edited:

Swisser

Medlem
Hitta två C platser direktflyg mellan Europa och Singapore i vinter är också svårt.

Du kan boka C award på följande direktflyg: (för det inte går att boka C klass award på SQ flygningar på 388, 77W, 345)

  • Singapore-Amsterdam: SQ
  • Singapore-Athens: SQ
  • Singapore-Istanbul: SQ
  • Singapore-Köpenhamn: SQ
  • Singapore-Rom: SQ

  • Singapore-Istanbul: TK

  • Singapore-Frankfurt: LH
  • Singapore-Munchen: LH

Tack för alla tips! Fantastiskt vad mycket du vet - du är verkligen otroligt välinsatt i denna materie! Ligger antagligen ett stort intresse samt mycket tid och arbete bakom all din kunskap.
 

Dr. Miles

Expert
Jo, två platser är vad vi behöver.

Jag har kollat 2 C award stolar på sträckan mellan Singapore och Male under 1 dec 2011 - 1 mar 2012, men har jag inte kunnat hitta en enda dag med 2 platser. (1 C award finns då och då)

För din information, sträckan mellan Singapore och Male flygs av Airbus 330 med 5 rader av 2-2-2.
För flög Singapore Airlines samma sträckan med Boeing 777-200, vilket hade 6 rader av 2-2-2, så nu blev det 6 Business class stolar mindre per flight. Det är kanske en av orsaken, men mest troligt pga högsäsong där.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har medvetet inte nämt Singapore-Frankfurt: SQ för att det första är det väldigt få tillfälle Singapore Airlines släpper F/C award platser i förväg på denna sträcka. Det andra är fr o m 15 jan 2012 trafikerar de denna sträckan med Airbus 380, vilket innebär att ingen F/C award stolar för oss vanliga. (SQ KrisFlyer och LH Miles&More medlemmar kan boka dock.)
 

Concorde

Founding Member
Har du funderat på Karibien? Finns gott om öar att ta sig till via Barbados, som inte heller är illa om man kommer bort från dom värsta charter platserna. BA flyger direkt till St Lucia bl.a.
 

Swisser

Medlem
Nej, "hoppa av" är inte stopover. Utan att inte använda resten av biljetten.

Jag har flugit otaliga gånger med bmi award till Japan(Zone 8) och då hade jag stopover i Bangkok eller i Singapore(Zone 7) många gånger.

Jag betalade bara 18.750 bmi miles + cash 127,50 GBP + skatter per enkelresa i C alla gånger. (Alltså Z2-Z8 pris)

Spelar det någon roll om du gör din stopover på dit- eller hemresan?
Spelar det någon roll om du bokar två enkelbiljetter eller en T/R (förutom att du kan göra två stopovers med två enkelbiljetter)?
Om man bokar två enkelbiljetter till Japan kan man då tex göra en stopover i BKK på vägen dit och i SIN på vägen hem?
Är det något annat man bör tänka på, så att det blir rätt?
 

Dr. Miles

Expert
Spelar det någon roll om du gör din stopover på dit- eller hemresan?
Spelar det någon roll om du bokar två enkelbiljetter eller en T/R (förutom att du kan göra två stopovers med två enkelbiljetter)?
Om du bokar som 2 enkelbiljetter, kan du ta stopover i båda rikningar.
Det finns ingen minimum stay krav när det gäller bonusresor med bmi miles. Enda krav är att du uppfyller MCT(Minimum Connection Time) på trannsfer(eller destination) flygplatser.


Om man bokar två enkelbiljetter till Japan kan man då tex göra en stopover i BKK på vägen dit och i SIN på vägen hem?
Är det något annat man bör tänka på, så att det blir rätt?

Jag har t ex bokat så här tidigare.

Biljett 1:
Stockholm-Köpenhamn: SAS
Köpenhamn-Singapore: Singapore Ailrlines
/stopover/
Singapore-Beijing: Singapore Ailrlines
Beijing-Tokyo: ANA

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Biljett 2:
Fukushima-Seoul: Asiana
Seoul-Bangkok: Asiana
/stopover/
Bangkok-Zurich: THAI
Zurich-Stockholm: SWISS
Beijing-Tokyo: ANA

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Biljett 3:
Tokyo-Beijing: UNITED
Beijing-Hong Kong: Air China
Hong Kong-Bangkok: THAI
/stopover/
Bangkok-Stockholm: THAI

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Biljett 4:
Hong Kong-Bangkok: THAI
/stopover/
Bangkok-Singapore: Singapore Airlines
Singapore-Köpenhamn: Singapore Airlines
Köpenhamn-Stockholm: SAS

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det blev 18.750 bmi miles + 127.50 GBP + skatter per enkelresa.
 
Toppen