Senaste nytt

Resa förkyld

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mikaela

Ny medlem
Hej, jag har försökt hitta info om vad som gäller om man behöver resa någonstans med flyg/buss/båt och är förkyld. Innan covid-19 fanns antar jag att folk reste förkylda men vad är reglerna nu? Med förkyld menar jag att man har förkylningssymptom och har tagit ett covid test som visade negativt så man vet att det inte är covid man har.
 

palmen

Moderator
Frågan är vilka resor man behöver göra om man är sjuk (oavsett vad man är för sjuk). Till sjukhus eller annat ställe för vård är ju helt klart ok.

Finns väl inga regler för detta som säger vad man ska göra. Men att medvetet utsätta andra för att också bli sjuka är ju inte ok (min egen åsikt). Rekommendationerna i Sverige är väl att man ska stanna hemma i största möjliga mån om man är sjuk.
 

Mikaela

Ny medlem
Tack då vet jag och jag håller med om att det logiska är att man inte reser vid symtom men kunde inte hitta några regler då det alltid bara står ”du ska testa dig” men inte vad det innebär med negativt test. På Folkhälsomyndigheten finns det ju en tabell (som jag hittade efter jag skrev här) för när man kan gå tillbaka till arbetet så den kan man väl utgå ifrån vid resor också.
 

ulagun

Medlem
Det är ju en relevant fråga om man redan är ute och reser, blir lite snuvig innan man ska resa hem. Bör man då förlänga vistelsen och stanna där man är eller flyga hem ändå?
Aktuellt fall med en bekant till oss som skulle resa hem från Mallorca. Har covid pass. Två sprutor Var dock lätt förkyld och lite feber. De tog tempen på honom vid flygplatsen.
Nekad ombordstigning
En xtra vecka på ön samt merkostnader
 

Hachans

Medlem
En ”simpel” förkylning tycker jag inte kan jämföras med covid om man har testat sig och är negativ. Om det värsta är över och det har gått några dagar (3-5), så vet vi sen gammalt att det inte smittar.

Sunt bondförnuft kommer man långt med.

Sunt bondförnuft håller jag helt med om.

Sunda bondförnuftet säger att undvika att resa om man är sjuk. Sunda bondförnuftet säger att man av hänsyn till sina medresenärer kanske inte bör utsätta dem för snuva och hosta i dessa tider, och ångesten det kan framkalla av att eventuellt bli utsatt för smitta ombord. Sunda bondförnuftet säger att du mycket väl kan råka ut för feberkontroll på resan och bli nekad ombordstigning. Sunda bondförnuftet säger att man ska följa rådande restriktioner och stanna hemma om du känner dig sjuk - oavsett om det är konstaterad covid eller ej.

Så nej, res inte med förkylning. Följ alla restriktioner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen