Tror jag läste i våras i SDS.se att till Düsseldorf skulle kosta 2500kr per biljett med sponsring från staten dvs en kostnad över 5000kr (från Malmö).
Det känns saftigt om det är en enkelbiljett, ty det är endast 76 mil mellan städerna så till och med bil skulle bli billigare där... Fördelen är väl att man kan sova iom. att det är nattåg.
Skall bli intressant att se om politikerna som skall till Bryssel kommer att använda detta transportmedel. Jag tvivlar på det, det blir nog fortfarande flyg, åtminstone från Stockholm.
Förmodligen, en sak är väl ferieresenärer, men de som åker ofta kommer förutsättas åka på sin fritid på tjänsteresor med färre kvällar och nätter spenderade hemma med familj osv. Sverige ligger rätt avsides, vi kommer behöva använda flyg i större utsträckning än vad MP vill om vi skall kuinna vara "med i matchen" vad gäller företagande osv., eftersom vi i kombination med att ligga avsides också är glest befolkat (även om det finns de som anser att Stockholm är en storstad med globala mått) så blir det mycket svårare att få lönsamhet i en här typen av satsningar, likt mycket annat är det bästa sättet att ställa om till något annat, oavsett vad det är, helt enkelt att göra det nya alternativet bättre på samtliga punkter. Jämför Netflix/HBO med att hyra DVD, folket vill ha det bästa.
Min, ytterst lekmannamässiga, analys är att snabbtåg som under ca 4h kan ta resenärer till en flygplats för vidare transport är vad vi kan förvänta oss kring spårtrafik, dvs. säg 4h Umeå - Stockholm, sen 2,5-3h Stockholm - Malmö, klart acceptabelt och tidsmässigt konkurrenskraftigt med flyget. Att dock först åka 4h till Stockholm för att sedan ta nattåget till Bryssel och tåg vidare därifrån till slutdestination är inte tidsmässigt något konkurrenskraftigt alternativ, redan om man kapar av de 4h att ta sig till Hufvudstaden och utgår därifrån börjar det bli gränsfall. Om något behövs stora satsningar på riktad forskning/utveckling av alternativa sätt att driva flygplan, samt lite svart på vitt-redovisning av vad en snabbtågslinje kostar i utsläpp totalt också, det enda man talar om är vad varje resa ger i utsläpp när allt väl är på plats, men att bygga är en väldigt stor apparat, förvisso byggs flygplatser om och ut men det är inte projekt i samma skala, men även sådan bör såklart inräknas i flygets "miljöbudget".
Tack för mig på en solig balkong i Norrland!