Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nemo

Medlem
Min far har en tvist med Air France/KLM angående en försening enligt 261/2004.
Vad säger den juridiska [amatör-]expertisen här - visst borde förseningar enligt EU261/2004 platsa för att driva som småmål?
Ja, men det brukar vara på Attunda tingsrätt. Beror ev på vilken destination han landade på. Finns något rättsfall i den här tråden som tydliggör att du kan söka ersättning/stämning i avreseland (inom EU/EES), ankomstland (inom EU/EES) eller flygbolagets huvudsätes land. Sök igenom så hittar du rättsfallet.
 

taxvalp

Medlem
Ja, men det brukar vara på Attunda tingsrätt. Beror ev på vilken destination han landade på. Finns något rättsfall i den här tråden som tydliggör att du kan söka ersättning/stämning i avreseland (inom EU/EES), ankomstland (inom EU/EES) eller flygbolagets huvudsätes land. Sök igenom så hittar du rättsfallet.

Nu kan det bli lite konstigt när två icke-jurister pratar juridik, men småmålen kan ju skickas in till den tingsrätt där den kärande bor och det är ju i de flesta fall inte Attunda tingsrätt. De fall som drivs av @Flygadvokaten och andra i rätten är ju ingalunda småmål utan av annan karaktär.

Min huvudfråga är alltså om flygförseningar av den typ som diskuteras i denna tråd kvalar in att prövas enligt EU:s småmålsförfarande. Jag ser inget skäl till att det inte skulle gå.
 

MarSecLtd

Medlem
Har Turkish Airlines skitit i det blåa skåpet?

Flög Göteborg - Istanbul - Hong Kong på en genomgående biljett.

Väl i Istanbul så är det en försening ifrån 00:55 till 07:48, TK vägrar svara på varför förseningen uppstått och säger att någon ersättning enligt 261/2004 inte kan utgå då förseningen inte är inom EU. Vad jag har läst så är de skyldiga att betala då resan startat ifrån ett EU land. Total försening i HKG 7hr 1min

Vad säger ni som är mer insatta i ämnet? Tacksam för all input.
 

johhenrik

Medlem
Fast IST-HKG är inte applicerbart här, då vare sig TK, Hong Kong eller Turkiet inte är i EU, så de har rätt. Detta är per flight, inte per biljett.
 

MarSecLtd

Medlem
Tack @johhenrik . Då slipper jag bråka med dem, och kan med gott samvete begära TK även nästa resa.
Nu gjorde det inte så mycket denna resa, då förseningen gjorde att jag fick boka ny biljett ifrån HKG till annan påmönstrings ort med CX i F.
 

johhenrik

Medlem
Tack @johhenrik . Då slipper jag bråka med dem, och kan med gott samvete begära TK även nästa resa.
Nu gjorde det inte så mycket denna resa, då förseningen gjorde att jag fick boka ny biljett ifrån HKG till annan påmönstrings ort med CX i F.
Alltså, jag tycker det är rörigt här med 261/2004, för man säger att delay gäller för "flight" men kompensation för "destination". Känns som en av alla dessa gråzoner som man inte tänkte på...

Du ska nog inte lita på mig i detta fallet, utan förhoppningsvis kan nog någon annan kunnigare, såsom @Nemo eller @agehall mer här.
 

johhenrik

Medlem
Var finns texten/praxis på detta? Jag läser mest att man poängterar vikten med start/slutdestination. Oavhängigt ev byten
Se mitt inlägg ovan ditt.

Men lite mer detaljer, man väljer att använda, flight, ticket, destination etc lite beroende på. Så flight är inte samma sak som ticket etc. Om jag nu kommer ihåg allt rätt. Jag läste på rätt rejält av förarbetet på detta, när @simon_says91 hade sin grej med Emirates.
 

mtlmr

Medlem
Okej, jag ser ovan, men jag vill ändå lite grann förstå ditt resonemang utifrån din erfarenhet av att läsa förarbeten. Han har ju såvitt han vet köpt fare'n GOT-HKG med byte i IST - eller ses det inte så i den praktiska tillämpningen?
 

johhenrik

Medlem
Okej, jag ser ovan, men jag vill ändå lite grann förstå ditt resonemang utifrån din erfarenhet av att läsa förarbeten. Han har ju såvitt han vet köpt fare'n GOT-HKG med byte i IST - eller ses det inte så i den praktiska tillämpningen?
Man kan ju tycka det, men det är inte solklart anser jag.
Personligen tycker jag att det borde vara så att TK är ansvariga för hela resan i och med att den börjar i ett EU-land. Men, anledningen till att jag inte tror det berör är för att enda gång man pratar om hela resan är när det gäller uträknande av kompensation (alltså, man har kommit fram till att en försening har uppstått), inte när man pratar om vad som räknas som en försening etc.

Men, jag är ingen jurist, så man ska absolut inte lita på mig här inte. :)
 
Toppen