Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

FFS

Medlem
Praxis likställer försening med cancellering vid tre timmars försening eller mer.
Utöver Eur400 ska du få ersättning för eventuell merkostnad för andra biljetter. Det kan emellertid nog vara klokt att försöka få ett skriftligt svar från Sunclass att de inte avser boka om er till annat bolag, så de inte kan hävda att de varit beredda att göra det.
Kan också vara klokt att fundera på returen, har inte utresan använts kan det bli strul med retur.
Kom också ihåg ev reseförsäkring på kort eller hemförsäkring den kan ge både schablon eller ersättning mot kvitto för diverse mat o dryck på Arlanda under dagen.
Senaste budet från Sunclass Airlines/Ving är att flyget ska gå 1850 från Arlanda imorgon.

Vi tröttnade och köpte biljetter med SAS och har nu kommit fram ca 9 h försenade.

Varken Ving eller Sunclass Airlines gick att ringa till. "Exceptionell många samtal" resp. inte öppet alls.

Det blir till att skicka in krav till flygbolaget på dels 400€/Pers och dels kostnaden för nya biljetter.
Ving ska även få ett krav på återbetalning av en missad dag (enligt deras egen info)

Vi hann aldrig åka till flygplatsen innan flyget blev inställt, så några kostnader för mat m.m. har vi inte.

To be continued...
 

Borje L

Medlem
Hur ska man fylla i på SAS EU-claim sida? Är det 1 person per claim eller kan man ha alla på samma bokning i en claim?

De frågar efter booking reference och ticket number men längre ner på sidan kan man lägga till fler resenärer men inte fler ticket numbers.

Vad gäller om man fyller i för en familjemedlem? Another traveler eller another person om man själv inte var med på resan?
Who does the claim apply to?
- Myself or another traveler
- Another person
 

LPC123

Medlem
Känner mig helt vilsen just nu.
Vart ska man skicka ett claim till Lufthansa för ersättning EU 261 efter förra veckans strejk?
Hittar ingenstans man kan göra detta på LH hemsidan?
Hjälp önskas
 

GOTBound

Medlem

airac

Medlem
Hur ska man fylla i på SAS EU-claim sida? Är det 1 person per claim eller kan man ha alla på samma bokning i en claim?

De frågar efter booking reference och ticket number men längre ner på sidan kan man lägga till fler resenärer men inte fler ticket numbers.

Vad gäller om man fyller i för en familjemedlem? Another traveler eller another person om man själv inte var med på resan?
Who does the claim apply to?
- Myself or another traveler
- Another person
Du kan claima alla som ligger i samma bokningsreferens på en gång. Ticketnummer hittar dem själva. Du kommer dock få skicka in (efteråt eller direkt som bilaga) en 'power of attorney' för övriga pax.

Edit: sökte, och såg att det ligger en länk till PoA formuläret på claims sidan: Customer Claims | SAS
 

011430121

Medlem
Hej
Vi skulle ha flugit till Palma med Sunclass Airlines (Ving charter) imorse vid 0730.
Det är försenat med ord oklar avgångstid.
Vad jag kan se står planet i Bergen och ska ta en vända till Palma innan det kommer till Arlanda.

Tolkar jag reglerna rätt att flygbolaget är skyldiga att boka om oss efter X timmar?

Det finns plats med SAS i eftermiddag.

400€ per person räknar jag med, men vi vill gärna komma iväg så fort som möjligt.

Några tips från er andra?
Som @pswe påpekar kontakta resebolaget att ni inte kommer att åka ut, men vill ha er resa hem om ni inte köpte även returen med SAS
 
  • Gilla
Reactions: FFS

FFS

Medlem
Som @pswe påpekar kontakta resebolaget att ni inte kommer att åka ut, men vill ha er resa hem om ni inte köpte även returen med SAS
Tack för tipset, det har vi gjort.
Ska bli spännande att se hur hemresan på lördag går. Idag (!) landade det flyg som hyrts in för att ersätta "vår" A330-200, som fortfarande står trasig i Bergen. Vet inte hur många som faktiskt åkte med. Ving/Sunclass har sagt att de ska betala 400€/Pers. Får se om det kommer några pengar.

Än så länge har vi inte köpt egen retur, men jag har börjat spana på vilka alternativ som finns.
 

pljung

Medlem
Om SAS har rätt är svårt att sia, det är en bevisfråga. Men då du hade en bekräftad bokning på det ombokade flyget och det flyget blev inställt borde du absolut begära kompensation på den grunden. Att man har rätt till kompensation även på det ombokade flyget om det blir försenat eller inställt framgår av rättspraxis.
Fick idag ersättning för det ombokade flyget som blev inställt, så allt fungerade som det skulle :)
 

Mavianen

Ny medlem
Hej! i slutet på juni blev vi 3 h och 15 min sena hem från Nice till Arlanda. Från början blev ankomsten till nce ca 45 min sen pga åskoväder. Men, sen blev vi ytterligare ca 2,5 h sena pga personalbrist hos både tankning och busschaufförerna (remote parkering). I SAS första svar till mig sa dom att nej det blir inget för förseningen berodde på väder. Då ifrågasatte jag enligt ovan, att det var en kombination av mycket. Svaret (bifogat) är då fortfarande att skälet är väder. Dom skriver även inställning, ist för försening men jag tror bara det gått lite väl snabbt med att klippa och klistra in deras standardiserade svar.

Vad säger ni? Ska jag ge mig? Förklaringen i gaten o nce var tankning och bussarna. Inget om vädret.

tack!
 

Attachments

  • E9CF400E-D7B2-423B-A7DE-80560797A6F4.jpeg
    E9CF400E-D7B2-423B-A7DE-80560797A6F4.jpeg
    152,2 KB · Visningar: 93
Toppen