Senaste nytt

Rekordhög kabinfaktor och 302 000 fler passagerare

Hall

Medlem
Uthålligheten hos SAS hur stor är den? Norwegian har trots allt har gått med vinst under lång tid och kan nog klara en del förluster i många år. Tror SAS har gjort fel när man valde mellanmjölksvägen, det brukar aldrig bli bra.

Norwegian är nog ganska känsliga eftersom de använder pengarna till att kraftigt expandera. Jag tolkar deras nya giv att börja leasa ut plan (737 och A320) till andra bolag som att de har förköpt sig något och inte kan räkna hem alla plan i trafik. Ute i Europa har de ju Ryan och Easyjet att ora sig för så där finns det inga lättintjänade pengar heller.

Men visst är det tuppfäktning och SAS har fortfarande ett klart högre kostnadsläge så det gäller att hitta kunder som är beredda att betala lite mer för det som SAS fortfarande ger som mervärde.
 
Det är konstigt att SAS Plus inte säljer ännu bättre; ofta ganska liten prisskillnad och rätt stor skillnad i totalupplevelse om man inte är EuroBonus Guld/Diamond. Köerna till Fast Track på morgonen kan ju vara 300 meter på Arlanda, bara där har man motiverat SAS Plus :)
 
Det är konstigt att SAS Plus inte säljer ännu bättre; ofta ganska liten prisskillnad och rätt stor skillnad i totalupplevelse om man inte är EuroBonus Guld/Diamond. Köerna till Fast Track på morgonen kan ju vara 300 meter på Arlanda, bara där har man motiverat SAS Plus :)
Martin kan du utveckla "rätt stor skillnad i totalupplevelse " jag tror du står ensam. Gäller möjligtvis i jämförelse med Ryan. Jag tror att dom allra flesta här som inte har SAS avtal (företag )åker med andra bolag i Europa som har bra Plus/C class.
 
Martin kan du utveckla "rätt stor skillnad i totalupplevelse " jag tror du står ensam. Gäller möjligtvis i jämförelse med Ryan. Jag tror att dom allra flesta här som inte har SAS avtal (företag )åker med andra bolag i Europa som har bra Plus/C class.

Jag menade bara att den som åker Stockholm - London i SAS Go på en vardagsmorgon och har möjlighet att lägga till ett par hundralappar för SAS Plus (och inte redan är Eurobonus Guld) får en rätt stor skillnad i totalupplevelse.

Jag tycker inte heller att SAS Plus står sig mot Business Class från andra bolag.
 

Holloman

Medlem
Det är konstigt att SAS Plus inte säljer ännu bättre; ofta ganska liten prisskillnad och rätt stor skillnad i totalupplevelse om man inte är EuroBonus Guld/Diamond. Köerna till Fast Track på morgonen kan ju vara 300 meter på Arlanda, bara där har man motiverat SAS Plus :)

Jag upplever det som ett problem att om man är EBG så är skillnaden mellan Plus och GO alldeles för liten (i alla fall om man reser inom Norden). Jag har redan Fast Track, Lounge access och priority på bagaget. Maten ombord kan jag ha och mista eftersom jag oftast tar en lur både på morgonen ut och kvällen hem. Enda fördelen jag ser med Plus är möjligheten att boka om om jag vill hem tidigare. Eftersom vi har som policy att åka billigaste möjliga så är det oftast en ickefråga, men även när jag reser privat har jag svårt att motivera mig till att betala något extra för Plus.
 
Jag upplever det som ett problem att om man är EBG så är skillnaden mellan Plus och GO alldeles för liten (i alla fall om man reser inom Norden). Jag har redan Fast Track, Lounge access och priority på bagaget. Maten ombord kan jag ha och mista eftersom jag oftast tar en lur både på morgonen ut och kvällen hem. Enda fördelen jag ser med Plus är möjligheten att boka om om jag vill hem tidigare. Eftersom vi har som policy att åka billigaste möjliga så är det oftast en ickefråga, men även när jag reser privat har jag svårt att motivera mig till att betala något extra för Plus.

Precis som jag skrev är motivationen betydligt mindre som Guld/Diamond. Känner som du.
 

Dr. Miles

Expert
Jag upplever det som ett problem att om man är EBG så är skillnaden mellan Plus och GO alldeles för liten (i alla fall om man reser inom Norden). Jag har redan Fast Track, Lounge access och priority på bagaget. Maten ombord kan jag ha och mista eftersom jag oftast tar en lur både på morgonen ut och kvällen hem. Enda fördelen jag ser med Plus är möjligheten att boka om om jag vill hem tidigare. Eftersom vi har som policy att åka billigaste möjliga så är det oftast en ickefråga, men även när jag reser privat har jag svårt att motivera mig till att betala något extra för Plus.

När man köper billigaste SAS Plus (A klass) biljetten är det oftast slut på A klass på tidigare flighter, vilket innebär att man måste betala mellanskillnaden till ännu dyrare SAS Plus biljett.
Detta kan man göra även med billiga SAS Go biljett. Mellanskillnaden + 500 SEK/DKK/NOK för ombokning.
 

mha321

Medlem
När man köper billigaste SAS Plus (A klass) biljetten är det oftast slut på A klass på tidigare flighter, vilket innebär att man måste betala mellanskillnaden till ännu dyrare SAS Plus biljett.
Detta kan man göra även med billiga SAS Go biljett. Mellanskillnaden + 500 SEK/DKK/NOK för ombokning.

Det stämmer, men det är också mycket enklare att få en standby-plats på tidigare flyget om man har Plus-biljett, och den betalar man ju inte för. Min erfarenhet är att om man har en Plus-blijett får man i princip direkt en plats på det tidigare flyget (om man frågar t.ex. strax innan boarding), men har man Go får man åtminstone vänta tills eventuella plus-passagerare fått chansen (om gate-agenten är serviceminded för dagen) eller så får man nej (om gate-agenten kör hårt på reglerna).

Beroende på hur ens resemönster ser ut är det ju också bra att ha en biljett som kan återbetalas, inte bara ombokas.

Sedan är det ju dubbla poäng upp mot förnyelsen av diamond-kortet.. :)
 
Nä, folk jämför äpplen och päron här. SAS har ju plockat bort Business Class inom Europa. SAS Plus är en Premium Economy produkt och skall ju naturligtvis jämföras som en sådan, då står den sig riktigt bra!!!
Du menar alltså att SWISS kastar i mig på en SAS Premium Economy från Arn till ZRH när resten av leggen är C.
 
Toppen