Senaste nytt

Resa med annans barn till USA?

Tostarp

Medlem
Hade tänkt ta med ett kusinbarn till USA på semestern. Någon som har pejl på om det går bra eller man måste ha med någon sorts intyg från barnens föräldrar?
 

Big Birger

Medlem
Jag tog med en kompis till vår 14-åriga dotter i slutet på januari till New York. Kompisen är också 14 år. Vi hade förberett med ett brev från föräldrarna som intygar att jag har med mig deras dotter i sällskap, med bilder på pass osv. Vi gick igenom immigrations i anslutning till varandra, och fick inte en enda fråga.

Men det kändes bra att ha det brevet i innerfickan, i fall att...
 

GOTBound

Medlem
För ett tiotal år sedan åkte min frus lillasyster med oss till Orlando (det är 11 år mellan systrarna), vid tillfället var lillasystern 16 år.
Vi hade med oss ett eget författat brev/intyg från mina svärföräldrar att de godkände att deras dotter åkte med oss, i brevet/intyget var det angivit utöver personuppgifter våran resplan inkl. flighter. Detta dokument efterfrågades aldrig, varken vid transfer i AMS eller av US Imigration, dock ville US Imigration att storasystern inte skulle sköta snacket åt lillasystern vid imigration utan att hon skulle prata själv, lätt nervöst för en 16 årig tjej.

Har du en conneciton via Storbritannien behöver du intyg från föräldrarna, det gäller även om en förälder åker med sitt egna barn och de har olika efternamn.

EK
 
. Vi gick igenom immigrations i anslutning till varandra, och fick inte en enda fråga.

Men det kändes bra att ha det brevet i innerfickan, i fall att...
Att man bara rinner igenom är nog inte helt ovanligt, det är om man inte har brevet i innerfickan och semestern börjar med 48h detainment misstänkt för kidnapping/trafficking som det är trist (eller helt enkelt att barnet ifråga stoppas från vidare färd).

Så lika bra att vara förberedd, såsom BB och @GOTBound var :)
 

Vixit

Medlem
Kan behövas redan i Europa: jag fick problem i passkontrollen i München när jag åkte med mina egna barn utan deras mor till Kanada förra sommaren. En svensk kvinna som reste ensam med ett barn före mig i kön fick också problem. Alla barn var tonåringar, vi snackar inte småbarnsålder.

Tyska Gränspolisen gav sig efter ett tag, men de var tillräckligt envisa för att det skulle bli både obekvämt och nervöst.

Bäst att ha papper, helt klart, inklusive passkopior och telefonnummer på de föräldrar som intyget berör.
 

ekf

Medlem
Kan behövas redan i Europa: jag fick problem i passkontrollen i München när jag åkte med mina egna barn utan deras mor till Kanada förra sommaren.
Just tyskarna är lite extra vaksamma... (min fetstil nedan)

”In addition to their own valid travel document (passport or ID card), although not obligatory by law, all minors entering or leaving Germany are advised to carry a declaration of consentde (where possible in the languages of both the home country and the destination country) signed by the parents who have custody over them. The declarationde should show:

  • that the minor has permission to travel alone,
  • the contact details of the parents with custody,
  • the route the minor will take and
  • the contact details of any accompanying adults.”
Travel documents for minors - Germany
 

ulagun

Medlem
Trots samma efternamn blev stoppade i passkontrollen i ZRH med 12-årigt barnbarn. Lång diskussion, slutade med att jag uppgivet sade "OK keep him". Kvinnliga passkontrollanten kontrade med att hon redan hade två tonåringar hemma och det räckte mer än väl :)
Allvarligt blev vi uppmanade att alltid ha (bevittnat) föräldraintyg när vi reser med barnbarnen.Som världen ser ut, något som jag har full förståelse för.
 
Trots samma efternamn blev stoppade i passkontrollen i ZRH med 12-årigt barnbarn. Lång diskussion, slutade med att jag uppgivet sade "OK keep him". Kvinnliga passkontrollanten kontrade med att hon redan hade två tonåringar hemma och det räckte mer än väl :)
Allvarligt blev vi uppmanade att alltid ha (bevittnat) föräldraintyg när vi reser med barnbarnen.Som världen ser ut, något som jag har full förståelse för.
Jo, visst kan man förstå det till viss del. Å andra sidan så är det ju väldigt sällan vita europeiska barn förs ut ur Sverige för att tvångsgiftas / kidnappas så varför skall jag drabbas?
 
Toppen