Senaste nytt

Resa med barn under 18 till USA som inte är egna

LarsCph

Medlem
Jeg har samme efternavn som min datter - og selv med det blev jeg bedt om at redegøre for hvor mor var henne da hun og jeg rejste ud af Danmark i paskontrollen i København (med retur billetter til Dubai via Doha hvor vi skulle ned på en uges ferie) og paskontrollen spurgte hende også direkte om hun gerne ville ud og rejse med far. Ikke nemt at få mange ord ud af en normal-genert 5-årig. Igen hjem på flyet far Doha til København var der en flight attendant som spurgte mig om hvor mor befandt sig.
 
Ändå försvinner en massa barn från Sverige, dels där ena föräldern kidnappar barnet, dels förs de ut för att bli bortgifta, framförallt nu under sommaren. Är det bara vi med rent mjöl i påsen som blir kontrollerade? Varför läser man annars artiklar om mammor som inte fått träffa sina barn på flera månader / år för att pappan tagit med barnen hem till Iran / Irak eller annat valfritt Mellanöstern-land.
 

Agö

Medlem
Jeg har samme efternavn som min datter - og selv med det blev jeg bedt om at redegøre for hvor mor var henne da hun og jeg rejste ud af Danmark i paskontrollen i København (med retur billetter til Dubai via Doha hvor vi skulle ned på en uges ferie) og paskontrollen spurgte hende også direkte om hun gerne ville ud og rejse med far. Ikke nemt at få mange ord ud af en normal-genert 5-årig. Igen hjem på flyet far Doha til København var der en flight attendant som spurgte mig om hvor mor befandt sig.
Hade varit intressant om hon plötsligt sagt att hon absolut inte ville resa med dig...
 

Jönsson

Medlem
Även om det kan vara lite irriterande att fasta med sambons barn i passkontrollen så känner jag ändå att det är både bra och nödvändigt att säkerhetsspärren finns. Det skulle inte göra mig något om kraven skärptes ytterligare. I slutändan handlar det ändå om att minska risken att barn bli bortförda. Det sker naturligtvis ändå men möjligheterna är åtminstone mindre.
 
Ändå försvinner en massa barn från Sverige, dels där ena föräldern kidnappar barnet, dels förs de ut för att bli bortgifta, framförallt nu under sommaren. Är det bara vi med rent mjöl i påsen som blir kontrollerade? Varför läser man annars artiklar om mammor som inte fått träffa sina barn på flera månader / år för att pappan tagit med barnen hem till Iran / Irak eller annat valfritt Mellanöstern-land.

Så vanliga är dessa företeelser trots allt inte som inlägget antyder, men även om det bara skulle vara ett barn så är det ett för mycket.

Anledningen till att barnen i vissa fall trots allt slinker igenom i dessa exempel är ju helt enkelt för att barnen i det första fallet (bortgifte) reser ut med båda sina föräldrar, ja, kanske t o m med hela familjen.

Och i det andra exemplet (kidnappande förälder) så utnyttjas vanligtvis kanaler liknande dem som nyttjas vid andra typer av människosmuggling, dvs.diverse olagliga turer involverande mutor och annat. Ingenting är vattentätt.
 

Mr Basic

Medlem
Bra med kontroller men det är inget jag känner igen (när det gäller USA iaf). Jag, sambo (ej gifta och således olika efternamn) och hennes två barn (med biologiska pappans efternamn) har aldrig avkrävts några intyg eller omfattande utfrågningar vid in/ut-resa eller transit i USA. Kanske är som med övrig ”random selection”? :rolleyes:

Edit. Ingen kontroll eller krav på ngt intyg vid resa till Storbritannien/Schweiz heller.

Edit 2. Med ovanstående sagt så rekommenderar jag ingen att skippa rätt papper och definitivt inte ljuga för ngn immigration officer.
 
Last edited:

LarsCph

Medlem
Känns helt ok så länge som kraven inte är godtyckliga. Dvs samma typ av intyg ska gälla överallt.

Enig - ja. Og ens for all uanset hvem man er. Jeg har en bekendt som bor i Dubai - hun rejser til Danmark flere gange om året og ofte alene med hendes 2 børn. Hun er aldrig blevet bedt om nogen form for dokumentation eller stillet spørgsmål. Jeg kan jo kun spekulere i at det kunne have sammenhæng med at hun er mor og ikke far, og det kan jo selvfølgelig være et tilfælde at præcist jeg blev spurgt både ud og hjem.

Men det kunne været rart med nogen tydelige og entydige regler for hvad der gælder på dette område. Og ja tak siger jeg også til ganske streng kontrol med børn som rejser uden i verden.
 

jonten

Medlem
Jag har ju chansat tidigare men nja inte igen, känns som dum gambling. Det pratas om intyg, någon som har en länk? Eller skriver man ett själv?
 
Toppen