Senaste nytt

Reklam för Amex Centurion

Delayed

Medlem
ett sådant kort
Vad får man egentligen för fördelar med "ett sådant kort"? Bättre dryck hos Pontus? Man kan ju liksom inte mer än handla och det duger de flesta kort till. Känns som det är en hel del irrationell psykologi inblandad om man väljer att betala dessa årsavgifter för ett kreditkort. Men jag som oinvigd kanske missar "storheten" i kortet.
 

samet

Medlem
Jo, men menade att kortet som sådant är ju inte ett "allemanskort"..än. Och de kunder som har det nu, har tidigare blivit inbjudna av Amex tack vare sin spend och kortet har inte varit ett kort man bara kan ansöka om utan vidare

Går inte att ansöka om det nu heller.

"Anmäl ditt intresse, så undersöker vi om möjligheten att bjuda in dig"

Amex bjuder fortfarande in och väljer såklart bara de som har lämplig spend, förmögenhet/inkomst.

Har svårt att se Amex devalvera sitt guldägg. Så Centurion förblir nog en liten och exklusiv klubb.
 

Delayed

Medlem
Går inte att ansöka om det nu heller. "Anmäl ditt intresse, så undersöker vi om möjligheten att bjuda in dig"
Fast vad är i praktiken skillnaden? Om man anmäler sitt intresse och inte får någon inbjudan är det väl väldigt jämförbart med att ansökan avslås. Om man får en inbjudan och väljer att acceptera den, ansökan beviljas.
 

samet

Medlem
Fast vad är i praktiken skillnaden? Om man anmäler sitt intresse och inte får någon inbjudan är det väl väldigt jämförbart med att ansökan avslås. Om man får en inbjudan och väljer att acceptera den, ansökan beviljas.

Javisst kan man tolka det så. Dock ser jag inte att de med detta skulle sänka sina krav utan snarare försöka hitta rätt målgrupp och kunna bjuda in de som faktiskt är intresserade.
 
Vad får man egentligen för fördelar med "ett sådant kort"?

En utmärkt och intressant fråga. Platinum för 6600 kr/år är ju lätt att "räkna hem" helt objektivt för den som har en specifikt resemönster när man väger in värdet av lounger, försäkringar, guldmedlemskap på hotell etc. Men vad krävs det för att göra ett kort för 60 000 kr till ett bra val, om man helt ignorerar "status"? Vilken typ av resenär vinner på ett Centurion kontra ett Platinum + mer än 50k i fickan? Jag är säker att det finns en viss, liten, grupp människor för vilka det här helt enkelt är ett bra och ekonomiskt kort, men skulle gärna vilja veta vilka?

En sak jag kommer på på rak arm är möjligheten att nyteckna ett betalkort med teoretiskt sett ingen limit, men finns det någon praktisk maxnivå på vilken kreditlimit man kan förhandla sig till på ett vanligt Platinum om man har hög ekonomisk status och hög spend?
 
... Vilken typ av resenär vinner på ett Centurion kontra ett Platinum + mer än 50k i fickan? Jag är säker att det finns en viss, liten, grupp människor för vilka det här helt enkelt är ett bra och ekonomiskt kort, men skulle gärna vilja veta vilka...y

Jag skulle säga att det är ganska enkelt.

Det finns ingen som ekonomiskt kan räkna hem ett Centurion och det finns nog heller ingen som skaffar det för att det är en bra affär. Utan här får man nog se det i form av mjuka faktorer där själva prestigen i att ha kortet kanske utgör ett mervärde för vissa individer och man därigenom är beredd att betala för den förmånen.
 

palmen

Moderator
I Centurion ingår ju även ett extra centurion samt 4 platinum.
Om man nu har nytta av 5 extra kort (1 centurion och 4 platinum) så är ju det åtminstone 4x6.600=26.400 och det är ju mer eller mindre årsavgiften för ett Centurion.

Det tillkommer en hel del extra event som enbart är för centurion där platinum och andra inte blir inbjudna. Hur man värdesätter detta låter jag vara osagt. Jag tror helt klart att det finns ett värde i Centurion, men det är ju inte för alla.
 

Hachans

Medlem
Javisst kan man tolka det så. Dock ser jag inte att de med detta skulle sänka sina krav utan snarare försöka hitta rätt målgrupp och kunna bjuda in de som faktiskt är intresserade.

Självklart. En av grundreglerna i marknadsföring är att få någon att känna sig exklusivt utvald. Att få en glättig inbjudan på papper eller på mailen är ett sånt sätt. Och nu får de, genom att formulera sig så, en lista på folk som är villiga att betala så mycket. Skitbra från företagets point of view. Och man kan skala upp operationen efter eget behag.

Men det handlar fortfarande bara om en marknadsföringsploj. Vet inte om du minns men Gmail var invite only för att skapa intresse ett tag. Facebook var också exklusivt. Numera är det dussinvaror men mysteriet kring hur man skulle bli inbjuden skapade intresset.

Nu vet vi ju att Google bara släppte invites hejvilt, och samma kommer Amex göra. För som du säger, det är deras guldägg och vad är poängen med guldägg om man inte kan tjäna pengar på det?
 
Toppen