Senaste nytt

Resa ensam på affärsresa - var äter du middag?

DeWi

Medlem
Undviker även jag att käka snabbmat på mina resor. Försöker alltid att hitta någon bra lokal restaurang i närheten av hotellet, hotell mat har man ätit tillräckligt och pris/kvalitet är inte alltid rätt på hotellen. Att sitta ensam på restaurang bekommer mig inte.
 

rvarttinen

Medlem
Blir oftast hotellets restaurang - på många hotell är den ofta bra till mycket bra.

Passar ibland på att prova någon lokal restaurang i varierande prisklass... beroende lite på vilka tips jag fått. t.ex. senast i San Francisco i våras blev det till att prova Zuni Café som jag försökt få bord på en längre tid, men inte passat. Provade också W San Francisco:s restaurang ... håller till i den högre gourmet skolan. Har blivit en och annan diner och sushiställe också, men ingen McDonald's eller annan s.k. snabbmat - det finns helt enkelt så många mycket bättre ställen att gå till ...

Är man själv på en restaurang brukar det bli lite extra uppmärksamhet, i alla fall på de bättre. På The Keg (ett av de bästa steakhouse jag varit på! ) i Montréal ordande de med tidningar och magasin - fransk- eller engelspråkig, monsieur? Engelsk, tack..!.

Tips: kolla Phaidon Wallpaper City Guides, de har ofta många bra tips i de guideböcker de ger ut för respektive stad... då får du också en del anda tips, t.ex. arkitektur, också!
.. sedan är de föredömligt små och behändiga också.
 

nota bene

Medlem
Jag undviker i möjligaste mån snabbmat - det blir väl McD eller liknande några gånger per år. Om möjligt äter jag något lokalt eller tar en matbit på pub eller liknande. Lyckligtvis träffar jag ofta kunder eller vänner på mina destinationer, så antalet ensammiddagar är någonstans 25-30% av mina hotellnätter i jobbet.

Jag har inga problem att gå in på en restaurang och be om ett bord för 1... Händer ganska ofta att man blir placerad i baren, vilket jag inte har något emot om jag är på socialt humör.
 

trekker

Medlem
Det beror ganska mycket pa vilket humor jag ar pa, hur sent jag jobbat samt var jag befinner mig. Det blir ofta mat fran nagon mataffar upp pa rummet eller mat i hotell resturangen. Har jag orken sa ater jag garna pa nagon thai eller indisk resturang - dock bara om dom ser OK ut (vilket sallar bort manga indiska i Stockholm).
 

flybob

Medlem
Aldrig mat från snabbmatsrestauranger, men ibland nudlar på rummet. Normalt går jag till någon restaurang i närheten av hotellet eller till hotellets restaurang beroende på hur kvalitén är.
Trivs ganska bra med att sitta och spana på folk och ibland "eavesdroppa".
 

Anfield

Medlem
En trevlig Pub eller en bra hotell bar, då jag gärna tar något gott att dricka på kvällen , och klarar mig med något enklare men trevligt att äta. Så vill jag gärna avsluta kvällen med en efterätt kaffe och avec ;)
 

sweflyer

Medlem
För mig handlar det en del om typ av resmål. Om jag är i en intressant stad jag inte varit i så mycket så kanske jag vill gå ut i något område som har mycket lokala barer och liknande. Är jag i en stad jag besöker ofta känner jag mer "been there done that" och så blir det någon lokal eller publiknande historia
 

m10

Medlem
Några av livets gyllene tillfällen ges vid bättre ensammiddagar. Kindle (pallar inte glättad skräm i dimmad/bättre belysning) är ett fördedömligt sällskap; tyst, eftertänksam, kunskapsberikande och allmänt väluppfostrad; bättre än många människor. Lägger ingen värdering i måltidens kostnad och ser gärna en upplevelse i varje tillfälle där kombinationen sitta/äta ges. Personligen går jag gärna djupt i research och bokar det (i mina små koriantögon) mest intressanta. Själv är bäst dräng deshō,
 

thh

Medlem
Jag försöker att inte äta snabbmat av typen McD men visst äter jag en hel del olika typer av mackor (t.ex. Freshroll i San Francisco). Det blir mycket nudlar och asiatiskt också i USA, i Europa framförallt pubmat.

Finare restauranger t.ex. till middag? Jo, det händer. Men det är betydligt mer ovanligt än om jag reser tillsammans med någon.
 

Johannes

Medlem
Ofta på Hotellet, dagens mål på Scandic, brukar vara OK, igår Hackeböf på Scandic Århus Vest, eller vad de "bjuder på" Clarion Choice Collection, bäst är Planetstaden i Lund.
 
Toppen